18 027 läst · 124 svar
18k läst
124 svar
Vad gör man med en gipsvägg utan skydd?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Förutom att man måste ta bort ev. taklister, golvsocklar osv (=mycket merjobb) så är det väldigt enkelt att byta gipsskivorna till nya fräscha, om man nu verkligen lyckats dra bort kartongen på hela skivan. På 70-talet spikades gipsskivorna och är de ändå förstörda kan kofot vara lämpligt verktyg.
Skruv åtminstone slutet på 70-tal 👍imported_Benno skrev:
Alltså, det är inte svårt att ta bort resterna av de gamla gipsskivorna, så det finns ingen enda anledning att ha dom kvar.B bygges skrev:Nej det tror jag absolut inte. Nu har jag skrapat bort pappen på en gipsbit och skruvat 3 skruvar nära kant ner i trä. Förstås betydligt svårare för gipsen att hantera skruvskallar med tryck jämfört ett skivlager 2 som fördelar tryck jämnt.
Resultat? Ingen sprickbildning och gipset sitter stumt som bara den.
Det svåraste momentet för ts är sannolikt att sätta dit nya gipsskivor, och det momentet blir lättare om man tar bort resterna efter de gamla gipsskivorna eftersom reglarna blir synliga.
Jag kommer inte på ett enda bra argument för att de gamla resterna skulle sitta kvar.
Redigerat:
Som moderatorn skrev känns det mer som du är ute efter sista ordet. Som skrivits flera ggr. TS önskar enklaste lösningen att återställa. Han har skrivit att han ser skruvraderna (= reglar). Varken du eller jag vet hur stor väggen är, det kan bli mycket skräp och damm att ta hand om att riva en vägg. Det blir ett par hundra skruvar att dra ur. Därtill kommer fogning etc mot angränsande väggar/tak skadas, risk tapet/färg rivs upp etc. Det blir ytterligare arbetsmoment helt enkelt. Det ska vägas mot anpassning lister/foder om det är en dörr på väggen.Nissens skrev:Alltså, det är inte svårt att ta bort den gamla gipsen, så det finns ingen enda anledning att ha den kvar. Det svåraste momentet för ts är sannolik att sätta dit nya gipsskivor, och det momentet blir lättare om man tar bort resterna efter de gamla gipsskivorna eftersom reglarna blir synliga.
Jag kommer inte på ett enda bra argument för att de gamla resterna skulle sitta kvar.
Väldigt intressanta diskussioner, jag hoppas lite bilder hjälper er. Jag börjar med förstörda väggen.
Och nu lite runtomkring, betong tills vänster, resten av gipsväggen till höger
Tycker det är beundransvärt att du lyckats med detta (måste tagit många timmar?) och bjuder på det hela 👍. Man ser att det är spikat, det blir lite jobb om du river gipsen då alla spikar ska dras ur. Hur är det med bärigheten som Nissen är oroad för, vad händer om du lutar dig mot väggen (mellan två reglar)?B Byggarn Bob skrev:
Nja, jag skrev att vi nog inte kommer längre eftersom vi har olika syn på det. Det jag säger är hur jag tveklöst hade gjort, och du tycker något annat, man får tycka olika.B bygges skrev:Som moderatorn skrev känns det mer som du är ute efter sista ordet. Som skrivits flera ggr. TS önskar enklaste lösningen att återställa. Han har skrivit att han ser skruvraderna (= reglar). Varken du eller jag vet hur stor väggen är, det kan bli mycket skräp och damm att ta hand om att riva en vägg. Det blir ett par hundra skruvar att dra ur. Därtill kommer fogning etc mot angränsande väggar/tak skadas, risk tapet/färg rivs upp etc. Det blir ytterligare arbetsmoment helt enkelt. Det ska vägas mot anpassning lister/foder om det är en dörr på väggen.
Alla som jobbat med gips vet hur vek den blir om pappen är skadad. Det är liksom pappen som ger styrkan i gipsskivorna.
Nog om det..
Ingen har rekommenderat att lämna gipsen som det är nu. Lägger du ett skivlager 2 kommer majoriteten av kraften/yttre åverkan tas av reglarna och skivlager 2. Skivlager 1 finns därunder och får kraft jämt fördelad från skivlager 2 över reglarna.Nissens skrev:Nja, jag skrev att vi nog inte kommer längre eftersom vi har olika syn på det. Det jag säger är hur jag tveklöst hade gjort, och du tycker något annat, man får tycka olika.
Alla som jobbat med gips vet hur vek den blir om pappen är skadad. Det är liksom pappen som ger styrkan i gipsskivorna.
Nog om det..
Sen hör jag att du inte jobbat med alla typer av gips. Renoveringsgips, hårdgips, ultraboard har inbäddad glasfiber som ger gipset styrka i sig. Fibergips har ingen kartong men är mycket starkt. Ultraboard spelar det ingen större roll att man skär pappen, man behöver skära par mm ner i gipsen för att knäcka den. Fibergips får man i princip såga upp.
😂, om du någonsin vill känna ånger och ifrågasätta vad livet handlar om. Kan du ge dig på det, skämt åtsido.B bygges skrev:Tycker det är beundransvärt att du lyckats med detta (måste tagit många timmar?) och bjuder på det hela 👍. Man ser att det är spikat, det blir lite jobb om du river gipsen då alla spikar ska dras ur. Hur är det med bärigheten som Nissen är oroad för, vad händer om du lutar dig mot väggen (mellan två reglar)?
Jag bor faktiskt inte i den lägenheten, men jag ska memorera alla era frågar och funderingar. Och besvara de, varje gång jag besöker objektet. Japp där det inte är skarv är det spikat och där det är skarv är det skruvar(jag kan dubbel kolla detta imorgon)
Men så minns jag det. Jag slog in alla spikar, häromdagen. Jag hade läst innan man spacklar en vägg ska inga skruvar/spikar huvuden sticka ut. Det skapade en del sprickor, jag hade kunnat gjort det försiktigare. Typ hålla en mejsel och slå mejseln istället.
Ja slår du med en hammare oförsiktigt mot en vanlig gipsskiva, kartong på eller ej, kommer den spricka.B Byggarn Bob skrev:😂, om du någonsin vill känna ånger och ifrågasätta vad livet handlar om. Kan du ge dig på det, skämt åtsido.
Jag bor faktiskt inte i den lägenheten, men jag ska memorera alla era frågar och funderingar. Och besvara de, varje gång jag besöker objektet. Japp där det inte är skarv är det spikat och där det är skarv är det skruvar(jag kan dubbel kolla detta imorgon)
Men så minns jag det. Jag slog in alla spikar, häromdagen. Jag hade läst innan man spacklar en vägg ska inga skruvar/spikar huvuden sticka ut. Det skapade en del sprickor, jag hade kunnat gjort det försiktigare. Typ hålla en mejsel och slå mejseln istället.
Om mycket sprickor, riv detta. Passa på att isolera innerväggen med mineralull. Om det är dörr på väggen eller annat som redan är anpassat för 1 skivlager och du önskar minst jobb, fortsätt då med 1 skivlager. Om du önskar mer stabilitet och möjlighet att sätta saker på väggar utan plugg, sätt osb och därefter gips.
Sitter det gipsputs utanpå gipsen ? Jag tolkade din beskrivningen som att du rivit av pappen på gipsskivorna?B Byggarn Bob skrev:
Nej du kan limma skivor, om du har rivit bort pappen och har en halvskrovlig yta att skriva i så finns det risk att nya 6mm gipsen går sönder pga ojämnheterna. Dessutom måste du skruva de nya skivorna i gamla reglar - svårt om du inte vet var dom är.
Jag hade, som jg skrev, insett mitt misstag och gjort om och gjort rätt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 858 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 858 inlägg
Det går nog fortare att sätta upp renovering gips alt. OSB skivor än att spackla. Reglarna sitter säkert med 60 cm:s mellanrum. Nu när man ser alla bilderna, håller med de andra som också har skrivit, riv ner det och sätt nya gipskivor eller OSB. Det blir lättas och bäst.B Byggarn Bob skrev:Jag har sett det tipset här på forumet tidigare, men jag letar efter något enklare lösning. Just för att jag brister i kompetens. Jag antar de skivorna ska skruvas fast i reglarna bakom. Känns övermäktigt.
Utifall gipset är inte så spröd, betyder det att man kan spackla direkt på gipset, med primer?
Jag kan ge det ett försök, är det något jag ska kolla efter ?
Tack för svar.
Redigerat:
Se gärna bilderna.Karrock skrev:Avgörande är väl om det finns något bakom gipsskivorna. Är det råspont eller grovmasonit/spånskiva bakom spelar det inte så stor roll vad som händer i nästa steg. Att skruva på ett lager 13mm gips utanpå lär vara enklast för alla som har hållit i en skruvdragare förut. Att istället prima och tapetsera borde också duga, även om det för mig som kan skruva och inte måla låter otroligt jobbigt.