Nej, det var ju sånna där floppar på skåpet inne som gick också. Ja, firman finns ju fortfarande och jag fick ett bra intryck av dem när de gjorde installationen. Ska höra med dem hur de tänker, och så kommer vi låta den ”nya” elektrikern kika över installationen.

H HusISkogen skrev:
Jag håller inte med att det är goodwill om de korrigerar bottenplattorna. Det verkligen borde dem göra.

Nu har jag dock bokat in en annan elektriker som jag känner stort förtroende för och jag låter han fixa det.

googlade vad du menar och vi har både och i vårt fasadskåp. 3 proppar varav en går väldigt ofta.

Jag förstår att det för många kan verka dumt. Till mitt försvar står det också 25a på ”hattarna”, jag som inte visste vad bottenplatta var innan elektrikern nämnde det. Jag trodde att det var dålig passform på 25-säkringarna, att de var nån billig modell från mataffären och nöjde mig då med 20- som passade.
Märkningen på 'skruvkorken' dvs en propphuv visar bara hur mycket själva propphuven tål.

Ta en bild på hur botten ser ut inuti med säkringen urtagen. Det bör vara en blå passdel för 20A där du vill ha en gul för 25A.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Märkningen på 'skruvkorken' dvs en propphuv visar bara hur mycket själva propphuven tål.

Ta en bild på hur botten ser ut inuti med säkringen urtagen. Det bör vara en blå passdel för 20A där du vill ha en gul för 25A.
Jo men det är 20a, jag har ingen bild nu men elektrikern vi hade på plats för lite andra jobb och felsökning visade oss det

Grannens Häck
H HusISkogen skrev:
Hej
Vi byggde nytt hus 2019 och gjorde då en nyanslutning. Vi visste att vårt hus skulle dra endel, och bad om 25a. Sedan vi flyttade in har det gått proppar som rena vilda västern, ibland 3 på en vecka.

Hade ut en elektriker förra veckan och nämnde det i förbi farten, att vi ville ha hjälp att kanske flytta om lite i elskåpet. Jag visade honom vår gedigna samling brända proppar och han konstaterade då att vi bara hade 20a, att bottenplattan var 20a.

I 5 år har vi alltså haft ett smärre helv£te med proppar som går, gärna när det är kallt och absolut när du lagar mat. Därtill har vi betalat den högre summan för 25a. Ringde vår nätleverantör och de menar att de inte kommer korrigera detta, enligt dem är det vår elfirma som gjort fel. Elfirma finns fortfarande men verkar inte ha någon som sköter telefonen dagtid. Är det långsökt att tro att man kan bli kompenserad för den här missen elfirma gjort? Mellanskillnaden är ca 2000/ per år.
Jag fattar det som att du betalar för ett nätabbonemang på 25A men har säkrat för 20A.

Då är det ju inga bekymmer att fixa detta, ring elektrikern. Kanske är de schyssta och fixar detta utan kostnad. Är ju ett enkelt jobb.

Samma svar som övriga. Du har ingen rätt till kompensation. Däremot bör du kunna be Elektrikern kostandsfritt byta bottendelen som goodwill. Det är ju 5 min jobb och uppenbarligen något de gjort fel. Reklamationstiden för en tjänst är 3 år. Så i princip är du helt rättslös och utlämand till Goodwill.

En annan elfirma kommer kosta en hel del, med framkörning minidebitering etc. Själv hade jag bytt den själv, men har man svårt att avgöra en 20A från 25A säkring, så är det klokt att lämna över det till behörig.

Nätbolaget har hela tiden levererat 25A kapacitet. Problemet är att du tryckt i 20A pga en kombiantion av elfirmans misstag med fel passdel och din okunskap att upptäcka detta. Det är dock riktigt riktigt naivt att inte reagera på 5 år att du sätter i 20A säkringar, om du faktiskt vetat att du beställt 25A. Därav har du inte uppfyllt krav på anmäla fel snarst efter att felet "borde" upptäckts.
Här innebär det i praktiken första gången du försökte trycka i en 25A säkring och den inte passade. Du skrev att du tänkte det var dålig passform och därför valde 20A. I så fall hade det varit ett skäl för anmälan.
Okunskap är tyvärr ingen ursäkt. Precis som vi förväntas kunna, och följa alla lagar trots att ingen klarar det, så slipper man ju inte en påföljd pga att man inte kände till det.

Din skada förutom irritation är dessutom "bara" X antal säkringar inte något avseende anslutningen. Nätbolaget har levererat sitt rätt.

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Hej alla och tack för era svar. Jag tror vi kan stänga tråden här, det blir en del upprepningar.

Kompensation för att ha betalat för 25A är inget som är aktuellt. Jag kommer kontakta firman och be dem åtgärda 20->25 alt be min nya elektriker fixa det när han gör andra jobb.

Jag vill tacka för rådet att vara snabbare in på byggahus, och också för uppmaningen att kolla bakomliggande kablage pga ev överbelastning. Säkerhet är viktigast för oss och en brand vore en mardröm.

Än en gång vill jag påminna om ödmjukhet, vi är två i hushållet och det kan mycket väl vara så att en betalar räkningar och beställer jobb, medan den andra byter säkringar- ellerhur? Jag vet inte hur ni andra har det hemma men det är inte ett superaktuellt samtalsämne hos oss vad det står för nummer på det som går in i skåpet. Nu uppmärksammade vår nya elektriker detta och det är vi tacksamma för.

• Gilla
ARJU och 5 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Jag var kanske otydlig men det var julbelysningen som gjorde så proppar gick.
Om det är någon tröst så skulle jag tro att denna felaktiga julbelysning skjutit 25A precis lika enkelt som den sköt dina 20A säkringar.

• Gilla
  • Haha
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Det är väl bara att kontakta elektrikern och testa att begära ersättning. Du kan som värst få ett nej, och då har du ju iallafall fått alla argument här för att kunna ta det nekandet.

Davidbagare
Och här stängs inga trådar!
Du ska se att alla medlemmar här nu kan omvandla denna tråden till en 300 sidor lång diskussion am allt annat än din fråga 😉

• Gilla
  • Haha
jonas_da och 9 till
  • Laddar…
Nissens
H HusISkogen skrev:
det var julbelysningen som gjorde så proppar gick.
Det skulle vara kul att få se en bild på den julbelysningen, den måste vara något i hästväg om den skjuter huvusäkringarna på 20A! 😊

Alfredo Alfredo skrev:
Om det är någon tröst så skulle jag tro att denna felaktiga julbelysning skjutit 25A precis lika enkelt som den sköt dina 20A säkringar.
Jag tror att julbelysningen bara var droppen som fick säkringen att lösa ut, det har ju pågått i 5 år även utan den belysningen.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Jag tror att julbelysningen bara var droppen som fick säkringen att lösa ut, det har ju pågått i 5 år även utan den belysningen.
Verkligen?

Redigerat:
Jag undrar hur tråden sett ut om TS egentligen hade beställt 20A men efter 5 år insett att det står 25A på elnätsräkningen. Det hade ju också kunnat vara ett möjligt scenario.

Det hade känts som det kunde varit lättare att missa som kund än att 25A säkringar inte passar.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Jo men det är 20a, jag har ingen bild nu men elektrikern vi hade på plats för lite andra jobb och felsökning visade oss det
Jag har full förståelse för att man inte kan särskilt mycket om el. Men ändå har du från början förstått att ju större säkringar man har, dessto mer el kan man ta ut. Du har därför beställt 3x25A. Senare har du konstaterat att dessa säkringar inte passar. Istället för att då ringa en elektriker, så har du på något sätt listat ut att 20A passar. Hur har du lyckats lista ut det? Om inte jag kunnat någonting hade jag nog inte ens vågat mig på att sätta en 20A- säkring där jag trott att det skulle vara 25A.
Trots din låga kunskap borde du alltså ha haft nog förståelse för att något var fel långt tidigare.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Nissens
H HusISkogen skrev:
Jag vet inte hur ni andra har det hemma men det är inte ett superaktuellt samtalsämne hos oss vad det står för nummer på det som går in i skåpet.
Det handlar ju inte om något nummer, det handlar ju om att mängder med huvudsäkringar löst ut under 5 års tid utan att man gjort något åt det - eller ens funderat på att något är galet.

Det borde ju vara du i ert hushåll som haft ansvaret enligt dig eftersom du verkar ha örnkoll på vad som är beställt och hur många säkringar som gått åt… vad nu det spelar för roll hur man fördelar ansvaret…

Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.