13 401 läst · 101 svar
13k läst
101 svar
Vad gör jag nu? Jag har beställt (och betalat) 25A men bara fått 20A
Håller helt med dig. Ditt hus verkar dock ha rätt hög förbrukning trots att du har solceller och vägrar att köra dildon på bensin.H Hallerudsbo skrev:Man kan tyvärr inte förutsätta att alla har samma typ av hus som dig.
Bara för du klarar dig så är det inte säkert att ts gör det.
Ts har bara sagt ganska nytt hus, men han har kanske garage, pool hembrännings apparat eller odlar växter.
Med det sagt alla kan inte jämföra med hur dom lever.
Jag har solceller själv.
Har 25 amp säkring och har årsförbrukning på 35000.
Jag har ingen bil som går på dildo bensin än.
Kanske är laddningen av dylik apparatur som drar iväg? 😉
Nu blir jag ju nyfiken, vad i hela friden gör du åt 35 000 kWh på?H Hallerudsbo skrev:Man kan tyvärr inte förutsätta att alla har samma typ av hus som dig.
Bara för du klarar dig så är det inte säkert att ts gör det.
Ts har bara sagt ganska nytt hus, men han har kanske garage, pool hembrännings apparat eller odlar växter.
Med det sagt alla kan inte jämföra med hur dom lever.
Jag har solceller själv.
Har 25 amp säkring och har årsförbrukning på 35000.
Jag har ingen bil som går på dildo bensin än.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 197 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 197 inlägg
Pool, jacuzzi, pojken bor i attefall med värme och ac.Guzzi skrev:
Stall garage med värme sadelkammare med värme.
Ni antar att förbrukning är hög men ni tänker inte på att det kan finnas mer runt som drar ström.
Skulle jag bara se på vad huset förbrukar så ligger det väldigt lågt med bergvärme.
Jo, så kan det vara. Alltså att TS ställde frågan om utsikterna kring kompensation, som sticker en del skribenter i ögonen och vidare skrivfingrar.Guzzi skrev:Jag håller fullt med dig. Jag är helt kapabel att göra lika dumma saker. Men det är väl mer det att TS vill åberopa någon form av kompensation från annan part över att hen först i dag, 5 år senare, står där med dummestruten på huvudet som kanske sticker i ögonen på en del skribenter. "Det blev fel, jag bytte till "fel" säkringar i 5 år utan att reagera, och när jag väl gör det så ska någon annan ta ansvaret för detta."
Nä... då får man allt se sin egen del i knasigheterna.
Jag tror, i likhet med de allra flesta svaren, att det är stenkört. Möjligen att man kan härja på ansvarig firma att byta passbottnarna.
Men jag tyckte att tonen blev tråkig i tråden, man ska väl för tusan kunna våga fråga saker på ett öppet forum utan att bli häcklad.
TS har dessutom uttryckt sig väldigt ödmjukt i samtliga inlägg. Kanske därför jag önskar att det blev ödmjukhet tillbaka.
Nejdå, om det var så att du tryckte in 35 000 kWh bara i huset så hade jag verkligen reagerat.H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 197 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 197 inlägg
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 197 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 197 inlägg
Till ts.
Lite surt att ni inte såg det tidigare
Dock så kan jag säga jag har varit i en annan situation, där jag beställde uppsäkring till 25 amp.
El firman kom och bytte bottnar och gjorde allt klart.
Sen 6-7 månader senare reagerade jag på att det stod 20 amp på fakturan.
Ringde el firman och fråga, men de hade haft så mycket att göra så dom hade glömt att skicka in papperna så det hade aldrig blivit registrerat.
Men jag tror du har svårt att få någon kompensation nu.
Dock så är det 5 minuters jobb att byta bottnar så du kan använda 25 amp.
Dock så kan jag säga jag har varit i en annan situation, där jag beställde uppsäkring till 25 amp.
Ringde el firman och fråga, men de hade haft så mycket att göra så dom hade glömt att skicka in papperna så det hade aldrig blivit registrerat.
Fint att du ringde elfirman, själv hade jag nog varit tacksam för 20 påH Hallerudsbo skrev:Till ts.
fakturan och 25 i skåpet, och sparat undan utifrån det. Det kan jag erkänna.
I övrigt så är det precis som du skriver, ett 5-minuters jobb. Men det finns väl knappast någon elfirma som debiterar 5 minuter..?
Därav uppmanar jag TS att be ursprungliga firman att göra om/rätt.
TS: Tror att det är just det som @Hallerudsbo vill visa på. Det är ett väldigt enkelt jobb, vilket du troligen helst inte vill betala för mycket för som enda jobb, utan det är något som elektrikern enkelt löser när den ”ändå är där”.
Ett bra inlägg, som sammanfattar hela rättsläget rätt bra, tycker jag.M mojjen skrev:Samma svar som övriga. Du har ingen rätt till kompensation. Däremot bör du kunna be Elektrikern kostandsfritt byta bottendelen som goodwill. Det är ju 5 min jobb och uppenbarligen något de gjort fel. Reklamationstiden för en tjänst är 3 år. Så i princip är du helt rättslös och utlämand till Goodwill.
En annan elfirma kommer kosta en hel del, med framkörning minidebitering etc. Själv hade jag bytt den själv, men har man svårt att avgöra en 20A från 25A säkring, så är det klokt att lämna över det till behörig.
Nätbolaget har hela tiden levererat 25A kapacitet. Problemet är att du tryckt i 20A pga en kombiantion av elfirmans misstag med fel passdel och din okunskap att upptäcka detta. Det är dock riktigt riktigt naivt att inte reagera på 5 år att du sätter i 20A säkringar, om du faktiskt vetat att du beställt 25A. Därav har du inte uppfyllt krav på anmäla fel snarst efter att felet "borde" upptäckts.
Här innebär det i praktiken första gången du försökte trycka i en 25A säkring och den inte passade. Du skrev att du tänkte det var dålig passform och därför valde 20A. I så fall hade det varit ett skäl för anmälan.
Okunskap är tyvärr ingen ursäkt. Precis som vi förväntas kunna, och följa alla lagar trots att ingen klarar det, så slipper man ju inte en påföljd pga att man inte kände till det.
Din skada förutom irritation är dessutom "bara" X antal säkringar inte något avseende anslutningen. Nätbolaget har levererat sitt rätt.
Mycket bättre än de raljerande saker jag bara bör skämmas för att jag skrev. 🙄
Hej igen!
Jag vill förtydliga att jag aldrig tänkt att firman ska ersätta oss någon mellanskillnad. Jag skrev bara att deras miss gjort att vi betalar ca 10000 för något vi inte fått (och som vi beställt). Jag skulle gladeligen betala för 25a, ffa om det var det jag haft, för det är vad jag bett om. Däremot kan man ju tänka att kompensationen är att de åtgärdar själva och med kort varsel, det hade varit rimligt. Jag behöver kanske inte säga att installationen i sig inte handlade om några småpengar (för oss iallafall), så man förväntar sig att det ska bli rätt.
För trådens ordning kan jag också upplysa att jag är en ”hon”. Den som byter majoriteten av propparna här hemma är min sambo. Han har varken beställt en installation eller sett någon faktura från elnätsleverantören, så visst kan sånt här fortgå ganska länge. Däremot så erinrades han att han och elektrikern pratat något om de här med säkringar när installationen gjordes, men hans minne slutar där 😂 Ja, såhär kan det gå.
Jag har försökt få tag på firman för jag har blivit lite orolig kring inläggen där det står att kablar kan ta skada, min sambo säger att propparna ibland varit så varma att han inte kunnat ta i dem. Det känns inte kul. En väldigt nära släktings hus totalförstördes så sent som den här sommaren pga elfel, så det känns olustigt.
Vårt hus drar ca 25000/år. Vi har lite tunga köksapparater, pool o så men ffa el elpanna som sattes in som temporär iom nybygget men som ska bytas nu i höst, äntligen.
För kännedom så är all utebelysning till julen led🥳
Jag kommer återkoppla till er när jag pratat med vår gamla firma. Tack för hjälpen
Jag vill förtydliga att jag aldrig tänkt att firman ska ersätta oss någon mellanskillnad. Jag skrev bara att deras miss gjort att vi betalar ca 10000 för något vi inte fått (och som vi beställt). Jag skulle gladeligen betala för 25a, ffa om det var det jag haft, för det är vad jag bett om. Däremot kan man ju tänka att kompensationen är att de åtgärdar själva och med kort varsel, det hade varit rimligt. Jag behöver kanske inte säga att installationen i sig inte handlade om några småpengar (för oss iallafall), så man förväntar sig att det ska bli rätt.
För trådens ordning kan jag också upplysa att jag är en ”hon”. Den som byter majoriteten av propparna här hemma är min sambo. Han har varken beställt en installation eller sett någon faktura från elnätsleverantören, så visst kan sånt här fortgå ganska länge. Däremot så erinrades han att han och elektrikern pratat något om de här med säkringar när installationen gjordes, men hans minne slutar där 😂 Ja, såhär kan det gå.
Jag har försökt få tag på firman för jag har blivit lite orolig kring inläggen där det står att kablar kan ta skada, min sambo säger att propparna ibland varit så varma att han inte kunnat ta i dem. Det känns inte kul. En väldigt nära släktings hus totalförstördes så sent som den här sommaren pga elfel, så det känns olustigt.
Vårt hus drar ca 25000/år. Vi har lite tunga köksapparater, pool o så men ffa el elpanna som sattes in som temporär iom nybygget men som ska bytas nu i höst, äntligen.
Jag kommer återkoppla till er när jag pratat med vår gamla firma. Tack för hjälpen
Jag hade inte tagit en den gamla firman igen, men det är jag det. Hade låtit en ny och bra firma som vet vad de gör kolla upp detta.H HusISkogen skrev:Hej igen!
För mig känns det som det blev en del fatala fel vid installationen så jag hade inte tagit i tång med den gamla firman. Att de sa det kunde vara något med ljuset som gjorde att propparna gick är en stor varningsklocka på bristande kompetens. Som något sa så skulle du fått lysa upp en fotbollsplan med krav på kvalite för en tv-sänding för att det skulle vara problemet.
Hade jag varit er med att jag satt in lite energimätare så ni vet lite mer vad all er el går till. För ni har väldigt stora topplaster verkar det som. Du kan köra rätt mycket på 20A eller 25A som ni vill ha. Vad har ni för årsförbrukning av el?
Är de nu ända firman som gjorde allt vid bygget och därefter så hade jag som sagt inte ens bemödat mig att ringa de. Den goodwillen i form av att byta bottendelen är så liten kostnad så den pengen är bättre att betala till en ny firma istället.
Hitta en bra firma som vet vad de gör, inte "Ahmed på hörnet", så du får din anläggning genomgången.
Du har fått en del bra råd i tråden vad de ska kolla på. Sen att det raljeras lite och du får lite komiska inlägg det är nog bara att leva med. Hade jag gått in i ett forum för hästar och ställt en "självklar" fråga för dem men inte för mig, ja då hade jag fått leva med lite humor på min bekostnad🙂. Folk är väldigt lättkränkta idag.
Med den förbrukningen och hyfsat lastbalanserat, även med utgångspunkt att det inte görs otroligt stora eluttag intermittent av flera elutrustningar ser jag inget hinder att 20 A huvudsäkringar inte ska räcka till för er.H HusISkogen skrev:
Och så pratar ni kanske lite mera om vad som händer, fem år är långa tid " Den som byter majoriteten av propparna här hemma är min sambo. Han har varken beställt en installation eller sett någon faktura från elnätsleverantören, så visst kan sånt här fortgå ganska länge." 😂
Själv skulle jag inte tveka att låta samma firma fick komma tillbaka och rätta till det de gjort fel. Du har ju dessutom hört av dig till dem en gång tidigare och påtalat att något verkar knasigt, så försök få tag på dem och hör vad de har att säga. Har de någon självaktning så kommer de över och fixar till det du en gång betalt för.
20 är ofta standard så kan missas ibland.
En husägare har ett mycket stort ansvar att införskaffa kunskap om sitt hus då ni förvaltar detta åt fastigheten.
Kvinna, man, det spelar ingen roll.
Är fördelningen i detta fall att en kvinna läser papper och en man skruvar proppar så krävs någon slags kommunikation, ta in medlare vid behov.
Utöver detta ni nu hittat har ni en mängd andra saker att kolla upp bara vad gäller er elanläggning, har ni inte möjlighet att läsa er till detta så hör med er elektriker då han kommer.
En husägare har ett mycket stort ansvar att införskaffa kunskap om sitt hus då ni förvaltar detta åt fastigheten.
Kvinna, man, det spelar ingen roll.
Är fördelningen i detta fall att en kvinna läser papper och en man skruvar proppar så krävs någon slags kommunikation, ta in medlare vid behov.
Utöver detta ni nu hittat har ni en mängd andra saker att kolla upp bara vad gäller er elanläggning, har ni inte möjlighet att läsa er till detta så hör med er elektriker då han kommer.