S
V virveln skrev:
De har sagt att de tycker värderingen rimlig. Utifrån vad andra fastigheter som sålts i närområdet ligger den i överkant utifrån skicket.
Låter då som att allt är rimligt förutom det orimliga i deras option på att få ta del av ev vinst under 10 år.

har de gett något förslag på hur de vill ta detta vidare om du inte accepterar deras 10-årsoption?
 
Du har arvsrätt på en tredjedel. Då borde du få köpa gården för 2/3 av värdet, för att inte ge bort din arvedel (förutsatt att pengarna går till övriga arvtagare och inte till det gemensamma dödsboet som ni sedan fördelar även till dig)
 
  • Gilla
Strumpraggare och 7 till
  • Laddar…
S
M mnohk skrev:
Du har arvsrätt på en tredjedel. Då borde du få köpa gården för 2/3 av värdet, för att inte ge bort din arvedel (förutsatt att pengarna går till övriga arvtagare och inte till det gemensamma dödsboet som ni sedan fördelar även till dig)
Ja men det är ju givet. 1350/3=450. TS betalar 450k till vardera arvinge, Tot 900.
 
  • Gilla
Flintylaren och 6 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Finns absolut en stor osäkerhet i i värderingarna. Därför kan det vara en idé att ta in flera olika.

Köpte någon av arvtagarna huset sedan via mäklaren?
Ja därför kallar jag värderingen för bullshit.
Mitt hade utgångspris på 800 och slutade på 1,1. Det kunde varit tvärtom med. Husen här går åt som smör om de inte är större och dyrare, utan normala villor.

Huset som farsan och hans syskon ska sälja kom ut i veckan. Någon av syskonen hade pratat om att de ville ha det. Så den personen fick snällt vänta om den menade allvar =)

En del hus som mäklare har värderat här har dessutom fått slutbud på 200 under värderingen.

Så bästa är såklart att lägga ut till försäljning för att se riktiga värdet.
 
Unikt namn
Man kan ju lägga ut gården på den öppna marknaden (där du inte är med och budar), för att sedan matcha högsta budet.

Men då åker ni väl på mäklaravgifter om 50-100k också.
 
  • Arg
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Ja därför kallar jag värderingen för bullshit.
Mitt hade utgångspris på 800 och slutade på 1,1. Det kunde varit tvärtom med. Husen här går åt som smör om de inte är större och dyrare, utan normala villor.

Huset som farsan och hans syskon ska sälja kom ut i veckan. Någon av syskonen hade pratat om att de ville ha det. Så den personen fick snällt vänta om den menade allvar =)

En del hus som mäklare har värderat här har dessutom fått slutbud på 200 under värderingen.

Så bästa är såklart att lägga ut till försäljning för att se riktiga värdet.
Ok glad att de är nöjda med upplägget. Lycka till!
 
S Sthlm_ skrev:
Låter då som att allt är rimligt förutom det orimliga i deras option på att få ta del av ev vinst under 10 år.

har de gett något förslag på hur de vill ta detta vidare om du inte accepterar deras 10-årsoption?
Vi ska prata med jurist för att kolla vad som gäller. Det kan bli så att vi får släppa det så det går ut på öppna marknaden. Men, det innebär såklart en massa merarbete och kostnader för mäklare, ev besiktning som kan påverka slutpriset osv.
Ffa så finns oron att mitt föräldrahem går helt förlorat om det mot förmodan skulle sticka iväg i pris.

De pratade i början om att det "vore fint om det fick stanna i släkten", men det var tydligen bara prat..

Jag tycker fortfarande det faller bort om all rim och reson att begära en sådan klausul :(
Vi går med på det pris de har begärt, då kan man väl inte komma i efterhand och kräva något annat??
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan ju lägga ut gården på den öppna marknaden (där du inte är med och budar), för att sedan matcha högsta budet.

Men då åker ni väl på mäklaravgifter om 50-100k också.
Det är en ful metod. Lägg inte ut något till försäljning om det inte ska säljas.
 
  • Gilla
olomar och 5 till
  • Laddar…
V virveln skrev:
Vi går med på det pris de har begärt, då kan man väl inte komma i efterhand och kräva något annat??
Rent judiskt kan man ändra alla villkor tills avtalet är påskrivet. Men det är ju definitivt inte snyggt att komma med nya villkor i efterhand.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Rent juridiskt har väl avtalet redan uppstått, om de andra "gett ett förslag på 1,5 MSEK" och TS sedan accepterat detta. Det ska ju dock även bevisas att så skett. Mitt psyke pallar dock inte en avtalsfråga till just nu :)

Edit: när jag släppte sparaknappen insåg jag att avtal vid fastighetsförsäljning måste vara skriftliga. Är det en fastighetsförsäljning om man köper ut andra dödsbodelägare?
 
Ja, de andra köps ut isf. Vi har accepterat 1350' som pris. Förslagen och vad vi accepterat är skriftligt. Inte detta med ngn klausul.

Är någon jurist här inne och kunnig på området?
 
  • Gilla
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
Det är en ful metod. Lägg inte ut något till försäljning om det inte ska säljas.
Jo absolut.
Men det borde ta kål på frågan om "kanske huset bringat in stora pengar på öppna marknaden" och även eventuella virriga 10års klausuler.

Men det verkar ju ganska tveksamt om en av dödsboägarna på eget bevåg börjat plundra dödsbot på maskiner, så det finns nog stort utrymme för konflikt pga girighet.
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
V virveln skrev:
Står i begrepp att köpa dödsbo där 1/3 är min arvsrätt. Gården är värderad av mäklare till 1,5 mkr med ett tillägg om +- 150'. Det finns ett lösöre om ca 150'. Gården har renoveringsbehov med bl a ett takbyte (offert finns på en kostnad av ca 200' för detta).

Övriga dödsbodelägare har gett förslag på 1,5 inkl lösöre alt 1350' utan lösöre, varvid vi accepterade det senare. Nu kräver de en klausul att om fastigheten säljs inom 10 år ska de ha en del av den ev vinsten. Är detta verkligen rimligt??
Om du går med på en sådan klausul så måste du tänka på vad som händer med reavinstbeskattning när/om du säljer.

Jag tror, och här får någon annan gärna rätta mig, nämligen att det är vad dina föräldrar betalat för huset en gång i tiden som kommer att räknas som anskaffningsvärde, och de 900 kSEK du betalat till dina syskon får du inte räkna med/bort. Du kommer därmed gå back på affären om avtalet naivt säger att ni exv ska dela lika på vinsten efter skatt.

Huset har alltså en latent skatteskuld, som realiseras först när/om du säljer.
 
  • Gilla
Franskasophie och 3 till
  • Laddar…
V virveln skrev:
Ja, de andra köps ut isf. Vi har accepterat 1350' som pris. Förslagen och vad vi accepterat är skriftligt. Inte detta med ngn klausul.

Är någon jurist här inne och kunnig på området?
Finns det ett påskrivet avtal är det det som gäller och ingen kan tvingas att ändra på ett redan påskrivet avtal (eller skriva på ett tillägg)

EDIT: ang. frågan om det är lagligt att ha med klausuler om framtida försäljning och ev vinst:

Det går att införa klausuler om rätt till framtida vinster eller värdeökningar vid försäljning av en fastighet. Det föreligger inga hinder mot att ta med en sådan klausul eftersom det råder avtalsfrihet enligt svensk lag. En klausul får tas med i köpekontraktet eller i ett separat avtal. Viktigt att notera är att det inte finns någon lagstadgad rätt om att få ta del om framtida värdeökningar eller vinster vid en försäljning. Det går även att komma överens om att dela på framtida utgifter t.ex. renoveringar, samma princip som vid klausulen gäller dvs. att det råder avtalsfrihet.

https://www.familjensjurist.se/frag...ll-vinst-i-en-framtida-fastighetsforsaljning/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.