Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Nästan lite synd tycker jag att det dyker upp ytterligare val som tex "utgående biledare i dosan jordas" och varianter där det klipps och väljs beroende på... Som jag ser det ger det inga plus bara ett ytterligare sätt att förvirras och ev då också göra "fel" både direkt vid första och senare vid ev omläggningar.
Ja du skulle bli ytterst besviken på mig om jag berättade min inställning i frågan ... :rolleyes: :thinking: :sweat:

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
tommib
Fotografen Fotografen skrev:
Fast det vore ju rätt kul om det var påbjudet att alla jordade plåtkåpor skulle vara lackerade gulgröna...:geek::rofl:
Tja, om ESV började tvinga fram detta skulle folk kanske ta fram högafflarna för lite justering av regleringen...

Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så en definition på att biledaren är funktionsjord ser jag som fake news.
*Host host*
(ur ss4364000)
Utdrag ur en svensk standard för elinstallation (ss4364000) med regler för skyddsledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du skulle bli ytterst besviken på mig om jag berättade min inställning i frågan ... :rolleyes: :thinking: :sweat:
Tror jag inte, däremot om du inte berättar, alltid intressant i såna här ständigt återkommande teman. I fallet med kulotyperna är den ju som tur är borta nu. Bo får lägga in det också i tidslinjen för standarden som var uppe tidigare.

GK100 GK100 skrev:
Jag ska passa på under veckan att vid några tillfällen göra lite mätuppställningar för diverse fall anslutande till detta kära ämne. Så kan vi kika på det under nästa och resonera lite vidare och kanske även få med och mäta på den riktigt ursprungliga historiska biledaren dvs för att slippa smetlöda mot blymantel.

Nästan lite synd tycker jag att det dyker upp ytterligare val som tex "utgående biledare i dosan jordas" och varianter där det klipps och väljs beroende på... Som jag ser det ger det inga plus bara ett ytterligare sätt att förvirras och ev då också göra "fel" både direkt vid första och senare vid ev omläggningar.
Nu förstår jag inte, varför kan man inte jorda utgående biledare från en dosa?

Ska bli intressant med dina tester, känner själv att de flesta teknikaliteterna angående biledare till 99,999% ligger högt uppe på det teoretiska planet, men har en känsla att jag kanske kan bli överbevisad och om så är fallet ska vi naturligtvis konvertera alla bikopplare till att använda sig av den mest överlägsna metoden.

Mikael_L Mikael_L skrev:
*Host host*
(ur ss4364000)
[bild]
Och detta tolkar du som att biledaren inte får vara en del av skyddsledaren, samt att om skyddsledaren tappar kontakt får vi ofrivilligt just det scenariot, och det är ingen risk vi är villiga att ta?

Mikael_L
Nja, Bosse verkade inte vilja kännas vid termen "funktionsjord".
Jag som trodde Bo kunde varenda bokstav i standarden. :D

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Nu förstår jag inte, varför kan man inte jorda utgående biledare från en dosa?

Ska bli intressant med dina tester, känner själv att de flesta teknikaliteterna angående biledare till 99,999% ligger högt uppe på det teoretiska planet, men har en känsla att jag kanske kan bli överbevisad och om så är fallet ska vi naturligtvis konvertera alla bikopplare till att använda sig av den mest överlägsna metoden.
Jo du förstår säkert det kanske var otydligt skrivet. Det jag menade var bara att om man skulle införa ytterligare sätt att göra "rätt" dvs bara ansluta biledare i ena "utgående" änden i dosor mm blir möjligheterna till onödig förvirring och felanslutningar fler. Ja under förutsättning att man här strävar efter att inte jorda i flera punkter som jag tolkade det.

Du själv har ju varit inne på, vilket jag håller med om, att det går bra att ansluta biledaren i flera punkter eller helt parallellt med PE. Eller för att göra det enkelt bara koppla samman alla biledare överallt och sen då beroende på ev hårklyverier välja ansluta till PE i en punkt eller praktiskt kanske några där det går bra att göra säkert med rätt klämmor och inte på apparater osv.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, Bosse verkade inte vilja kännas vid termen "funktionsjord".
Jag som trodde Bo kunde varenda bokstav i standarden. :D
Jag tolkar det mer som att biledaren inte ensam får agera skyddsledare, som fallet är med norsk kabel. Men visst, kunde varit lite tydligare skrivet.

GK100 GK100 skrev:
Jo du förstår säkert det kanske var otydligt skrivet. Det jag menade var bara att om man skulle införa ytterligare sätt att göra "rätt" dvs bara ansluta biledare i ena "utgående" änden i dosor mm blir möjligheterna till onödig förvirring och felanslutningar fler. Ja under förutsättning att man här strävar efter att inte jorda i flera punkter som jag tolkade det.

Du själv har ju varit inne på, vilket jag håller med om, att det går bra att ansluta biledaren i flera punkter eller helt parallellt med PE. Eller för att göra det enkelt bara koppla samman alla biledare överallt och sen då beroende på ev hårklyverier välja ansluta till PE i en punkt eller praktiskt kanske några där det går bra att göra säkert med rätt klämmor och inte på apparater osv.
Ok, håller med helt. Sen finns många fall där den idealiska installationen är svår att åstadkomma, man har blandat kabeltyper samt klippt biledare osv.

Mikael_L
Jag skriver det igen, tydligare, jag var faktiskt inte alls ute efter något alls vad gäller utförande, utan ville bara visa att ordet "funktionsjord" finns, i standarder t.o.m. ;)

Men visst kan ju jag i min tur missförstått Bo, så enkelt kan det ju vara. :)

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Träffade en praktikant som varit på en av Sveriges största elfirmor, han klippte biledaren i båda ändarna för så hade han lärt sig av förra mentorn, enligt denne medelåldersman (ca 20år i branschen) var biledaren endast utfyllnad i kabeln.....

Jag brukar ansluta biledaren i central/apparatskåp, plastslang på. I följande dosor läggs den ihop med andra biledare med ubåt.
Varför ska biledaren isoleras med plast i ex u56dosor när troligtvis alla ledare är isolerade?

I sista delen viras den den runt fingret och läggs till sidan, undantag motorer då klipps den av i sista punkt.

1mm2 klarar kortslutningsströmmen för 10A, i normalfallet. Men den får inte användas som skyddsledare istället för en ledare.
Hur ställer de lärda sig här om man säkrar med 6A? Då borde väl 1mm2 räcka?

Vad gäller emc, så glömmer många att man kan få störningarna ut i skärmen om man ansluter biledaren till skyddsledaren på flera ställen.
Samma sak vid felsök, lättare att ut skilja om ex en mus varit framme

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Mikael_L
K kanonkula skrev:
Hur ställer de lärda sig här om man säkrar med 6A? Då borde väl 1mm2 räcka?
Det krockar med det som står i åtminstone 2 ställen i elinstallationsreglerna.

K kanonkula skrev:
Vad gäller emc, så glömmer många att man kan få störningarna ut i skärmen om man ansluter biledaren till skyddsledaren på flera ställen.
Det finns en välskriven rapport över en ordentlig undersökning av frekvensomriktare och elmotorer, som kommer fram till att skärm/biledare skall vara ansluten i bägge ändarna. Men det är mycket mycket mer att tänka på också.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
K kanonkula skrev:
Sen är det ju fler regler kring EMC å jordning bla placering av kabel, kabelval och 360° skärmjordning, lådor, förskruvningar osv
Nu är det här förvisso ett forum för villainstallationer så det är ju inte så aktuellt, var bara ett litet sidospår

Redigerat:
5
Var visst 2a på den :p

Mikael_L Mikael_L skrev:
*Host host*
(ur ss4364000)
[bild]
Då slipper jag posta det här i morgon ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.