Hej, jag har ingen tidigare kunskap eller kompetens inom renovering. Men jag gav mig på det ändå, lärt mig en del längs vägen. Men nu till problemet.

Första väggen jag rev alla tapeter på, var en gipsvägg. jag visste inte att gipsväggar har ett lager av papp/kartong av armerings skäl. Så jag rev av allt detta med 😄(tog jävligt långt tid)

Nu har jag retats väldigt mycket av vänner o familj, hur som helst är allt ytskikt från väggar som ska bort, nerriven nu. Men jag vet inte vad jag ska göra med denna vägg, som jag gick för långt med.

Går det att spackla över rå gips? Kan jag måla på rå gips?

Värt att nämna är att gipset är poröst och svagt, spricker ganska enkelt. Säkert 50 år gammalt.

Känns som jag har sökt över hela internet, blir ändå inte klokare.

B Byggarn Bob skrev:
Hej, jag har ingen tidigare kunskap eller kompetens inom renovering. Men jag gav mig på det ändå, lärt mig en del längs vägen. Men nu till problemet.

Första väggen jag rev alla tapeter på, var en gipsvägg. jag visste inte att gipsväggar har ett lager av papp/kartong av armerings skäl. Så jag rev av allt detta med 😄(tog jävligt långt tid)

Nu har jag retats väldigt mycket av vänner o familj, hur som helst är allt ytskikt från väggar som ska bort, nerriven nu. Men jag vet inte vad jag ska göra med denna vägg, som jag gick för långt med.

Värt att nämna är att gipset är poröst och svagt, spricker ganska enkelt. Säkert 50 år gammalt.

Det kanske funkar om du sätter 6mm renoveringgips ovanpå ?

Är den så spröd så är primer + bredspackling kanske inte ngt som fungerar ?

• Gilla
Anna_H och 16 till
  • Laddar…
Köp nya gipsskivor.

• Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Nissens
B Byggarn Bob skrev:

Gipsskivorna är förstörda, de hålls ihop av det ”papperet” du tog bort. Det enda som blir bra är att sätta dit nya gipsskivor…

• Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
B
Bör gå att sätta renoveringsgips ovan. Men du måste förstås hitta reglarna överallt då (gissar du ser skruvarna). Vill du ha mer stabilitet och ljudisolering sätt hårdgips eller ultraboard. Det andra skivlagret sätts förskjutet jämfört med första så att skarvar på första lagret täcks.

Ett annat alternativ är att riva det gamla gipset och sätta nytt, då kan du passa på och isolera innerväggen med mineralull. Eventuellt osb + gips därefter.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
B
B Byggarn Bob skrev:
Det är för att gipset delvis förstörts av dig där den ena sidans kartong är borttaget. Inte pga ålder, gips är ett inert material som i stort sett inte förändras över tid.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det kanske funkar om du sätter 6mm renoveringgips ovanpå ?

Är den så spröd så är primer + bredspackling kanske inte ngt som fungerar ?
Jag har sett det tipset här på forumet tidigare, men jag letar efter något enklare lösning. Just för att jag brister i kompetens. Jag antar de skivorna ska skruvas fast i reglarna bakom. Känns övermäktigt.

Utifall gipset är inte så spröd, betyder det att man kan spackla direkt på gipset, med primer?

Jag kan ge det ett försök, är det något jag ska kolla efter ?

Tack för svar.

B
B Byggarn Bob skrev:
Jag har sett det tipset här på forumet tidigare, men jag letar efter något enklare lösning. Just för att jag brister i kompetens. Jag antar de skivorna ska skruvas fast i reglarna bakom. Känns övermäktigt.

Utifall gipset är inte så spröd, betyder det att man kan spackla direkt på gipset, med primer?

Jag kan ge det ett försök, är det något jag ska kolla efter ?

Tack för svar.
Ta in hjälp om du känner dig så osäker. Det är inte övermäktigt, du bör ser skruvraden. Annars finns regelfinnare att köpa. För renoveringsgips är hårdgipsskruv bäst.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hade rivit ner och gipsat om.
Samma moment som att limma på 6mm men personligen tycker jag att 6mm skivorna är för känsliga och böjer sig för lätt vilket gör att det kan ta längre tid att spackla.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Utan kartongen kommer gipsen inte att hålla.

Mitt förslag.
Sätt vanlig gips ovanpå så har du något så när hjälp av den gamla gipsen under. Inte renoveringsgips utan vanlig gips.

• Gilla
39x och 7 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Ta in hjälp om du känner dig så osäker. Det är inte övermäktigt, du bör ser skruvraden. Annars finns regelfinnare att köpa. För renoveringsgips är hårdgipsskruv bäst.
Det trillade in inlägg och svar mycket snabbare än jag förväntade mig, tack till alla som skrivit.

Jag ser att allihopa rekommenderar nya skivor/renoveringsgips..

Jag ser alla skruvarna, jag förstår dock inte vad du menar med sätta skivorna förskjutet. Om du vet bra instruktion videos tittar jag gärna.

Jag vet att första lagret är skivorna försänkta, vid skarvarna.

B Byggarn Bob skrev:
Känns övermäktigt.
Om du har lyckats får bort alla kartong från gipsskivorna, så är detta busenkelt. Det du har gjort skulle de flesta av oss se som övermäktigt. Att sätta upp gipsskivor är enkelt.

Sedan kommer det som är lite svårare, att spackla, men det skulle du fått göra under alla omständigheter. och glöm inte skarvremsorna när du spacklar.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tobias Persson3 och 9 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Utan kartongen kommer gipsen inte att hålla.

Mitt förslag.
Sätt vanlig gips ovanpå så har du något så när hjälp av den gamla gipsen under. Inte renoveringsgips utan vanlig gips.
Kan du omformulera dig, haha. ”Något så
När hjälp av den” menar du att nytt gips ovanpå den gamla gipset kan fungera? Hmm varför ? Bara nyfiken, vill gärna förstå..

B
B Byggarn Bob skrev:
Det trillade in inlägg och svar mycket snabbare än jag förväntade mig, tack till alla som skrivit.

Jag ser att allihopa rekommenderar nya skivor/renoveringsgips..

Jag ser alla skruvarna, jag förstår dock inte vad du menar med sätta skivorna förskjutet. Om du vet bra instruktion videos tittar jag gärna.

Jag vet att första lagret är skivorna försänkta, vid skarvarna.
Skruvraderna du ser nu, vad är det för CC mått till nästa par skruvrader? 45 cm? 60 cm? Om det är 45 ska du köpa 90 cm skivor, om 60 ska du köpa 120 cm. När du sätter upp detta ska mitten på nya skivan hamna rakt över en skarv mellan två skivor i första skivlagret.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
B Byggarn Bob skrev:
Kan du omformulera dig, haha. ”Något så
När hjälp av den” menar du att nytt gips ovanpå den gamla gipset kan fungera? Hmm varför ? Bara nyfiken, vill gärna förstå..
Allltså om du sätter en ny gipsskiva framför så har du två lager gips som ger en stabil vägg. Istället för att hålla på och riva ner den skadade gipsen med allt stök som det innebär.

Skruva ny gips utanpå den befintliga så får du en stabil vägg. Men jag skulle rekommendera vanlig gips som är 13 mm och mer lättskruvad jämfört med renoveringsgips som är hälften så tjock men hårdare och svårare att skruva rätt.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.