H
B Byggarn Bob skrev:
Hej, jag har ingen tidigare kunskap eller kompetens inom renovering. Men jag gav mig på det ändå, lärt mig en del längs vägen. Men nu till problemet.

Första väggen jag rev alla tapeter på, var en gipsvägg. jag visste inte att gipsväggar har ett lager av papp/kartong av armerings skäl. Så jag rev av allt detta med 😄(tog jävligt långt tid)

Nu har jag retats väldigt mycket av vänner o familj, hur som helst är allt ytskikt från väggar som ska bort, nerriven nu. Men jag vet inte vad jag ska göra med denna vägg, som jag gick för långt med.

Går det att spackla över rå gips? Kan jag måla på rå gips?

Värt att nämna är att gipset är poröst och svagt, spricker ganska enkelt. Säkert 50 år gammalt.

Känns som jag har sökt över hela internet, blir ändå inte klokare.
Det positiva är att du kommer att få lära dig mycket, så din nästa renovering blir mycket roligare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är ju en risk att det tillkommer lite andra problem såsom el-dosor, dörrfoder osv osv som är satta efter enkelgips. (troligen).

Att då riva ner det befintliga och montera upp nya förändrar inget. Att lägga på en extra skiva innebär att man måste modifiera dörrfoder, montera förhöjningsringar i el-dosor och vad som mer kan följa.

Lite foto från TS hade hjälpt en del för att kunan ge vettiga råd, både översiktliga och lite inzoomade på detaljer.
Se gärna bilderna
 
B bygges skrev:
Ja slår du med en hammare oförsiktigt mot en vanlig gipsskiva, kartong på eller ej, kommer den spricka.

Om mycket sprickor, riv detta. Passa på att isolera innerväggen med mineralull. Om det är dörr på väggen eller annat som redan är anpassat för 1 skivlager och du önskar minst jobb, fortsätt då med 1 skivlager. Om du önskar mer stabilitet och möjlighet att sätta saker på väggar utan plugg, sätt osb och därefter gips.
Verkar som iprincip alla är överens om att riva ner alltihop. Då, jag inte villa skapa ytterligare problem. Vill jag bara göra det super tydligt.

All den där massan ( som jag tidigare kallade gipsputs, innan ni lärde mig att det är en del av själva gipsskivan) ska bort! Alltså slå ner alltihop med förnuft.

Skruva ut alla skruvar och dra ut alla spikar.

Lägga nya skivor.. känns som jag behöver be en bön först.
Ser ingen syfte med OSB, för att ingen av väggarna i lägenheten har det. Men isolera var smart, den väggen tittar ut mot bilvägen.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
B
B Byggarn Bob skrev:
Verkar som iprincip alla är överens om att riva ner alltihop. Då, jag inte villa skapa ytterligare problem. Vill jag bara göra det super tydligt.

All den där massan ( som jag tidigare kallade gipsputs, innan ni lärde mig att det är en del av själva gipsskivan) ska bort! Alltså slå ner alltihop med förnuft.

Skruva ut alla skruvar och dra ut alla spikar.

Lägga nya skivor.. känns som jag behöver be en bön först.
Ser ingen syfte med OSB, för att ingen av väggarna i lägenheten har det. Men isolera var smart, den väggen tittar ut mot bilvägen.
Är det en yttervägg får vi hoppas den redan är isolerad 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Byggarn Bob skrev:
Verkar som iprincip alla är överens om att riva ner alltihop. Då, jag inte villa skapa ytterligare problem. Vill jag bara göra det super tydligt.

All den där massan ( som jag tidigare kallade gipsputs, innan ni lärde mig att det är en del av själva gipsskivan) ska bort! Alltså slå ner alltihop med förnuft.

Skruva ut alla skruvar och dra ut alla spikar.

Lägga nya skivor.. känns som jag behöver be en bön först.
Ser ingen syfte med OSB, för att ingen av väggarna i lägenheten har det. Men isolera var smart, den väggen tittar ut mot bilvägen.
Kolla på youtube. Finns massa filmer som visar hur man gör. Även på norgips och andra leverantörer finns instruktioner.

Det är inget svårt!

När du tar bort gipsen så skriva ut de skruv du kan. Lagom med våld löser mycket.

Återkom här med hur det ser ut bakom skivorna så kanske vi kan se eventuella hinder/lösningar INNAN du skivar på igen.

När du skivar på sedan så tänk på att inte dra skruven för djupt och ha inte generalskarvar!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Imponerande och förvånande att inte en enda människa har föreslagit att ts ska backa långsamt ut ur rummet och ringa en snickare och be om hjälp att få ordnat gipsväggarna i detta rummet. Så blir det ordentligt gjort och ts kan sen ägna sig åt att försöka spackla väggarna och måla, vilket kanske är en mer lagom ambition när man inte har varken kunskap eller erfarenhet av att bygga. Vad kan det kosta att betala någon att sätta upp gipsen? En 8-16h typ?
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Imponerande och förvånande att inte en enda människa har föreslagit att ts ska backa långsamt ut ur rummet och ringa en snickare och be om hjälp att få ordnat gipsväggarna i detta rummet. Så blir det ordentligt gjort och ts kan sen ägna sig åt att försöka spackla väggarna och måla, vilket kanske är en mer lagom ambition när man inte har varken kunskap eller erfarenhet av att bygga. Vad kan det kosta att betala någon att sätta upp gipsen? En 8-16h typ?
Ja, eller åtminstone fråga någon som är någorlunda händig. TS själv verkar ha samtliga tummar och fingrar mitt i handen :) no offence
 
Bredspackla, slipa någorlunda jämnt. Renoveringstapetsera. Kanske funkar.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det här tyder väl mer på en kunskapslucka än felplacerade tummar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ja, eller åtminstone fråga någon som är någorlunda händig. TS själv verkar ha samtliga tummar och fingrar mitt i handen :) no offence
Absolut, men om det finns ett tillfälle då hantverkare verkligen är bra att ha, då är det exakt i situationer som dessa. Men just nu känns det som att forumet kollektivt bara föser TS allt djupare ner i det hål han grävt åt sig själv.
 
H
B Byggarn Bob skrev:
Verkar som iprincip alla är överens om att riva ner alltihop. Då, jag inte villa skapa ytterligare problem. Vill jag bara göra det super tydligt.

All den där massan ( som jag tidigare kallade gipsputs, innan ni lärde mig att det är en del av själva gipsskivan) ska bort! Alltså slå ner alltihop med förnuft.

Skruva ut alla skruvar och dra ut alla spikar.

Lägga nya skivor.. känns som jag behöver be en bön först.
Ser ingen syfte med OSB, för att ingen av väggarna i lägenheten har det. Men isolera var smart, den väggen tittar ut mot bilvägen.
OBS skivor att är bättre att skruva i om du vill sätta upp något på väggarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
K kurlakarl skrev:
Imponerande och förvånande att inte en enda människa har föreslagit att ts ska backa långsamt ut ur rummet och ringa en snickare och be om hjälp att få ordnat gipsväggarna i detta rummet. Så blir det ordentligt gjort och ts kan sen ägna sig åt att försöka spackla väggarna och måla, vilket kanske är en mer lagom ambition när man inte har varken kunskap eller erfarenhet av att bygga. Vad kan det kosta att betala någon att sätta upp gipsen? En 8-16h typ?
Övning ger färdighet. Alla har varit nybörjare från början.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Imponerande och förvånande att inte en enda människa har föreslagit att ts ska backa långsamt ut ur rummet och ringa en snickare och be om hjälp att få ordnat gipsväggarna i detta rummet. Så blir det ordentligt gjort och ts kan sen ägna sig åt att försöka spackla väggarna och måla, vilket kanske är en mer lagom ambition när man inte har varken kunskap eller erfarenhet av att bygga. Vad kan det kosta att betala någon att sätta upp gipsen? En 8-16h typ?
Och hur skall han då lära sig:) . Känns som en snickar räkning på 10K är extremt onödigt för något så extremt simpelt som att skruva upp ett par gipsskivor. Det är väl ändå en av sakerna man inte kan misslyckas med, mest en fråga om tid. Personligen är jag mer besvärad av spacklingen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Övning ger färdighet. Alla har varit nybörjare från början.
TS kan ju vara med när snickaren åtgärdar skadorna TS orsakat, för stt lära sig. Inser du inte att vissa människor är mer nybörjare än andra? Här är uppenbarligen en person som är mer nybörjare än genomsnittet, och inte förstår vad en gipsskiva är ens efter att han insett att han faktiskt monterat ner den i smådelar. Andra saker han antagligen inte kan/vet är; skillnad på träskruv och gipsskruv, skillnaden på olika skruvskallar, hur känsliga gipsskivor kan vara, hur en skruvdragare fungerar, hur en gipsskarv hanteras, hur en eldosa är monterad eller kopplad, vad färgerna på kablarna betyder, hur en multimeter fungerar, hur det ser ut bakom en gipsskiva, hur en vägg är uppbygga, vad plasten han ser i väggen som har ett badrum på andra sidan är för något, hur man undviker att skruva/spika i kabelgenomföringar och vattenrör. Osv. Vem tror du att det är som står för alla byggmissar och fuskjobb som hemmapulare gör som det tas upp om i tråd efter tråd på forumet? Det är ju folk som ts som blir uppmuntrade av obetänksam omgivning att göra saker själv
 
B
K kurlakarl skrev:
Imponerande och förvånande att inte en enda människa har föreslagit att ts ska backa långsamt ut ur rummet och ringa en snickare och be om hjälp att få ordnat gipsväggarna i detta rummet. Så blir det ordentligt gjort och ts kan sen ägna sig åt att försöka spackla väggarna och måla, vilket kanske är en mer lagom ambition när man inte har varken kunskap eller erfarenhet av att bygga. Vad kan det kosta att betala någon att sätta upp gipsen? En 8-16h typ?
Ordentligt gjort? Chansen att få tag i en snickare som gör något "ordentligt gjort" är väl likställd med att vinna på lotto. För några år sedan lät jag snickare sätta gips i samband med annat arbete då det i stunden passade. När jag är tillbaka har man ställt skivorna på golvet och skruvat fast med ca 1-1,5 cm springa mot tak längs hela väggen. Skivorna skruvade med dels gipsskruv, dels nån annan form av icke-gipsskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.