Ingenting är påskrivet.
 
V virveln skrev:
Ingenting är påskrivet.
Då har ni inget avtal ännu, det ni har är ett avtalsförslag.
Dert kanske är bra, särskilt om ni inte tänkt på latent skatt...
 
  • Gilla
virveln
  • Laddar…
Sånt här bör kommas överrens om innan värderingen genomförs.

Värderingen har gjorts till 1,5 med osäkerhetsfaktor. Jag antar att värderingsmannen kände till skicket på taket. I så fall är den till ett lägre värde än om taket vore nytt. Annars bör värderingen jämkas.

1,5 bör också jämkas med försäljningskostnader (mäklararvode).

Vid 1,5 delar ni på "risken" för över- eller undervärdering. Vid 1,35 ligger hela den nu ganska sannolika risken på dina syskon.

Själv hade jag, både som köpare eller annan delägare, föreslagit att värderingens medelvärde minus mäklararvode är priset.

Vid ett pris under detta finns skäl att överväga motpartens förslag.

Om
• ni tänker bo där resten av livet
• syskonen inte har någon metod att tvinga er att flytta
• investeringar dras av
• försäljningskostnader dras av
• inflation korrigeras för

så förefaller inte kravet särskilt betungande.

Det är inte så att jag föreslår kravet eller tycker det är det bästa sättet att hantera saken, men jag hade inte osannolikt accepterat det i utbyte mot att värderingen hamnat längst ner i det av mäklaren angivna spannet.
 
  • Gilla
bubble606 och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja de är det, man räknar även fram latent skatt på vinsten som uppstår mellan den avlidnes inköpspris och priset dödsboet säljs för.
[länk]
Där den avlidnes anskaffningskostnad är, om huset förvärvades innan 1952 (vilket jag antar är fallet här), det högsta av den den avlidnes faktiska anskaffningskostnad och 150% av husets taxeringsvärde 1952.

Ett hus som idag värderas till 1.5 borde ha varit tämligen billigt för 70 år sedan, så det är en rejäl skatteskuld.

Väldigt snällt räknat så har huset säkert stigit minst 10 ggr i värde (bostadsprisindex sträcker sig vara till 80-talet...). Det ger en latent skatteskuld (vid försäljning idag) på 22% av 1500-150, dvs minst 300 tusen.

Att TS därmed ska köpa ut sina syskon för 1/3 vardera av 1350 ter sig helt orimligt. Säljer TS huset imorgon för 1.5 så har han 300 tusen kvar i plånboken. Syskonen har däremot fått 450 tusen var som de inte behöver skatta på. Att de sedan vill ha del av vinsten gör det ännu mindre attraktivt för TS.

TS ska därför inte skriva på något avtal om att köpa ut de andra för 900 tusen!
 
  • Gilla
Artemisia och 10 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja de är det, man räknar även fram latent skatt på vinsten som uppstår mellan den avlidnes inköpspris och priset dödsboet säljs för.
[länk]
Den biten glömde jag ovan. Det ska också justeras för.
 
D Dilato skrev:
Finns det ett påskrivet avtal är det det som gäller och ingen kan tvingas att ändra på ett redan påskrivet avtal (eller skriva på ett tillägg)

EDIT: ang. frågan om det är lagligt att ha med klausuler om framtida försäljning och ev vinst:

Det går att införa klausuler om rätt till framtida vinster eller värdeökningar vid försäljning av en fastighet. Det föreligger inga hinder mot att ta med en sådan klausul eftersom det råder avtalsfrihet enligt svensk lag. En klausul får tas med i köpekontraktet eller i ett separat avtal. Viktigt att notera är att det inte finns någon lagstadgad rätt om att få ta del om framtida värdeökningar eller vinster vid en försäljning. Det går även att komma överens om att dela på framtida utgifter t.ex. renoveringar, samma princip som vid klausulen gäller dvs. att det råder avtalsfrihet.

[länk]
A Alexander HB skrev:
Där den avlidnes anskaffningskostnad är, om huset förvärvades innan 1952 (vilket jag antar är fallet här), det högsta av den den avlidnes faktiska anskaffningskostnad och 150% av husets taxeringsvärde 1952.

Ett hus som idag värderas till 1.5 borde ha varit tämligen billigt för 70 år sedan, så det är en rejäl skatteskuld.

Väldigt snällt räknat så har huset säkert stigit minst 10 ggr i värde (bostadsprisindex sträcker sig vara till 80-talet...). Det ger en latent skatteskuld (vid försäljning idag) på 22% av 1500-150, dvs minst 300 tusen.

Att TS därmed ska köpa ut sina syskon för 1/3 vardera av 1350 ter sig helt orimligt. Säljer TS huset imorgon för 1.5 så har han 300 tusen kvar i plånboken. Syskonen har däremot fått 450 tusen var som de inte behöver skatta på. Att de sedan vill ha del av vinsten gör det ännu mindre attraktivt för TS.

TS ska därför inte skriva på något avtal om att köpa ut de andra för 900 tusen!
Det finns ett underskott i näringsverksamheten på drygt 700' att beakta.
 
Det enklaste är väl att du köper ” hela” fastigheten av dödsboet
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
V virveln skrev:
Det finns ett underskott i näringsverksamheten på drygt 700' att beakta.
Har du/ni möjlighet att nyttja detta? Ni måste väl då typ driva näringsverksamhet en vidare och skaffa er inkomster som kan kvittas bort. Vad jag förstår kan man inte ärva ett underskott, utan dödsboet måste finnas kvar för att kunna nyttja detta.

Frågan, som jag inte vet svaret på, är ju om det är bättre att låta dödsboet sälja fastigheten och kvitta reavinsten mot underskottet. Rimligtvis funkar detta bara om fastigheten är en näringsfastighet. Är den det?
 
Med ett så billigt hus som 1,5 skulle jag inte vilja att en mäklare tog en del av kakan i onödan genom att gå via den öppna marknaden. Då ger jag ju mycket hellre detta till en anhörig. Men det beror kanske på vilka anhöriga man har…
 
  • Gilla
GrenBo och 4 till
  • Laddar…
Ni kan ju även säga att ni går med på deras upplägg, men att det förstås även ska gälla åt andra hållet. Om ni av någon anledning tvingas sälja och reparationskostnader, skatt mm gör att ni går back, så får de också vara med och dela på det.
 
  • Gilla
myrstack och 8 till
  • Laddar…
Rimligt är väl 1,5Mkr - latent skatt - normalt mäklararvode. Men utan klausuler.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Har du/ni möjlighet att nyttja detta? Ni måste väl då typ driva näringsverksamhet en vidare och skaffa er inkomster som kan kvittas bort. Vad jag förstår kan man inte ärva ett underskott, utan dödsboet måste finnas kvar för att kunna nyttja detta.

Frågan, som jag inte vet svaret på, är ju om det är bättre att låta dödsboet sälja fastigheten och kvitta reavinsten mot underskottet. Rimligtvis funkar detta bara om fastigheten är en näringsfastighet. Är den det?
Det kan nyttjas om make/maka köper gården.
 
V virveln skrev:
Bara gamla jordbruksmaskiner. F ö har en av dödsbodelägarna redan tagit en del av de saker som anges bland lösöret.
vart tog marken vägen om det nu var en gård
 
  • Gilla
hampouspous och 1 till
  • Laddar…
Den följer med gården.
 
Q
V virveln skrev:
Men är det verkligen ett underpris? Det är vad mäklaren angett som osäkerhetsfaktor. Och det bud som övriga dödsbodelägare själv erbjudit. Nu när vi sagt ja till det så kommer de med kravet om klausulen.
Var gården inte värd 1,5 Mkr TOTALT?! Då är ju varje del värd 500 kkr. Din med. Du betalar isåfall 500 kkr extra redan? Eller missförstod jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.