H HusISkogen skrev:
Ändå förvånad att så många resonerar kring att det är mitt ansvar att säkerställa att jag får det jag skriftligen beställt både i min nyanslutning och i avtalet med elfirman.
Tja, problemet är ju att du vetat om felet i 5 år (sedan du bytte trasig säkring 1:a gången) men inte reklamerat.

Att elfirman gjort fel är utom tvivel men du har låtit felet fortgå mot bättre vetande, du har beställt 25A men fått 20A och vetat om det i 5 år.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Det är 90% alltid samma som går. Jo, nu ska vi ju ta dit en annan elektriker som får rätta till det här (justera upp till 25A). Så då löser det sig förhoppningsvis.

Ändå förvånad att så många resonerar kring att det är mitt ansvar att säkerställa att jag får det jag skriftligen beställt både i min nyanslutning och i avtalet med elfirman.

Mäter ni er golvyta inne också vid nyproduktion för att se att ytan stämmer på centimetern eller tänker ni att de går efter ritning?
Inte efter cm, men om det skiljer sig för mycket så skulle vi nog reagera.
En jämförelse med ditt fall vore om soffan på 3 meter inte fick plats i det 3 meter breda rummet, utan du fick bara plats med en på två meter.

Det är tyvärr helt kört för dig (så länge du inte får nån goodwill), du skulle ha reklamerat på en gång.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Direkt när 20A proppen inhandlades och stoppades i så var tillfället att reklamera. Ändå förvånande att man kan ha så pass mycket koll att man vet att man behöver 25A och inte 20, men sen ändå inte fatta när man står och byter hundratals 20A proppar.. 😂 Nu har du tyvärr försatt chansen att reklamera och accepterat installationen genom flera års användande med många uppenbara tillfällen att inse ”felaktigheten”.
Nja, nä, är man är i nybyggartagen så går det med en enkel googling att förstå att 25a är bra att ha med den boytan vi har, ev laddning till bil, garage, pool mm. Jag hade inget emot att betala lite mer och inte nyttja min effekt fullt ut, men att betala för nått man inte får är bara skevt.
A atomlab skrev:
Yes. Det skulle jag gjort när min heltäckningsmatta på 125m2 inte fick plats utan 25m2 är kvar ute på
A atomlab skrev:
Yes. Det skulle jag gjort när min heltäckningsmatta på 125m2 inte fick plats utan 25m2 är kvar ute på gården.
Såvida mattläggaren inte kört skiten till tippen innan du hann se den va 😂
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H HusISkogen skrev:
Mäter ni er golvyta inne också vid nyproduktion för att se att ytan stämmer på centimetern eller tänker ni att de går efter ritning?
Nej, men nu har haft stora problem i 5 års tid, det är det jag reagerar på. Jag köpte en gång en lägenhet som hade en uppgivet bostadsyta som jag direkt insåg var helt galen. Den var närmare 15% mindre än uppgivet. Känns inte som något jag skulle upptäcka efter 5 år och skylla på att jag inte kan något om detta.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Det är 90% alltid samma som går. Jo, nu ska vi ju ta dit en annan elektriker som får rätta till det här (justera upp till 25A). Så då löser det sig förhoppningsvis.

Ändå förvånad att så många resonerar kring att det är mitt ansvar att säkerställa att jag får det jag skriftligen beställt både i min nyanslutning och i avtalet med elfirman.

Mäter ni er golvyta inne också vid nyproduktion för att se att ytan stämmer på centimetern eller tänker ni att de går efter ritning?
Det är två olika saker.

Du ska få det du betalat för men det är inte rimligt att du ersätts för 20A-propparna du bytt.
 
  • Gilla
Gustavka och 2 till
  • Laddar…
20% mindre golvyta (25/20A) märker man nog🙂
 
D Dilato skrev:
Tja, problemet är ju att du vetat om felet i 5 år (sedan du bytte trasig säkring 1:a gången) men inte reklamerat.

Att elfirman gjort fel är utom tvivel men du har låtit felet fortgå mot bättre vetande, du har beställt 25A men fått 20A och vetat om det i 5 år.
Ja, det är ju den springande punkten. Att jag inte insett vad 20a proppandet i praktiken betytt- det är ju det som är mitt problem. Jag har antagit att jag fått det som står i min beställning och det som också firman rapporterat in som installerat till nätleverantören. Jag har inte fattat att så inte var fallet trots mitt 20a proppbytande.
Ni hänger ju i den här tråden för att ni kan grejer om el (vilket jag är jättetacksam för), men en annan kan NOLL. Försök att sätt på er de glasögonen. Jag har köpt 25a proppar för det har jag antagit att vi skulle ha, nähe- dom passar inte. Kollat på den gamla, de står 20, köpt sånna - tada! Ljuset åter
 
  • Ledsen
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Det är bra att det nästan alltid är samma säkring som löser ut. Då är det lite snedbelastning som säkert går att ordna till. Det bör göras även när du får rätt säkringar på plats.

Om 20A löser för överlast kan det ha legat en bit över 30A belastningström där som man bör flytta över en del av till en annan av faserna (säkringarna)

Nämn det för elektrikern så vet han vad han ska göra.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis ska ni kunna lita på att ni får vad ni beställt, men samtidigt bör ni också uppfatta när något är väldigt fel. Det är lite som att beställa en bil och sen 5 år senare inse att man fått fel motor.
Vilket bra exempel. Jag skulle aldrig märka hästkrafter hit eller dit heller, antagligen inte ens 2- eller 4hjulsdrift (har haft bägge). Jag märker bensin eller diesel 😂
 
A avh67f skrev:
Det är bra att det nästan alltid är samma säkring som löser ut. Då är det lite snedbelastning som säkert går att ordna till. Det bör göras även när du får rätt säkringar på plats.

Om 20A löser för överlast kan det ha legat en bit över 30A belastningström där som man bör flytta över en del av till en annan av faserna (säkringarna)

Nämn det för elektrikern så vet han vad han ska göra.
Tack! Det ska jag göra! ⭐️
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Ja, det är ju den springande punkten. Att jag inte insett vad 20a proppandet i praktiken betytt- det är ju det som är mitt problem. Jag har antagit att jag fått det som står i min beställning och det som också firman rapporterat in som installerat till nätleverantören. Jag har inte fattat att så inte var fallet trots mitt 20a proppbytande.
Ni hänger ju i den här tråden för att ni kan grejer om el (vilket jag är jättetacksam för), men en annan kan NOLL. Försök att sätt på er de glasögonen. Jag har köpt 25a proppar för det har jag antagit att vi skulle ha, nähe- dom passar inte. Kollat på den gamla, de står 20, köpt sånna - tada! Ljuset åter
Alltså, jag lider med dig, jag fattar.

Du skulle hittat hit för fem år sen, då hade du sluppit byta säkringar i 5 år och haft en korrekt anläggning.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Hehe ja, jag tar hellre med mig den reflektionen för mina lärpengar än att jag ska springa runt och dubbelkolla att alla gör de som är uppgjort. Jag får bli snabbare på byggahusforumet ☺️
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
När du köpte 20a-säkringarna första gången så var det ju du själv som satte in 20a. Att elektrikern gjorde fel som satte I 20a från början är ju klart men du kan ju inte ha varit omedveten om att du efteråt själv har satt i 20a.

Goodwill av firman som gjorde installationen vore att stå för mellanskillnaden i kostnad från driftsättning till första bytet av säkringar samt att åka ut och byta bottenpluggen.

Att vänta fem år med reklamation och förvänta sig 10.000kr i ersättning för att kostnaden varit högre än levererat är väldigt naivt.
 
  • Gilla
jonaskop och 6 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Vi visste att vårt hus skulle dra endel, och bad om 25a.
OK, viss koll verkar det som.
H HusISkogen skrev:
Du anar inte hur många 25a säkringar vi köpt också för att konstatera att de inte passar.
Men när den första ni köpte inte passar köper ni många fler likadana och förväntar er att dessa ska passa och verkar bli förvånade när de inte gör det. Jag har lite svårt att hänga med…
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Ni måste ju inse att ts trollar.
Om man beställer installation av 25A och 25A inte passar men 20A passar.
Inte går man då i 5 år och köper 100 tals 20A säkringar.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.