Krispiga stjälkar av vitlöksblommor i en trädgård som används i matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stjälkarna till vitlöksblommarna är krispiga och har en kraftfull smak av.....vitlök!

Dessa hamnar ibland i löksaltet, men godast om man värmer upp fil, precis när den (filen) krackelerar, hälls den av i ett filter.

Låt färskostmassan svalna av, peppar, salt och finhackade stjälkar av vitlöksblommor röres ner i osten.

Gott till småplock, dipp, ostbricka eller fylla paprikor/pepparfrukter som friterad med en panering av västerbottenost/ströbröd.

Hmmm, nu börjar det knorra i magen!

Hemmakatten
Inte så mycket odlat i år, pga ryggbesvär. Men mina 9 krukor med örtkryddor har jag sedan många år tillbaka.

Gräslök i trädgårdslandet som jag bara klipper I små bitar och fryser in. Persilja likaså.

Övriga kryddörter lägger jag med kvistar och allt och torkar I en torkolla som den här ( http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-dehydrator-med-6-stapelbara-brickor-rund-p36782675)

Efter torkningen är det lätt att dra av de torkade bladen från kvistarna. Klipper ned örtkryddorna ca 3 gånger per säsong.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…

Bästa svaret

Förutom förvällning av gula katareller och hjortonsylt så står odling och inläggning av chili högt i kurs !

Jag odlar rätt många sorter , men brukar endast lägga in Numex Pinata chilin som är en lagom het (runt 60,000 Scoville när den är röd) , perfekt som ersättare till den vanliga Jalapenon.

Börja med att tvätta chilin ordentligt och skiva, eller dela i halvor/klyftor.

Nyblivna röda och gula Numex Pinata chili peppers i en blå skål redo för inläggning.
Skapa konto

Blanda ihop en lag bestående av 1 dl äppelcidervinäger , 1 dl vatten, 1-1,5 msk socker och 1 tsk salt per c 300gr chili. Kokas upp och låt därefter småputtra i c 5 minuter.

Jag brukar koka/sterilisera hela förvaringskärlen+gummipackning i vatten, hälla över den färdiga chilin varm och på med locket. Blir lite undertryck (svåröppnad) när den kallnat, men det är bara att lätta på gummipackningen så släpper det.

Skivad Numex Pinata chili som kokas i en lag av äppelcidervinäger och kryddor i en kastrull på spisen.
Skapa konto

Färdigt :love:

Inlagd Numex Pinata chili i genomskinlig burk på träskärbräda med äpplen i bakgrunden
Skapa konto

Förvara i kylskåp, se bara till att snabbt ta ut det som behövs och snabbt in i kylen så håller det många månader. Perfekt på salamipizza, till Texmex , på hamburgaren etc:ok:

Torkar även en hel del annan chili som males till pulver, men det blir inte samma smak.

• Gilla
Theresa I och 2 till
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Ja egen äppelmust är grejer det :ok: själv har jag hittills använt enkla metoden med en hink vatten men också funderat på en fruktpress istället, får se hur jag gör i år.
För er som vill göra större mängder must så kolla in P Lindberg A/S filial i Eskilstuna. www.p.lindberg.se. Just nu har de en fruktkvarn för 1020,- inkl moms samt en fruktpress för 995,- inkl moms.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tackar "fusion", trevligt inlägg, bra beskrivning.
Det tråkiga med våra odlingar i år är att jag helt glömde bort pepparfrukterna, får bli nästa år, om jag inte missar det igen, har mängder kvar från i fjol, mest torkat.

Mvh P-A

• Gilla
fusion
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Rabarber - skala, tärna och frys in, inte konstigare än så :)
Jag fryser och tar upp när jag gör saft. Passar som grund till alla safter
och man behöver inte så mycket jordgubbar, hallon etc.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Inte så mycket odlat i år, pga ryggbesvär. Men mina 9 krukor med örtkryddor har jag sedan många år tillbaka.

Gräslök i trädgårdslandet som jag bara klipper I små bitar och fryser in. Persilja likaså.

Övriga kryddörter lägger jag med kvistar och allt och torkar I en torkolla som den här ( [länk])

Efter torkningen är det lätt att dra av de torkade bladen från kvistarna. Klipper ned örtkryddorna ca 3 gånger per säsong.
Dill och persilja skördar jag konternuerligt. Klipper ner i större plastburkar. Bara att ta fram och ta en näve till dillsås, kryddsmör mm. OBS ta fram burken precis innan du ska använda det. Tinar fort annars.
ÄLSKAR sådana här trådar.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag vill bidra med receptet på vinbärssylt och bilder från förra årets resultat. I år verkar jag inte få så mycket vinbär, något litet eller stort kryp har redan smaskat i sig det mesta.

Recept på Vinbärssylt:
1,3 liter blandade vinbär
2 dl vatten
5 dl syltsocker
2 kanelstänger
en mindre mängd vaniljpulver

1) Rensa vinbären
2) Koka vinbär, vatten, kanelstänger och vaniljpulver i 10 minuter
3) Rör ned syltsocker och plocka upp kanelstängerna, koka i 5 minuter
4) Häll upp på väl rengjorda glasburkar

Rensade blandade vinbär i blå durkslag, syltsocker, vanilj och syltburk på trädgårdsbord.
Skapa konto

Fem glasburkar fyllda med vinbärssylt på en silverfärgad bricka.
Skapa konto

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Duttarmajster
Tycker rabarber är underskattat.

Grym saft/groggvirke på 1kg rabarber, 1L vatten, 1 pressad citron och 1kg socker.
Slanta rabarbern koka upp med vattnet.
Koka 15min utan omrörning. Sila.
Koka upp med citronsaften och sockret.

Rabarbersylt är enkelt och gott.
Skär rabarbern i 1cm-bitar, koka med en matsked vatten under lock på låg värme tills det vattnat sig och blivit mjukt.
Dra i lagom med syltsocker, beroende på hur sockerberoende man är och om sylt eller marmelad önskas. Koka upp.

Jag har alltid lite pressad citron i och antingen några jordgubbar eller lite ingefära eller kardemumma i som smaksättning.

Bild på saften efter silningen.

• Hemgjord rabarbersaft silas i kastrull, med rabarberrest i sil över och rosenröd saft under.
    Skapa konto
  • Gilla
Uppsaladröm och 4 till
  • Laddar…
Äppelmust är gott. Jag brukar musta vid Rosenhill på Ekerö. Kommer man dit vid rätt tid så går det på några minuter att musta 100 kg äpplen. Sedan brukar jag pastörisera den för att den skall hålla sig. Min frys har inte plats för så mycket äppelmust som jag vill ha. Det finns fler musterier där man kan få det snabbt mustat om man inte orkar hålla på med kvarn och press hemma.

Jag har gjort äppelcider två gånger. Första gången blev mer lyckad än andra. Blanda jäst i äppelmusten och låt den jäsa ut. Sedan har man lite socker i flaskorna för att musten skall bli kolsyrad. Andra gången misslyckades detta steg och musten blev lite söt men inte kolsyrad mer än i enstaka flaskor. Sedan har jag problem med att göra av med 20 l äppelcider på ett år.

Tomater går att konservera. Skålla tomaterna och lägg i rengjorda burkar. Om man vill kan man lägga i lite kryddor också. Sedan skall tomater och burkar värmas till 80º i 15 min. Jag brukar värma de fyllda burkarna i micron och sedan varmhålla i ugnen med locken på glänt. Sedan drar man åt locken och låter burkarna svalna. Håller sig länge och är mycket godare än köpta konserverade tomater.

Ingefärspäron. Koka en sockerlag med ingefära. Skala päronen, klyv dem och skär ut kärnhuset. Koka päronhalvorna i lagen. Ju mjukare päron desto kortare tid. Man kan låta päronen vara hela också och lämna kärnhusen. Jag tycke att det blir godare att ta bort dem. Lägg päronen i burkar och fyll upp med lag.

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Sylt och mos med en massa socker i känns inte lika attraktivt nuförtiden. Gjorde många, många kilo när mina barn var så, men idag är det väl inte många som äter sockerstinn sylt flera gånger i veckan? Men med mindre socker måste man frysa in allt och det har man inte plats för.

Grönsaker däremot känns mer rätt och roligare att ta hand om.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Om man värmer burkar och lock i ugnen till 100º, fyller dem med kokande sylt och genast skruvar på locket så håller det sig utmärkt även helt utan socker fram till dess att man öppnar burken. Sedan kan man ha den öppnade burken i kylskåp så håller den lite längre. Sedan finns det bär som exempelvis lingon och hjortron som naturligt innehåller bensoesyra som är ett konserveringsmedel.

Sedan skall jag medge att flera av mina sylter innehåller nog med socker för att inte bli dåliga efter öppnandet heller.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Sylt och mos med en massa socker i känns inte lika attraktivt nuförtiden. Gjorde många, många kilo när mina barn var så, men idag är det väl inte många som äter sockerstinn sylt flera gånger i veckan? Men med mindre socker måste man frysa in allt och det har man inte plats för.

Grönsaker däremot känns mer rätt och roligare att ta hand om.
Jag brukar ha i lite vinsyra för hållbarheten och stevia för sötman.

Hemmakatten
Jag gör nog 3-4 burkar med jordgubbssylt per år, inte mer. Äppelmos inte alls. Lingon och blåbär fryser jag in naturella och använder till müsli och i mat.

M
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Tycker rabarber är underskattat.

Grym saft/groggvirke på 1kg rabarber, 1L vatten, 1 pressad citron och 1kg socker.
Slanta rabarbern koka upp med vattnet.
Koka 15min utan omrörning. Sila.
Koka upp med citronsaften och sockret.

Rabarbersylt är enkelt och gott.
Skär rabarbern i 1cm-bitar, koka med en matsked vatten under lock på låg värme tills det vattnat sig och blivit mjukt.
Dra i lagom med syltsocker, beroende på hur sockerberoende man är och om sylt eller marmelad önskas. Koka upp.

Jag har alltid lite pressad citron i och antingen några jordgubbar eller lite ingefära eller kardemumma i som smaksättning.

Bild på saften efter silningen.
Håller med!

Något som är oväntat gott är att koka ihop slantad rabarber, äpplebitar (ca 1,5 större än rabarberbitarna), kanel och lite honung.
Rabarbern blir totalt mos och äpplet kommer lämna lite bitar kvar.

Blandas med fördel varm rakt ner i en skål yoghurt :)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.