18 027 läst · 124 svar
18k läst
124 svar
Vad gör man med en gipsvägg utan skydd?
Aaaah. Rören där nere.
Plast eller stål.
Kanske bör hanteras varsamt, så inte vattnet börjar forsa ut.
Du kanske bör hitta vart du stänger av innan du går loss på rören.
För jag gissar att du river ned skivan bakom elementet?
Troligtvis bättre om du låter bli.
Plast eller stål.
Kanske bör hanteras varsamt, så inte vattnet börjar forsa ut.
Du kanske bör hitta vart du stänger av innan du går loss på rören.
För jag gissar att du river ned skivan bakom elementet?
Troligtvis bättre om du låter bli.
Stål, Tror de går till badrummet som ligger bakom väggen till höger, men jag undrade mest vad det var för skiva av ren nyfikenhet. Lite fult är det.. att ha nyspacklade målade gipsväggar, bredvid denna skiva.H Hybro skrev:
Skivan under fönstret är spånplatta av äldre modell.B Byggarn Bob skrev:Jag bombarderar med frågor o bilder, jag vet. Men försöker lära mig och förstå. Bakom elementet har jag en skiva, som jag tog för givet att det är gips, men nu när jag har mer av ett ”tränad” öga. Ser det inte alls ut som gips, utan snarare nån slags spånskiva, som de bara målat över.
Är jag ute och cyklar?
Limma på microlitväv och måla. Finns hos färghandeln och på biltemaB Byggarn Bob skrev:Hej, jag har ingen tidigare kunskap eller kompetens inom renovering. Men jag gav mig på det ändå, lärt mig en del längs vägen. Men nu till problemet.
Första väggen jag rev alla tapeter på, var en gipsvägg. jag visste inte att gipsväggar har ett lager av papp/kartong av armerings skäl. Så jag rev av allt detta med 😄(tog jävligt långt tid)
Nu har jag retats väldigt mycket av vänner o familj, hur som helst är allt ytskikt från väggar som ska bort, nerriven nu. Men jag vet inte vad jag ska göra med denna vägg, som jag gick för långt med.
Går det att spackla över rå gips? Kan jag måla på rå gips?
Värt att nämna är att gipset är poröst och svagt, spricker ganska enkelt. Säkert 50 år gammalt.
Känns som jag har sökt över hela internet, blir ändå inte klokare.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur göra med träfönster utan underbleck
Fönster & Dörrar -
Alternativ för ytterhörn gips utan kantskydd? Hur görs i nyproduktion?
Byggmaterial & Byggteknik -
Spishäll ikea utan kontakt... Hur gör man ?
El -
Vad göra med gammalt lutande äppelträd?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur gör jag när hyresgästerna flyttat utan att säga upp kontraktet och lämnat kvar saker?
Juridik