Lite saker vi gjort:

* plommonsylt - jobbigt att få bort kärnorna men värt det. Håller bra, vi har burkar från 2009 som är helt OK.
* plommonmarmelad med vaniljstång
* plommonkompott (vätskan används som saft, eller som essens till sodastreamern)
* det påstås att man kan göra plommonbrännvin (slivovice) på lite sämre plommon. Jag har såklart aldrig provat.
* päron/ingefära marmelad på gråpäron
* jordgubb/basilikasylt för en liten vuxnare smak
* eget chilipulver/chilisalt
* egna jalapeño poppers (ostfyllda friterade jalapeñohalvor)
* rabarber/vaniljmarmelad
* salsa på egen chili och egna tomater

Vi steriliserar burkar o lock genom att diska dem, skölja dem med något i vattnet (natriumbensoat?), ställa på en plåt och in i ugnen i 10 minuter. I med sylt nästan ända upp, smält paraffin ovanpå, sen på med locket. Förbered er för en sömnlös natt då locken poppar med ojämna mellanrum. Morgonen därpå sorterar man ut de som inte poppat själv, de ska ätas först.

Önos burkar från sylt och inläggningar är rätt bra storlek. Större burkar har vi bara till lingonsylt.

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Två glasburkar med nyslungad honung på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi använder oss ofta av honung istället för socker när vi bakar.
Vi har väldigt nära bekanta som vi har förmånen att få tag på fin nyslungad honung ifrån.

Nästa vända väntar Lindblomshonungen, väldigt god till efterrätter, baklava, yoghurt, pajer av olika slag, glaze till grillat....

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Unga plantor av kapkrusbär som växer spontant bland sten och grus.
Skapa konto
En hand håller små physalisplantor med gröna blad och synliga rötter.
Skapa konto
Hand som håller en liten Physalis- eller kapkrusbärsplanta framför flera krukor med plantor.
Skapa konto
Lush Physalis plant with large green leaves growing in a gardening environment.
Skapa konto
Physalisplantor med distinkta gröna och lila löv och omogna kapkrusbär klädda i sitt karakteristiska hölje.
Skapa konto

Med risk för att bli "tokförklarad", dilemmat med att odla är att det lätt går överstyr, vi hade några plantor kapkrusbär i fjol, de gav 200 - 400 bär/planta, det är inga problem att förbruka den mängden med en stor familj.

I år har jag drivit upp plantor som ploppar upp lite överallt i odlingarna, 43 större plantor, hrmmmm, många fler i tidigt stadie...
vad kan man göra för spännande med Physalis?
Torka?
Sylt?
Marmelad?
Någon som har några erfarenheter av bereda Kapkrusbär/Physalis, även plantor med gyllenbär.....

engs
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Äppelmos inte alls.
Gör mängder med äppelmos just för man kan styra sockermängden till en bråkdel av sockermoset man kan köpa. Men som du sa tidigare så måste det frysas då. Lägger det i påsar, fryser in i fyrkantiga lådor som"gjutform", så man får platta stapelbara paket som tar minimalt med plats.

Senaste såg jag tips någonstans på att man inte behöva skala äpplena, testade och funkar fint, gav en något grynigare mos men gick tokfort att och troligen nyttigare.

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Gör mängder med äppelmos just för man kan styra sockermängden till en bråkdel av sockermoset man kan köpa. Men som du sa tidigare så måste det frysas då. Lägger det i påsar, fryser in i fyrkantiga lådor som"gjutform", så man får platta stapelbara paket som tar minimalt med plats.
Jag vidhåller att om både burkar och mos hållit 80º under 15 min och gör så när locket skruvas på så krävs inget socker för att få lång hållbarhet.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
En apparat för konservering av äppelmos märkt SEVERIN med inställd temperaturknapp.
Skapa konto

Vi har olika erfarenheter av mos/sylt/marmelad/grönsaksbaser och andra produkter som läggs på burk.

Om vi vill ha helkonserv av äppelmos, helt utan socker, använder vi oftast den här mackapären, vet inte vad de heter, fungerar bra till storskalig användning.

Det fungerar lika bra utan den, tar lite längre tid bara om man vill konservera mycket samtidigt.

Torkade svampar och höstkantareller i förslutningsbara glasburkar på en hylla.
Skapa konto
Glasburkar med torkade örter och etiketter på en hylla.
Skapa konto
En vit torkapparat för frukt och bär på ett köksbord.
Skapa konto
Burk med torkade kantareller för husbehov visas på bilden.
Skapa konto

Vi torkar väldigt mycket!

Man behöver inga maskiner för att torka för husbehov, det underlättar mycket bara.

Personligen gillar jag de ramar jag byggt, vanliga myggfönster, bra till höstkantareller och örter.

Vill man torka "blöta" bär, som jordgubbar, går det bra i ugn eller det bästa, torkollorna!
Vi torkar i princip de flesta frukter och bär vi får fram eller plockar i skogen.

Ungarnas favoriter är torkad gul kivi och jordgubbar.

• Gilla
Gennysen och 4 till
  • Laddar…
Jag gör olika kryddblandningar själv, där framförallt örterna kommer från trädgården. Nu har jag gjort ett gäng olika varianter. Kycklingkrydda som passar i marinader eller direkt på kycklingen före grillning. Örtfläskkrydda används på motsvarande sätt, fast på fläskkött. Grillkryddan är lite pepprig och passar direkt på köttet. Örtagårdskryddan blandas i kalla såser baserade på exempelvis creme fraiche. Pasta- och pizzakryddan kan användas i såserna.

Örtsaltet är relativt örtigt, eftersom jag håller nere sältan i maten. Jag brukar ta ungefär lika delar havssalt och blandade torkade örter, men det är bara att dubbla saltmängden om du vill öka sältan.

Recept på örtsalt:

1 dl havssalt (flingsalt)
1 msk oregano
1 msk basilika
1 msk persilja
1 msk körvel
½ msk dragon
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
1 tsk salvia

Flaskor och burkar med hemgjorda kryddblandningar märkta för kyckling, fläsk, grill, pasta, och örtsalt.
Skapa konto

• Gilla
FG och 3 till
  • Laddar…
Hemlagad grön ärtsoppa i vit skål toppad med en klick vegansk crème fraîche.
Skapa konto

Grön ärtsoppa!
Första gången jag åt en variant av ärtsoppa på gröna ärtor var på Näsets gröna, utanför Knivsta.

Våran variant är lika god men ett veganalternativ.

Lök
Vitlök
Gröna ärtor
Hela ärtskidor av sockerärtor
Kokosgrädde/mjölk
Hemgjort löksalt

Koka ärtor med finhackad lök i lite vätska.
Tillsätt kokosgrädde efter några minuter, mixa med stavmixer, pressa i vitlök efter smak, krydda med löksalt.

Späd med vatten till önskad konsistens.

Fungerar bra att ha muskot och några vrid med svartpeppar i om man vill.

Servera med crème fraiche smaksatt med vitlök eller en vegansk motsvarighet.

Ingen buljong behövs!

Baguette stekt i olja med vitlök är bäst till detta, tycker jag!

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Då köksträdgården ligger i träda i år pga stor ryggoperation, blev jag så överraskad att jordgubbarna växer trots utebliven omsorg och gödning. Andra dagen i rad vi plockar (ekologiskt odlad) jordgubbar.

Temat är ju vad vi gör med våra skördar, men jag menar att det enda och godaste att göra med hemodlade jordgubbar är att äta upp dem.
Färsk skål med ekologiskt odlade jordgubbar, redo att ätas.
Skapa konto

• Gilla
Gennysen och 2 till
  • Laddar…
Burk med hemgjord rabarbermarmelad med vanilj, etikett på locket, på mörk yta.
Skapa konto
Burkar med hemgjord rabarbermarmelad med vanilj och färska rabarber på kökshandduk.
Skapa konto

Kastrullerna är fyllda med årets och fjolårets skördar.

Rabarbermarmelad med vanilj är gott till kraftiga mögelostar, varm till glass.....

400 gram rabarber skalad, skivad.
300 gram syltsocker
vaniljstång

"smält" rabarber med vaniljstång 15 minuter, inget vatten,
tillsätt socker,
koka kraftigt i två - tre minuter.

Häll upp på rena burkar.

Om man vill kan vanligt socker användas, koka/sjud allt lite längre så blir det rabarber/ kolasås, väldigt gott till efterrätter och desserter...

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Inlagda gurkor i glasburkar av olika storlekar och former på ett bord, med en färsk gurka framför.
Skapa konto
Torkade örter på bakplåtspapper i ugn, en del i processen för att göra örtsalt.
Skapa konto

Den här tiden på året är det ännu förhållandevis lugnt i trädgården, det blir mest inläggning av gurkor och ört eller löksalt.

Snart brakar allt lös, alldeles för mycket som behöver tas tillvara på, tiden brukar inte räcka till riktigt.....
Kanske bra att skriva att odling är en gemensam hobby/livsstil vi valt själva, 2-4 timmar utomhuspyssel, 7 dagar i veckan är ett minimum....
Sedan skall det tas hand om också, råvarorna..

Nyss skördade grönsaker: broccoli, morötter, pak choi, sockerärtor, och piplök på en blå tallrik.
Skapa konto
En hand håller ett knippe gröna piplökar redo för att wokas med räkor och nudlar.
Skapa konto

Skördat broccoli, morötter, pak choi, sockerärtor och piplök, piplöken har jag felaktigt kallat för luftlök, ledsen för det!

Detta skall wokas med räkor och nudlar ikväll.

Vi har tidigare använt oss av en egentillverkad svampsoya, den är tyvärr kastad, dålig hållbarhet, blir en ny variant i höst!

Fisksås och sesamolja till woken är köpevaror, räkorna likaså, annars är allt närproducerat/hemodlat.

Oljan, rapsoljan är från Hedemora till woken.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Wokade grönsaker med morot, broccoli och lök i en wokpanna, redo för vidare tillagning.
Skapa konto
Stir-fry med morötter, broccoli, pak choi och sesamolja i en wok, redo att serveras.
Skapa konto
Wokade nudlar och räkor med grönsaker som morot, broccoli, sockerärtor och pak choi i en krispig och färgglad blandning.
Skapa konto

Wokar först morot, broccoli och gul lök.
Fisksås, chili, sesamolja och lite soya.
Sockerärtor och pak choi.
Sist i med nudlar och räkor.
Pressa i vitlöken och smaksätt med mera fisksås, sesamolja, koriander och eventuellt citronblad..
Serveras med rostad lök och hackade jordnötter.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
I år har jag provat att torka gräslöken. Det verkar fungera och jag blev glatt överraskad över att den har kvar den gröna färgen. Annars brukar jag mest klippa ned gräslöken och frysa in den.

Torkad gräslök som behållit sin gröna färg utspridd på en yta.
Skapa konto

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.