28 654 läst · 112 svar
29k läst
112 svar
Vad gör man med de extra trådarna i enfaskabel?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Snurra biledaren, på med transparent slang, tejpa där kabeln är avskalad så slangen sitter kvar och därefter in i dosan om du har vidarematning till en till dosa. I annat fall så, klipper du av den tätt intill avskalningen (manteln) på kabeln. Eller så läggs den i dosan med en ubåt och slang på. Liksom i många andra fall där man har flera parter i en kabel så läggs de parter som inte är kopplade på tomma plintar eller läggs isolerade i dosan/skåpet, detta då det kan bli en framtida utökning från dosan/skåpet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 476 inlägg
Det ursprungliga syftet med biledaren var att skyddsjorda manteln i kabeln. Motivet kan vara lite svagt och den efterföljande historien med EMC-skydd etc är outgrundlig, men som sagt den skulle skyddsjorda manteln. Om man ser kabeln som en apparat då räcker 1 mm² gott som skyddsjordsledare. Att fasledarna till denna "apparat" har en större area spelar ingen roll så länge som villkoren för automatisk frånkoppling är uppfyllda. Mao jag ser inget allvarligt i att märka biledaren med grön/gul färg.
Om man kopplar samman biledaren med skyddsjordsledaren i kabelns i båda ändar, då förmedlar plötsligt biledaren skyddsjord till andra delar av anläggning. Då är det tveksamt. Biledaren är fortfarande en skyddsjordsledare men nu har den för klen area. Den får inte ensam agera skyddsjordsledare. Nu blir den parallellkopplad men ändå. Jag skulle inte råda till att koppla samman biledaren med skyddsjord i båda ändar. Det kan maskera ett fel på skyddsjordsledaren i kabeln.
Bättre då att antingen endast anslut biledaren i matande ände. Det är det enda rätta som jag ser. Att hålla isär biledare och skyddsjordsledare i dosor och sammankoppla biledarna för sig är inte heller riktigt bra för då förmedlar ena kabeln skyddsjord till den andra via biledaren.
Undra om sista ordet någonsin blir sagt i denna fråga
Om man kopplar samman biledaren med skyddsjordsledaren i kabelns i båda ändar, då förmedlar plötsligt biledaren skyddsjord till andra delar av anläggning. Då är det tveksamt. Biledaren är fortfarande en skyddsjordsledare men nu har den för klen area. Den får inte ensam agera skyddsjordsledare. Nu blir den parallellkopplad men ändå. Jag skulle inte råda till att koppla samman biledaren med skyddsjord i båda ändar. Det kan maskera ett fel på skyddsjordsledaren i kabeln.
Bättre då att antingen endast anslut biledaren i matande ände. Det är det enda rätta som jag ser. Att hålla isär biledare och skyddsjordsledare i dosor och sammankoppla biledarna för sig är inte heller riktigt bra för då förmedlar ena kabeln skyddsjord till den andra via biledaren.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Hur menade du nu? Att koppla ihop biledarna vid vidarematning till ett nytt uttag längre bort exempelvis kan väl inte vara fel?Bo.Siltberg skrev:Det ursprungliga syftet med biledaren var att skyddsjorda manteln i kabeln. Motivet kan vara lite svagt och den efterföljande historien med EMC-skydd etc är outgrundlig, men som sagt den skulle skyddsjorda manteln. Om man ser kabeln som en apparat då räcker 1 mm² gott som skyddsjordsledare. Att fasledarna till denna "apparat" har en större area spelar ingen roll så länge som villkoren för automatisk frånkoppling är uppfyllda. Mao jag ser inget allvarligt i att märka biledaren med grön/gul färg.
Eller missuppfattade jag dig nu?
Det han menar är att man kopplar alltid ihop biledaren I dosan närmast centralen i alla dosor. Dvs man klipper alltid biledaren på den inkommande kabeln men ansluter alla biledare med jord på de utgående. Det för att säkerställa att det alltid är riktigt jord som går i pe ledaren och inget som hoppat över från biledaren.
Var vart på flera ställen där man kopplat in biledaren med jord i båda dosorna och det blir många konstiga strömmar i jorden.
Var vart på flera ställen där man kopplat in biledaren med jord i båda dosorna och det blir många konstiga strömmar i jorden.
Har för mig att du skrev på Fluxio att den inte skulle märkas gulgrön eftersom den inte uppfyller kraven på minsta ledararea för skyddsjord.Bo.Siltberg skrev:Det ursprungliga syftet med biledaren var att skyddsjorda manteln i kabeln. Motivet kan vara lite svagt och den efterföljande historien med EMC-skydd etc är outgrundlig, men som sagt den skulle skyddsjorda manteln. Om man ser kabeln som en apparat då räcker 1 mm² gott som skyddsjordsledare. Att fasledarna till denna "apparat" har en större area spelar ingen roll så länge som villkoren för automatisk frånkoppling är uppfyllda. Mao jag ser inget allvarligt i att märka biledaren med grön/gul färg.
Och det är det jag också påstår.
Den utgör skydd för kabeln men är absolut ingen PE-ledare och därför är gulgrön märkning utesluten.
Det enda rätta är genomskinlig slang
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ahh, har själv lagt den paralellt med PE dvs lagt ihop biledarna men den endast inkopplad i matande ände.A atomlab skrev:Det han menar är att man kopplar alltid ihop biledaren I dosan närmast centralen i alla dosor. Dvs man klipper alltid biledaren på den inkommande kabeln men ansluter alla biledare med jord på de utgående. Det för att säkerställa att det alltid är riktigt jord som går i pe ledaren och inget som hoppat över från biledaren.
I annat fall om det är matning från en dosa lagt in biledaren på PE-plint där.
Det gör du helt rätt i, finns inget att säga om det sättet. Enkelt och översiktligt samt begripligt beskrivbart för alla dvs ser du flera biledare i dosan koppla ihop ev isolera med transparent slang och klipp inga.5 AlmostDwarf skrev:
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Som jag ser det finns det 2 olika användningar av biledaren:
1)EMC-skydd
Man har t.ex. en tyristor (eller annan elektronik) som ger störningar.
Då skall kabeln jordas i centralen eller i det störande instrumentet, i varje skarv skall biledare kopplas med samma biledare/kabel vidare ut till änden, där den skall isoleras (sätt på en WAGO 221. Om man vill sätta på slang/tejp i dosorna så är genomskinlig att föredra.
2) Kabelskydd.
Om en skada sker på kabeln skall säkringen lösa ut (inte alltid att det finns JFB)
Biledaren skall läggas till jord i centrallen OCH i alla dosor (läggas ihop med PE) OCH läggas in på jord (PE) i änden.
Biledaren skall isoleras med gulgrön tejp eller slang och skarvas med WAGO 221..
Det åligger elektrikern att kontrollera att utlösningsvillkoret för kabelskydd (5 sekunder) uppfylles.
Elsäkerhetsverket anger att man ej skall använda gul/grön tejp, vilket jag dock tycker är det som är rätt i fall 2.
Väldigt få elektriker tänker på att utlösningsvillkoret måste uppfyllas vid kabelskydd, inte ens kabelleverantörerna tänker på detta !
1)EMC-skydd
Då skall kabeln jordas i centralen eller i det störande instrumentet, i varje skarv skall biledare kopplas med samma biledare/kabel vidare ut till änden, där den skall isoleras (sätt på en WAGO 221. Om man vill sätta på slang/tejp i dosorna så är genomskinlig att föredra.
2) Kabelskydd.
Om en skada sker på kabeln skall säkringen lösa ut (inte alltid att det finns JFB)
Biledaren skall läggas till jord i centrallen OCH i alla dosor (läggas ihop med PE) OCH läggas in på jord (PE) i änden.
Biledaren skall isoleras med gulgrön tejp eller slang och skarvas med WAGO 221..
Det åligger elektrikern att kontrollera att utlösningsvillkoret för kabelskydd (5 sekunder) uppfylles.
Elsäkerhetsverket anger att man ej skall använda gul/grön tejp, vilket jag dock tycker är det som är rätt i fall 2.
Väldigt få elektriker tänker på att utlösningsvillkoret måste uppfyllas vid kabelskydd, inte ens kabelleverantörerna tänker på detta !
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Fast när det gäller funktionsjord så skall inte gul/grön markering användas.C claesborjesson skrev:Som jag ser det finns det 2 olika användningar av biledaren:
1)EMC-skydd
2) Kabelskydd.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Eftersom det inte finns ett krav på kontinuitet på biledaren (+ en klen area) så undrar drar jag hur utlösningsvillkoret skall kunna uppfyllas?
Manteln och biledaren är inte skyddsjord och skall inte användas som skyddsjord.
Manteln och biledaren är inte skyddsjord och skall inte användas som skyddsjord.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Jag anser inte att biledaren i fall 2 skall räknas funktionsjordledare, i SS 436 40 00 anges följande:5 AlmostDwarf skrev:
444.5.5 Funktionsjordsledare
Viss elektronisk materiel fordrar en referensspänning som ligger nära jordpotentialen för att fungera
på ett korrekt sätt. Denna referensspänning fås genom funktionsjordsledaren......
Hur anser du att man enkelt skall kunna skilja de två sätten att utnyttja biledarna då ?