32 260 läst · 91 svar
32k läst
91 svar
Vad går sönder vid åska?
Men detta är ju bara spekulationer.
Hur definieras restspänning?
Hur ska skydden kopplas in så att de faktiskt fungerar. Att bara sätta på några komponenter på "sladden" hjälper inte, oavsett vilket märke man köper.
Det du ska/bör ha är en synnerligen lågimpeditiv ledning till jord. En åskpuls på några kA ger några kV om jordresistansen är 1 ohm. Kom ihåg att det här är samma jord som du har i huset.
(Nu blev det kanske lite mycket elektronik, där det finns folk som envisas med olika typer av jord.)
Om du kopplat ihop dina jordar med 20m 1.5mm2 FK har du inte samma jord, om du däremot har jordat armeringsnätet i betongplattan så har du samma jord, för att förklara ytterligheterna.
När du har en pålitlig jord, kan man undersöka vad prylarna levererar i form av restspänning. Men vilken mätmetod används för att fastställa restspänningen?
Nästa punkt att jämföra är hur många Joule som smällen får vara på för att skyddet ska överleva.
Men jag tycker att åskskydden är dyra, går det att köpa billigare i Tyskland eller England?
Hur definieras restspänning?
Hur ska skydden kopplas in så att de faktiskt fungerar. Att bara sätta på några komponenter på "sladden" hjälper inte, oavsett vilket märke man köper.
Det du ska/bör ha är en synnerligen lågimpeditiv ledning till jord. En åskpuls på några kA ger några kV om jordresistansen är 1 ohm. Kom ihåg att det här är samma jord som du har i huset.
(Nu blev det kanske lite mycket elektronik, där det finns folk som envisas med olika typer av jord.)
Om du kopplat ihop dina jordar med 20m 1.5mm2 FK har du inte samma jord, om du däremot har jordat armeringsnätet i betongplattan så har du samma jord, för att förklara ytterligheterna.
När du har en pålitlig jord, kan man undersöka vad prylarna levererar i form av restspänning. Men vilken mätmetod används för att fastställa restspänningen?
Nästa punkt att jämföra är hur många Joule som smällen får vara på för att skyddet ska överleva.
Men jag tycker att åskskydden är dyra, går det att köpa billigare i Tyskland eller England?
Kör du med OBO om du tycker du får bäst pris på dem, det är ju ett vanligt förekommande fabrikat för detta och närliggande områden. Att jag tidigare nämnde GARO är pga att själv kan jag få dem för ett mycket bra pris samtidigt som de faktiskt har goda egenskaper, kanske inte vad man alltid förknippar med GARO-produkter. Jag har erfarenhet av dessa i ett drygt 20-tal fall där de vid flera tillfällen gett objektivt sett bra skydd. Priset på dessa typer av skydd i olika tappning är givetvis vansinnigt högt men för mig ger GARO bra pris/prestanda.Bo.Siltberg skrev:Ingen som har erfarenhet av OBO-bettermann? Läst på lite mer om dem och de verkar ju pålitliga. Frågan är bara varför paketet med grov+mellanskyddet V25-B-C/3 och teleskyddet TKS-B inkl kapsling bara kostar 4000:- på elnu.se när andra på papperet likvärdiga kostar det dubbla!? Och en reservpatron kostar bara en tusenlapp.
Som nämnts tidigare är det avgörande givetvis hur installationen i övrigt utförs för att få bäst verkan, detta betyder relativt sett mest för resultatet. Tyvärr ser man ganska ofta typexempel på hur det inte ska göras, tex med för stora avstånd mellan de olika delar som tas in i skyddszonen, långa ledare i meterklassen som givetvis degraderar det hela osv.
Bättre att tänka till lite och skaffa kunskaper innan, samt kanske lägga ner lite mer jobb om man ända ger sig in på det. Det är ju inget hokus-pokus, så ett korrekt utfört arbete med vettigt material anser jag ska kunna klara i stort alla störningar som kommer direkt via näten eller av markströmmar inducerad spänning, det är i varje fall min erfarenhet.
Självfallet finns alltid undantag och direktträffar är ju oftast ett sånt, men det har ju inte direkt att göra med dessa typer av skydd.
Jag fick det kombinerade grov/finskyddet ED250 från Elrond installerat på landet för 5 år sen. http://elrond.se/overspanningsskydd-askskydd/overspanningsskydd-grov-finskydd-ed250/
Stugan är i Bergslagen nära Silvergruvan och det åskar riktigt ordentligt emellanåt kanske pga malm i berget eller topografin med sjö och berg runtom. Tidigare brann all elektronik upp utom ett Steinel skymningsrelä som har hållt nu i 19 år. Efter installation så har vi inte haft något problem alls med överslag i någon elutrustning. Efter renovering av stugan har vi mer elektronik än tidigare (termostater i radiatorer, gvtermostat, kyl/frys, GSM-larm/fjärrstyrning, TV, digitalbox), ngt som vi inte vågade använda tidigare. Grov/finskyddet installerades i mätarskåpet som sitter på bastun knappt 6-7 meter från huset. Fortums matning till mätarskåpet går via sjökabel och matning från mätarskåp till hus går via markkabel.
Sammanfattningsvis kan jag rekommendera ovan produkt. Den kostade kring 3500-4000 kr vill jag minnas. Installationen gjordes av elektriker i samband med annan renovering så jag har ingen koll på exakt tidsåtgång. Spontant tycker jag en timmes arbete borde räcka långt, men säg max 2h under förutsättning att det finns plats i mätarskåpet.
Stugan är i Bergslagen nära Silvergruvan och det åskar riktigt ordentligt emellanåt kanske pga malm i berget eller topografin med sjö och berg runtom. Tidigare brann all elektronik upp utom ett Steinel skymningsrelä som har hållt nu i 19 år. Efter installation så har vi inte haft något problem alls med överslag i någon elutrustning. Efter renovering av stugan har vi mer elektronik än tidigare (termostater i radiatorer, gvtermostat, kyl/frys, GSM-larm/fjärrstyrning, TV, digitalbox), ngt som vi inte vågade använda tidigare. Grov/finskyddet installerades i mätarskåpet som sitter på bastun knappt 6-7 meter från huset. Fortums matning till mätarskåpet går via sjökabel och matning från mätarskåp till hus går via markkabel.
Sammanfattningsvis kan jag rekommendera ovan produkt. Den kostade kring 3500-4000 kr vill jag minnas. Installationen gjordes av elektriker i samband med annan renovering så jag har ingen koll på exakt tidsåtgång. Spontant tycker jag en timmes arbete borde räcka långt, men säg max 2h under förutsättning att det finns plats i mätarskåpet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Antar att du inte har någon telekabel in till stugan
Det kan ta en stund att dra om denna om den kommer in på helt annat ställe än elmatningen
Det kan ta en stund att dra om denna om den kommer in på helt annat ställe än elmatningen
Finns det åskskydd som helt enkelt bryter strömmen baserat på väderleksrapport för området där den befinner sig? En slags IOT pryl. Man får såklart ha ett relä där ledarna förs isär ett par cm.
Man skulle då få slå på utrustningen igen efter åska...
Man skulle då få slå på utrustningen igen efter åska...
Det ger väl bara en falsk säkerhet ändå? Väderleksprognoserna är för osäkra. Åska är svårt att förutse, så risken är stor att din el är inkopplad när åskan går och urkopplad när den inte går.
Detta var en gammal tråd men åska är alltid en aktuell fråga.
Bor du sist på luftledningen kan elleverantören sätta in ventilavledare som är kopplade till en kopparplåt nedgrävd i fuktig jord. Det förekommer ofta på landet.
Du kan inte skydda dig mot åska !!
Om den slår ner i ett träd 100 meter från huset, så ger det en EMP (elektromagnetiskt puls) som genererar spänning i alla ledare, finns det elektronik i ändan på ledaren och den är mer än 5 m så är chansen stor att den är kass.
Bor du sist på luftledningen kan elleverantören sätta in ventilavledare som är kopplade till en kopparplåt nedgrävd i fuktig jord. Det förekommer ofta på landet.
Du kan inte skydda dig mot åska !!
Om den slår ner i ett träd 100 meter från huset, så ger det en EMP (elektromagnetiskt puls) som genererar spänning i alla ledare, finns det elektronik i ändan på ledaren och den är mer än 5 m så är chansen stor att den är kass.
Mja, lite skeptisk till en pryl som bryter strömmen på eget bevåg, än mer skeptisk till något som måste återställas manuellt.
Men vill man prompt ha en konstruktion som försöker förutsäga risken så borde lösningen vara att hämta livedata om blixtnedslag från lämplig tjänst, typ SMHI, och se om de närmar sig aktuell fastighet.
Men vill man prompt ha en konstruktion som försöker förutsäga risken så borde lösningen vara att hämta livedata om blixtnedslag från lämplig tjänst, typ SMHI, och se om de närmar sig aktuell fastighet.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 906 inlägg
En radio med mellanvågsband sprakar ordentligt med åska i närheten.
Protte
Protte
Och får man en "träff" i närområdet torde det inte vara några problem för "blixten" att hoppa dom få mm som är avståndet i en brytare, den färdas ju betydligt längre i luften. Vid lite avlägsnare träffar fungerar "riktiga" åskskydd bra.
UPS funkar ochså bra de går visserligen sönder men andra delar klarar sig. Vissa leverantörer ger 12 - 24 månades fritt byte även vid blixtnedslag.E elmont skrev:
Slår det ner nära så är krafterna "hur stora som helst".Totem skrev:
Här en bild från ett mätarskåp när blixten slog ner i stolpen vid tomtgränsen med inkommade matning.
Förstå kraften för att pulverisera porslinet i säkringar.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 906 inlägg
Hos mig så satt inte ens plåtarna kvar i mätarskåpet, allt utom mätaren låg utanför.
Protte
Protte