32 261 läst · 91 svar
32k läst
91 svar
Vad går sönder vid åska?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 657 inlägg
Det blir överspänningsskydd inom kort, hoppas jag. Frun tycker det är en dålig ide att kasta ut 21:- på en ny PWM-krets till vår 25 år gamla tjock-TV, tillika att kasta bort 300:- på en beg tjock-TV, så nu gick pengarna till en ny platt-TV istället, med försäkring mot åskskador
Ett skydd att rekommendera är det av GARO förda GS150E-300 det ger enligt mina erfarenheter ett mycket bra skydd vid även närbelägna åskslag. Kompletterat med korrekt installation i övrigt och rätt skydd för eventuell teleanslutning skulle jag tro att man klarar i stort sett alla åsköverspänningar via näten. Det som är fördelaktigt med detta skydd är att det har låg restspänning och klarar energirikare pulser än många andra likvärdiga.
Ingående komponenter är samma som i övriga kvalitetsskydd som tex Elrond, Phoenix osv skillnaden är att man kombinerat grov och mellanskydden i samma kapsling. För det rena grovskyddet kan man ställa krav på elleverantören, de ska fixa nivån som man löser med gnistgap o.dyl på servisen enligt föreskrifterna.
Ingående komponenter är samma som i övriga kvalitetsskydd som tex Elrond, Phoenix osv skillnaden är att man kombinerat grov och mellanskydden i samma kapsling. För det rena grovskyddet kan man ställa krav på elleverantören, de ska fixa nivån som man löser med gnistgap o.dyl på servisen enligt föreskrifterna.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 906 inlägg
Jag tycker det är fel att säga att det är grov och mellanskydd i ett, det är ett skydd med låg restspänning, typ.
Även om Bo har ett skydd i stolpen med vilken spänning som helst så behöver han ett vid elcentralen inne också. Och på alla ledningar som går in eller ut ur huset. (Tele, nätverk, ledning till garaget, (kanske väl häftigt till en belysningsstolpe ute på gården)).
Det finns nedslag som slår sönder hela elcentraler, slår av brädor och spräcker betong, 1991 hade jag ett sådant, kanske därför jag vet en del om åska.
Åsk Protte
Även om Bo har ett skydd i stolpen med vilken spänning som helst så behöver han ett vid elcentralen inne också. Och på alla ledningar som går in eller ut ur huset. (Tele, nätverk, ledning till garaget, (kanske väl häftigt till en belysningsstolpe ute på gården)).
Det finns nedslag som slår sönder hela elcentraler, slår av brädor och spräcker betong, 1991 hade jag ett sådant, kanske därför jag vet en del om åska.
Åsk Protte
Kulblixtar är en historia för sig de med. Farfars hus har fått byta delar av elsystemet flera gånger pga åskan har fräsit runt i kulo ledningarna. Ingen brand som tur är. Men det har flugit eluttag och tv apparater. Problemet är nu borta i och med att de blanka inkommande ledningarna är bytta till markledningar.
Ska man göra det ordentligt så ska man ha två-tre nivåer på åskskyddet.
Först ett grovskydd, vid fasadmätartavlan, Sen ett mellanskydd vid centralen och det de två skydden släpper igenom låter man finskydden städa undan.
Det förekommer sammanbyggda grov och mellanskydd också. De är ok om man har kort mellan tavla och central (duger inte åt mig med 80 meter kabel emellan).
Telen tar man in senast vid centralen och filtrerar av det värsta där med
Först ett grovskydd, vid fasadmätartavlan, Sen ett mellanskydd vid centralen och det de två skydden släpper igenom låter man finskydden städa undan.
Det förekommer sammanbyggda grov och mellanskydd också. De är ok om man har kort mellan tavla och central (duger inte åt mig med 80 meter kabel emellan).
Telen tar man in senast vid centralen och filtrerar av det värsta där med
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 657 inlägg
Ska nog kontakta Fortum! Vilka krav kan jag hänvisa till? 6 kV enligt SS 436 40 00, 443.4?GK100 skrev:Ett skydd att rekommendera är det av GARO förda GS150E-300 det ger enligt mina erfarenheter ett mycket bra skydd vid även närbelägna åskslag. Kompletterat med korrekt installation i övrigt och rätt skydd för eventuell teleanslutning skulle jag tro att man klarar i stort sett alla åsköverspänningar via näten. Det som är fördelaktigt med detta skydd är att det har låg restspänning och klarar energirikare pulser än många andra likvärdiga.
Vet ju inte vilka spänningar/strömmar som senaste åskvädret kom med, men huvudsäkringarna var inte hela, dvs porslinssäkringen var i bitar till den grad att även propphuven fick sig en känga :wow:
Priset på ösp är en styrande faktor, speciellt när man inte vet vad det pallar för.
- Garo GS150E-300, +10,000:- (hittar ingen bra återförsäljare).
- Hager SPN800, grov+mellan+tele, 13,000:- hos elnu.se. Kapsling tillkommer. Vad motiverar egentligen dessa fantasipriser??
- Elrond pkt 1, 6300:- hos eldirekt.se (som jag varit inriktad på hittills)
- Phoenix FLT-CP-3C-350 grov+mellanskydd, 6600:- hos Elfa (kapsling tillkommer). Hittar dock inget teleskydd hos Elfa.
- Phoenix VAL-CP-3C-350 mellanskydd, 2000:- hos Elfa (kapsling tillkommer).
- OBO-bettermann, paket, 4000:- hos elnu.se. Ser bra ut - varför sådan prisskillnad?? Nån som har erfarenhet av OBO?
- Coala, 4000:- (verkar inte helt förtroendeingivande).
Fördelen med Phoenix och OBO är att dom har utbytbara insticksmoduler. De andra skydden måste bytas i sin helhet, och detta efter varje åsknedslag "i närheten"?
Om Fortum kunde sätta ett gnistgap i mätarskåpet så finns det ju möjligheter till kraftig lägre pris för ett mellanskydd i huset.
Om man som en lekman skall förklara det här med åskskador för en lekman så börjar man i den änden att den elektriska urladdning som ett åsknedslag innebär alltid söker jord. Det är därför apparater som är anslutna till flera nät brukar gå sönder först. Genom att laddningen kommer via ett nät, och i din apparat hoppar över till ett annat nät så når det jord, och när det passerar din apparat så bränns diverse komponenter. En elektrisk urladdning kan färdas flera kilometer i näten, så det behövs ingen direktträff för att man skall utsättas för åskskador. Risken för åskskador ökar rejält med luftledningar för el och tele.
Om vi tittar på vad vi har för bryggor mellan olika nät i våra hus så hittar vi som regel modem, basstationer för trådlösa telefoner, digitalboxar/dekodrar i kabelnät, basstationer för larm, TV-apparater och nätverksanslutna datorer. Vitvaror, datorer med trådlöst nätverk, lampor, stereon, parabolmottagaren etc klarar sig däremot vanligen bra, eftersom de bara är anslutna till ett nät. De känsliga apparaterna klarar man allt som oftast med ett åskskydd av något märke, t.ex. APC för några hundralappar. Inte sällan sitter ju den här typen av utrustning tillsammans, varför det brukar räcka med ett eller två åskskydd.
Om vi däremot talar direktträff, eller träff i husets direkta närhet, t.ex. ett träd som står nära, så hjälper få åskskydd. Det blir sådana enorma spänningar och mycket statisk elektricitet att saker går sönder nästan hur man än försöker skydda sig, med rimliga pengar och arbetsinsats.
En liten parentes: Jag var under en tid på 1990-talet värderingsman för hemelektronik för försäkringsbolagen i en stad. Där såg jag vid ett tillfälle ett hus där man hade fått brännmärken i åtskilliga väggar utav kablarna som låg i väggen. Allt som hade med el att göra var sönder i det huset. Jag tror hela skadan kostade närmare 350kkr (vilket var MYCKET pengar för 15 år sedan) och han som ägde huset fick stå för en stor del själv eftersom det var åldersavdrag på så gott som allt.
Om vi tittar på vad vi har för bryggor mellan olika nät i våra hus så hittar vi som regel modem, basstationer för trådlösa telefoner, digitalboxar/dekodrar i kabelnät, basstationer för larm, TV-apparater och nätverksanslutna datorer. Vitvaror, datorer med trådlöst nätverk, lampor, stereon, parabolmottagaren etc klarar sig däremot vanligen bra, eftersom de bara är anslutna till ett nät. De känsliga apparaterna klarar man allt som oftast med ett åskskydd av något märke, t.ex. APC för några hundralappar. Inte sällan sitter ju den här typen av utrustning tillsammans, varför det brukar räcka med ett eller två åskskydd.
Om vi däremot talar direktträff, eller träff i husets direkta närhet, t.ex. ett träd som står nära, så hjälper få åskskydd. Det blir sådana enorma spänningar och mycket statisk elektricitet att saker går sönder nästan hur man än försöker skydda sig, med rimliga pengar och arbetsinsats.
En liten parentes: Jag var under en tid på 1990-talet värderingsman för hemelektronik för försäkringsbolagen i en stad. Där såg jag vid ett tillfälle ett hus där man hade fått brännmärken i åtskilliga väggar utav kablarna som låg i väggen. Allt som hade med el att göra var sönder i det huset. Jag tror hela skadan kostade närmare 350kkr (vilket var MYCKET pengar för 15 år sedan) och han som ägde huset fick stå för en stor del själv eftersom det var åldersavdrag på så gott som allt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 906 inlägg
Det behöver inte ens vara ett nedslag.
Om det ovanför en ledning ligger ett positivt laddat moln så kommer det att samlas en massa elektroner i ledningen, de dras dit av molnet.
Sedan slår det över mot ett negativt moln.
Då sprids elektronerna åt var sitt håll och kan slå sönder utrustning i dess väg.
Inte som en direkträff men kan skada saker och ting ändå.
I Sunne träffades kyrkan och det blev buckla i taket, det mesta el byttes.
Sedan har ni kanske hört om den nya orgeln i Mariestad.
Protte
Om det ovanför en ledning ligger ett positivt laddat moln så kommer det att samlas en massa elektroner i ledningen, de dras dit av molnet.
Sedan slår det över mot ett negativt moln.
Då sprids elektronerna åt var sitt håll och kan slå sönder utrustning i dess väg.
Inte som en direkträff men kan skada saker och ting ändå.
I Sunne träffades kyrkan och det blev buckla i taket, det mesta el byttes.
Sedan har ni kanske hört om den nya orgeln i Mariestad.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 657 inlägg
Ingen som har erfarenhet av OBO-bettermann? Läst på lite mer om dem och de verkar ju pålitliga. Frågan är bara varför paketet med grov+mellanskyddet V25-B-C/3 och teleskyddet TKS-B inkl kapsling bara kostar 4000:- på elnu.se när andra på papperet likvärdiga kostar det dubbla!? Och en reservpatron kostar bara en tusenlapp.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 906 inlägg
Man har ingen erfarenhet av åskskydd, endera händer ingenting eller så stå man där med ett trasigt hus (för mig var det en hel del träflis också)
Det är stort sett omöjligt att veta hur stor ström det var i blixtnedslaget.
Det går ju inte jämföra att min bil drar 0,8 medan din drar 1,0.
Det är så många okända faktorer som spelar in, markfukt, höjd mot omgivningen, var det slår ned.
Grannen 200 m bort med ett dubbelt så dyrt (och då kanske även bättre) kan få allt utslaget medan du surfar vidare.
Egentligen borde det kallas åsk99%skydd, typ.
Protte
Det är stort sett omöjligt att veta hur stor ström det var i blixtnedslaget.
Det går ju inte jämföra att min bil drar 0,8 medan din drar 1,0.
Det är så många okända faktorer som spelar in, markfukt, höjd mot omgivningen, var det slår ned.
Grannen 200 m bort med ett dubbelt så dyrt (och då kanske även bättre) kan få allt utslaget medan du surfar vidare.
Egentligen borde det kallas åsk99%skydd, typ.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 657 inlägg
Just därför lockar OBO-bettermann med sitt pris plus systemet med utbytbara insatser. Nu är jag nära en beställning...!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 906 inlägg
Hager då?
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Läsvärd PDF om åskskydd hos OBO
http://www.obo-bettermann.com/downloads/se/kataloge/tbs_uess_ableiter_typ2_3_sv.pdf
http://www.obo-bettermann.com/downloads/se/kataloge/tbs_uess_ableiter_typ2_3_sv.pdf