Apc har en livstidsgaranti som gör att man får ett nytt skydd om detvgamla går sönder. De har också en ersättningspolicy för skadad utrustning som varit korrekt ansluten via skyddet, men jag har inte lusläst villkoren.

Det här tror jag är bra!
http://www.dustinhome.se/pd_5010080528.aspx

APC må ha bra grejor, men man ska inte släppa in strömmen (100 000 A) så långt in i huset. Utanför huset bör man ha ett grovskydd, i elcentralen ett mellanskydd sedan kan man för datorn sätta dit en APC sladdosa.

Bo Siltberg som elektriker borde du sätta in lite åskskydd men tänk på att det inte är 50 Hz, åska har högfrekvensegenskaper (stigtiden påstås var runt 8 us) som ställer krav på max ledningslängd, max max 0,5m men helst 0,0m. (HF och ledningsinduktans spelar roll)

Du kan få lite råd via PM.

Protte

Det är sant som du säger Protte. Åskskyddsfirmorna rekommenderar eg inte endast ett grnkontaktsskydd, eftersom man i praktiken ökar riskerna för huset, även om modemet överlever i 9 fall av 10. Din variant kostar ju en del, men kan nog vara bra i åskutsatta områden. Försäkringsbolagen erbjuder ibland rabatterade åskskyddspaket, ffa på sommaren.

Börja lägga ihop lite moden, telefoner,TVapparater, vägvårtor, tiden det tar att skaffa nya prylar och det besvär det är att vara utan grejor. Ett åskskydd monterat för 5000-10000 kanske inte är så dyrt. Sedan finns ju risken för brand, vad är självrisken och vad kostar fotoalbumet?

Protte

bruka skrev:
Jag har haft en massa åsknedslag men numera går det ganska bra efter de grävt ner telekabeln den sista kilometern.
Men ifjol så hittade jag mitt (billiga) åskskydd ute på golvet, det är ett som kopplas till både jordat eluttag och telejacket, adsl-modemet höll (har klarat många nedslag men några lan portar har gått sönder vid tidigare smällar)
En server och mitt 1-wire temperatur mät nätverk gav dock upp den gången.

Min erfarenhet är att skydden gör lite nytta men de är bara att kasta efter en smäll.
Men helst skulle man nog ha skydden på utsidan för de kanske drar åt sig överspänningarna?
Den kanske hade någon slags inbyggd krockkudde som genast skall dra ur kontakten vid blixtnedslag. Den tycks i så fall inte ha varit snabb nog.

Erik

prototypen skrev:
Börja lägga ihop lite moden, telefoner,TVapparater, vägvårtor, tiden det tar att skaffa nya prylar och det besvär det är att vara utan grejor. Ett åskskydd monterat för 5000-10000 kanske inte är så dyrt. Sedan finns ju risken för brand, vad är självrisken och vad kostar fotoalbumet?

Protte
Jag håller med, man "borde" egentligen prioritera detta mer, men än så länge finns det gott om andra hål att fylla...

Dator och modem är redan hyggligt skyddade. Men man har ju alltid risken att huset brinner. Vid en nära träff hoppas jag TV och DVD tar det mesta. De är utan värde...

Rätta mig om jag har fel, men visst är åskväder mer sällsynta nuförtiden än på 60-70 talen ???

Kommer ihåg ett åskväder i Dalarna på den tiden då det small ljusbågar mellan polerna i vägguttagen...

(Vet att det bara var blanktrådsledningar där på den tiden, men visst tusan åskade det mer då !!!)

Nåväl, slår åskan ner "direkt" i ledningarna så ryker ALLT elektriskt inklusive i värsta fall huset..., modemhaverier etc som inträffar sker pga inducerade överspännningar i eller mellan tele- och elledningar....Överspänningsskydd kan hindra detta, men är inga skydd mot direktträffar...Ett "billigt" skydd är bättre än inget, det är ofta en varistor í serie med ett "gasurladdningsrör"("Röret" ser ut som en liten keramisk "puck")

Tror inte det åskade mer förr... ;)

Jag tänker som du att jag skyddar datorn mot transienter mellan el- och telenät med grenkontaktskyddet, medan man inte kan räkna med något skydd vid nedslag i huset. Snarare riskerar skyddet att leda in blixten genom kortslutning till jord eller hur?
Slår det verkligen ner måste man ha ett seriöst skydd som Protte beskriver för minst 10000kr, gärna 20000...

prototypen skrev:
Bo Siltberg som elektriker borde du sätta in lite åskskydd men tänk på att det inte är 50 Hz, åska har högfrekvensegenskaper (stigtiden påstås var runt 8 us) som ställer krav på max ledningslängd, max max 0,5m men helst 0,0m. (HF och ledningsinduktans spelar roll)

Du kan få lite råd via PM.

Protte
Ja tack, jag har bara teoretiska kunskaper här och vet bl.a att man grovt kan räkna med ett spänningsfall på 1 kV per meter oberoende av ledararea!
Därför tänker jag låta kabeln passera överspänningsskyddet för det är möjligt att göra i mitt fall.
Men det praktiska, placering, kabeldragning (avstånd) etc?

Jag tror inte att åskvädrena har blivit lindrigare. Däremot har nog ledningsnäten kanske blivit lite immunare?

Till min stuga var det förr fyra blanktrådar (jag har kvittot på uppgradering från enfas 1965...) genom en rätt lång sträcka skog och åkermark som matning, och stugan var sist. Enligt förra ägaren kunde det åska så att det slog gnistor ur vägguttagen (!!!) och det hördes överslagknallar bakom spisen, antagligen var metalldosan för anslutningen till spisen såpass nära nån slags markjordad grej att det var där smällarna tog som värst. Senare installerades en åskledare vid "mätarstolpen" ansluten till PEN, och då minskade dessa problem. Senare, för ca 20 år sen, konstaterades att spänningen fas-nolla bara var 185V utan last och 180V med spisen igång, och efter att ha klagat hos elbolaget så drog de om matningen så att det dels blev klart kortare sträcka till närmaste transformator (som inte fanns då el drogs till min stuga) och sedan går matningen vidare åt andra hållet (d.v.s. det hållet som strömmen tidigare kom från). Jag är osäker på om det är ringmatning eller inte. När denna ändring var på gång passade förra ägaren också på att ringa televerket och tipsa dem om att passa på att samarbeta med elbolaget om att dra ny teleledning på nya stolpar (jag är osäker på vilken typ av ledning den gamla var, den nya är såndär klassisk utomhus-robust-tvåledare som Televerket kört mycket med, och som i mitt fall ger utmärkta ADSL-prestanda). Sen detta gjordes så är åskan klart lindrigare, men utan något skydd så smäller ändå ADSL-modem å sånt.

Jag drar alltid ur parabolantennernas koaxkablar och telejacket när jag anar att åska är på gång, men ett par gånger har det smällt i närheten innan jag hunnit reagera och då har alla prylar klarat sig. Jag har dels sånadär 350V urladdningsrör på kroneplint kopplade mellan teleledning och jord (och eftersom plinten rymmer klart fler skydd än en linje behöver så är flera paralellkopplade). Jag har också någon slags varistorskydd i dubbel uppsättning plockade från två mer eller mindre "professionella" modem. Däremot har jag inget direkt skydd på parabolkoaxerna, men å andra sidan är ingen parabol monterad på marken utan på vägg/tak så åska via elnätet kan inte slå via parabol mot jord.

Nån gång under resans gång har dessutom pannan kompletterats med en elpatron, så förutom att en gammal oljebrännare och en cirkulationspump utgör en slags primitv potentialutjämning så har elpatronens rätt grova matning också en utjämnande funktion mellan elnät och vattenledningar. Inkommande vatten går i PEM-slang (plast) från egen brunn, så den har nog ingen vidare jordkontakt. Däremot har antagligen avloppen jordkontakt, tjocka järnrör av 60-talsmodell (eller äldre)...

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Men mest synd var det nog om katten som låg på samma fönsterbräda - hon hade ståpäls i två dar efteråt.
Nääe, vilken hemsk upplevelse ... :S

:)

Hon överlevde och har förhoppningsvis glömt hela historien.:)

Men det där med åskskydd.
De där små åskskydden i grenkontakter, de hjälper apparaternas inbyggda skydd något.
Om jag ska spekulera något, kan det säkert fungera bra om man är säker på att inga direktträffar kommer in via något ledningsnät, dvs huset är anslutet med markbundna ledningar.

Men problemet är att man vill inte koppla ihop de olika ledningsnäten tele-kraft-antenn i huset över huvud taget. Där näten kopplas ihop, det är där det blir varmt, brinner etc.
Inte speciellt lätt med ett hus där luftledningen för tele kommer in från ena sidan på övervåningen och kraften kommer in från andra sidan.

Seriösa åskskydd drar alla ledningar igenom en och samma intagsplåt som är ordentligt jordad, med överspänningsskydd.

Men vad gäller för moderna betongplattor, ska man jorda ihop all armering nuförtiden eller hur är det?

Gårdagsnattens skörd var 2 st TV-apparater (var en var skyddad av ett portabelt överspänningsskydd och den andra var avstängd med strömbrytaren), larmcentralen och stängselaggregatet, plus lite småelektronik som timers o laddare etc. Fortum var hit en sväng också och bytte en brunnen stolpbrytare.

Troligen gick åskan ned i en lufledning (blanktråd) hos grannen, 200 m bort. Frågan är om ett grovskydd på mätarstolpen hade pallat med detta?

Magnu:
De små åskskydden hjälper men bara mot svaga nedslag, långt bort.

Man VILL att de olika näten ska vara tight ihopkopplade så det inte ska slå över MELLAN näten.
En miljon volt på elnätet och en miljon volt på telenätet så kan det inte slå över MELLAN dessa.
Har man kopplat ihop armeringen med PEN så kan det inte slå över mellan armering och elnät, rätt logiskt.
Har man en stark koppling mellan näten kan det inte bli varmt (P=I*U).

Har du tele från "fel sida" så dra om den då, klipp vid väggen, dra ner den efter stolpen, skarva i en uppochnedvänd fotoburk till en svart markkabel och dra den runt huset.

Tydligen så vet du hur seriösa åskskydd görs och det är bra och gör så.

Bo:

Det vet man inte om det pallat för du hade väl inte provat (inte installerat).
Skynda dig, Jag skrev ju till dig om utförandet.

Åskgudfader Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.