S
M mirevik skrev:
Lägg ut det på öppna marknaden, får du det för samma pris där är det ju onekligen marknadsvärde.
Så är det. Men det tar mycket tid i anspråk, samt att mäklaren då förväntas jobba gratis då den sannolikt aldrig kommer säljas på öppna marknaden? Hur länge ska man vänta in eventuella bud? En gård med renoveringsbehov kan säkerligen ligga ute i ett par månader utan bud.

Är man osäker kring värderingen så är det väl rimligt att ta in en till värdering på kåken och dra ett snitt över värderingerna.

Det svåra med värderingar är ju dock att många mäklare kan ha incitament att värdera kåken för högt, för att säkerställa att man får uppdraget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Från egen synvinkel så hade jag nog också gjort så.

Om något av syskonen vill köpa föräldrarnas hus, gör vissa renoveringar för vinstsyfte så hade jag krävt att gå ut på öppna marknaden innan för att få korrekt värde.

Men här är det så att ena brorsan är byggare och hade kunnat renovera det svinbilligt och sen sålt det dyrt snabbt.

Har du som syfte att sälja gården inom 10 år och hoppas på en vinst då ?
 
M mirevik skrev:
Du buda 1,2m på något som var värderat högre. Vem är det som är girig?

Eller menar du 600k till vardera övriga dödsbo ägare?
Eftersom det finns renoveringsbehov om minst 200' bara för att byta taket så gav vi ett lägre bud för att ha utrymme till det.
 
  • Gilla
ptlf och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Från egen synvinkel så hade jag nog också gjort så.

Om något av syskonen vill köpa föräldrarnas hus, gör vissa renoveringar för vinstsyfte så hade jag krävt att gå ut på öppna marknaden innan för att få korrekt värde.

Men här är det så att ena brorsan är byggare och hade kunnat renovera det svinbilligt och sen sålt det dyrt snabbt.

Har du som syfte att sälja gården inom 10 år och hoppas på en vinst då ?
Nej, vi avser bo där resten av livet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om det vore ett underpris skulle det kanske gå att gå med på. Men du betalar ju bra pengar för fastigheten. Lösöret kommer ni vid försäljning behöva betala för att bli av med i de flesta fallen om det inte finns någonting riktigt lättsålt där.
Bara gamla jordbruksmaskiner. F ö har en av dödsbodelägarna redan tagit en del av de saker som anges bland lösöret.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Från egen synvinkel så hade jag nog också gjort så.

Om något av syskonen vill köpa föräldrarnas hus, gör vissa renoveringar för vinstsyfte så hade jag krävt att gå ut på öppna marknaden innan för att få korrekt värde.

Men här är det så att ena brorsan är byggare och hade kunnat renovera det svinbilligt och sen sålt det dyrt snabbt.

Har du som syfte att sälja gården inom 10 år och hoppas på en vinst då ?
Men det har ju redan gått ut på ”öppna marknaden” för att få en korrekt värdering INNAN det säljs? Där mäklarens värdering får ses som en best guess på öppna marknaden.

Vad som händer i framtiden och hur husets värde utvecklar sig vet väl ingen? Inte ens med en byggande brorsa.
 
  • Gilla
virveln
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Men det har ju redan gått ut på ”öppna marknaden” för att få en korrekt värdering INNAN det säljs? Där mäklarens värdering får ses som en best guess på öppna marknaden.

Vad som händer i framtiden och hur husets värde utvecklar sig vet väl ingen? Inte ens med en byggande brorsa.
Stod det att det varit ute på försäljning? En mäklares värdering ser jag personligen som trams. Den korrekta värderingen kommer när folk lägger bud.

Det enda en mäklares värdering är värt är för bolånen, och ett utgångspris.

Det kan vara värt 400 mindre. Eller en 500 tusen mer än vad mäklaren tycker.

Allra bästa är att lägga ut det, se buden och sen köpa utefter det. Så har farsan och hans syskon gjort nu då de bara bråkade ändå. Så den riktiga marknaden får bestämma och vill någon av ungarna köpa så får de ju lägga högsta budet.
 
  • Gilla
Sköna gröna bönan och 3 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Stod det att det varit ute på försäljning? En mäklares värdering ser jag personligen som trams. Den korrekta värderingen kommer när folk lägger bud.

Det enda en mäklares värdering är värt är för bolånen, och ett utgångspris.

Det kan vara värt 400 mindre. Eller en 500 tusen mer än vad mäklaren tycker.

Allra bästa är att lägga ut det, se buden och sen köpa utefter det. Så har farsan och hans syskon gjort nu då de bara bråkade ändå. Så den riktiga marknaden får bestämma och vill någon av ungarna köpa så får de ju lägga högsta budet.
Finns absolut en stor osäkerhet i i värderingarna. Därför kan det vara en idé att ta in flera olika.

Köpte någon av arvtagarna huset sedan via mäklaren?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Mäklarens uppskattning är väl det bästa gissningen på marknadsvärdet som finns. Ett pris under det är att se som underpris. Uppenbarligen ser övriga arvingar priset som ett underpris.
 
  • Gilla
  • Arg
elpaco och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Mäklarens uppskattning är väl det bästa gissningen på marknadsvärdet som finns. Ett pris under det är att se som underpris. Uppenbarligen ser övriga arvingar priset som ett underpris.
Som sagt så ligger ju nu priset inom mäklarens spann på ett troligt försäljningspris. Något som även övriga arvingar uppenbarligen hållit med om då de erbjudit TS att köpa fastigheten för 1.350. Att sedan komma med något mumbojumbo att eventuell vinst ska delas lika under en 10-årsperiod känns ju bara märkligt.

Men övriga kanske snarare tycker att mäklarens nuvarande värdering är galen och att man med enkla medel kan få upp värderingen till säg 2,5?

OM det är så enkelt så borde ju även övriga arvingar vara villig att ta risken med allt vad det innebär att köpa en fastighet om det är så lättförtjänta pengar?

Fattar nada.
 
  • Gilla
nuco och 3 till
  • Laddar…
V virveln skrev:
Eftersom det finns renoveringsbehov om minst 200' bara för att byta taket så gav vi ett lägre bud för att ha utrymme till det.
Att det finns renoveringsbehov ingår nog i mäklarens värdering. Så att dra av för renovering tycker jag blir fel.
 
  • Gilla
MartinP666 och 6 till
  • Laddar…
S
Ett tillägg om man bortser från det hela monetära. Måste ju kännas bra mycket roligare för alla om det är någon arvinge som vill fortsätta förvalta stället och ta hand om det. Om sedan omständigheter i livet gör att man säljer fastigheten om en viss tid så är det väl så.

Ett trist alternativ skulle ju vara att någon utestående köper fastigheten för säg 1,4 (efter att mäklare och dylikt är betalt så blir det ändå 1,3 netto att fördela på 3). Denne person skulle ju kunna riva allt och anlägga en stor parkeringsplats istället. Känns det rimligt?

Ingen har då fått det bättre utan alla blir ju då förlorare.
 
  • Gilla
Pemo54 och 5 till
  • Laddar…
S
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Att det finns renoveringsbehov ingår nog i mäklarens värdering. Så att dra av för renovering tycker jag blir fel.
Helt sant!
 
S Sthlm_ skrev:
Ett tillägg om man bortser från det hela monetära. Måste ju kännas bra mycket roligare för alla om det är någon arvinge som vill fortsätta förvalta stället och ta hand om det. Om sedan omständigheter i livet gör att man säljer fastigheten om en viss tid så är det väl så.

Ett trist alternativ skulle ju vara att någon utestående köper fastigheten för säg 1,4 (efter att mäklare och dylikt är betalt så blir det ändå 1,3 netto att fördela på 3). Denne person skulle ju kunna riva allt och anlägga en stor parkeringsplats istället. Känns det rimligt?

Ingen har då fått det bättre utan alla blir ju då förlorare.
Gården har varit i släkten sedan slutet på 1800-talet, så för mig är värdet ffa det känslomässiga.
 
  • Gilla
  • Älska
EllinorLag och 9 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Som sagt så ligger ju nu priset inom mäklarens spann på ett troligt försäljningspris. Något som även övriga arvingar uppenbarligen hållit med om då de erbjudit TS att köpa fastigheten för 1.350. Att sedan komma med något mumbojumbo att eventuell vinst ska delas lika under en 10-årsperiod känns ju bara märkligt.

Men övriga kanske snarare tycker att mäklarens nuvarande värdering är galen och att man med enkla medel kan få upp värderingen till säg 2,5?

OM det är så enkelt så borde ju även övriga arvingar vara villig att ta risken med allt vad det innebär att köpa en fastighet om det är så lättförtjänta pengar?

Fattar nada.
De har sagt att de tycker värderingen rimlig. Utifrån vad andra fastigheter som sålts i närområdet ligger den i överkant utifrån skicket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.