Står i begrepp att köpa dödsbo där 1/3 är min arvsrätt. Gården är värderad av mäklare till 1,5 mkr med ett tillägg om +- 150'. Det finns ett lösöre om ca 150'. Gården har renoveringsbehov med bl a ett takbyte (offert finns på en kostnad av ca 200' för detta).

Övriga dödsbodelägare har gett förslag på 1,5 inkl lösöre alt 1350' utan lösöre, varvid vi accepterade det senare. Nu kräver de en klausul att om fastigheten säljs inom 10 år ska de ha en del av den ev vinsten. Är detta verkligen rimligt??
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Så du ska köpa bostaden, stå för renoveringar, driftskostnader och underhåll, för att dom sen helt utan risk ska kunna få del av en eventuell vinst? Det är helt orimligt!
En annan fråga är huruvida en sådan klausul även om den skrivs in är laglig vid försäljning till marknadspris? Det lämnar jag till andra att fundera på, men jag hade ALDRIG accepterat den.
 
  • Gilla
Hellwiz och 42 till
  • Laddar…
Calemero Calemero skrev:
Så du ska köpa bostaden, stå för renoveringar, driftskostnader och underhåll, för att dom sen helt utan risk ska kunna få del av en eventuell vinst? Det är helt orimligt!
En annan fråga är huruvida en sådan klausul även om den skrivs in är laglig vid försäljning till marknadspris? Det lämnar jag till andra att fundera på, men jag hade ALDRIG accepterat den.
Renovering mot kvitto skulle dras av. Vi tycker det låter helgalet!

Men de tror att vi ska göra "ett klipp" och köpa gården bara för att sälja. Detta då vi bor på annan ort f n, fär vi har jobb, och avser att bo på "arvegården" under semester/ledigheter medan vi renoverar. Avsikten är att flytta dit permanent inom en 2 årsperiod.
 
  • Gilla
Yvonne Evertson
  • Laddar…
V virveln skrev:
Står i begrepp att köpa dödsbo där 1/3 är min arvsrätt. Gården är värderad av mäklare till 1,5 mkr med ett tillägg om +- 150'. Det finns ett lösöre om ca 150'. Gården har renoveringsbehov med bl a ett takbyte (offert finns på en kostnad av ca 200' för detta).

Övriga dödsbodelägare har gett förslag på 1,5 inkl lösöre alt 1350' utan lösöre, varvid vi accepterade det senare. Nu kräver de en klausul att om fastigheten säljs inom 10 år ska de ha en del av den ev vinsten. Är detta verkligen rimligt??
Nej! För det första är det orimligt , för det andra inte möjligt rent juridiskt att villkora detta. Ge dom 1 mille utan specialvillkor.
 
  • Gilla
Hellwiz och 13 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej! För det första är det orimligt , för det andra inte möjligt rent juridiskt att villkora detta. Ge dom 1 mille utan specialvillkor.
Vet du med säkerhet att det inte går rent juridiskt?
Att det känns orimligt håller jag med om!
Vi gav 1,2 som bud först, men det accepterades inte, utan de gav de ovan beskrivna motbuden.
 
V virveln skrev:
Vet du med säkerhet att det inte går rent juridiskt?
Att det känns orimligt håller jag med om!
Vi gav 1,2 som bud först, men det accepterades inte, utan de gav de ovan beskrivna motbuden.
Ja, det går inte att villkora detta vid överlåtelse av fast egendom. Du kan även runda villkoren genom att först sälja fastigheten för samma pris efter 9 år till en vän och vännen säljer det en dag senare med vinst, tada!
 
  • Gilla
magnuse74 och 11 till
  • Laddar…
S
Men det blir ju jättekonstigt bara av att tänka på det. Du tar ju en stor risk (gården kan ju även gå ner i värde, är de sugna på att dela på den eventuella förlusten också?).

Sen att gården kan öka eller minska i värde beroende på faktorer som du inte kan påverka (omvärldsläge, räntor, konjunktur osv) och du därmed ska dela med dig av eventuell vinst känns ju helgalet.

Du står ju även med en alternativkostnad. De pengar du lägger på köp/renovering skulle du ju kunnat köpa exempelvis fonder för, med en förväntad avkastning på ish 7-8%/årligen. Vem ska ersätta dig för den uteblivna avkastningen?

Och ponera att du köper ut de andra, de erhåller likvida medel av dig, som de sedan investerar i något (hus/fonder whatever), ska du även få ta del av den förväntade avkastningen?

Nej det här faller på all rimlighet. Låter som väldigt mycket girighet.
 
  • Gilla
Hellwiz och 20 till
  • Laddar…
Jag tycker inte att det låter orimligt när du får köpa till ett underpris. Jag kan inte heller tänka mig att det skulle finnas några juridiska hinder i vägen. Man skulle ju även kunna lägga med en indexreglering för att hantera inflation.
 
  • Gilla
Thomas Styre
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker inte att det låter orimligt när du får köpa till ett underpris. Jag kan inte heller tänka mig att det skulle finnas några juridiska hinder i vägen. Man skulle ju även kunna lägga med en indexreglering för att hantera inflation.
1350 är väl inget underpris? Det är inom värderingens spann, 1,5 m +-150k
 
  • Gilla
ptlf och 14 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker inte att det låter orimligt när du får köpa till ett underpris. Jag kan inte heller tänka mig att det skulle finnas några juridiska hinder i vägen. Man skulle ju även kunna lägga med en indexreglering för att hantera inflation.
Men är det verkligen ett underpris? Det är vad mäklaren angett som osäkerhetsfaktor. Och det bud som övriga dödsbodelägare själv erbjudit. Nu när vi sagt ja till det så kommer de med kravet om klausulen.
 
S
V virveln skrev:
Men är det verkligen ett underpris? Det är vad mäklaren angett som osäkerhetsfaktor. Och det bud som övriga dödsbodelägare själv erbjudit. Nu när vi sagt ja till det så kommer de med kravet om klausulen.
Nej det är Inget underpris.
 
  • Gilla
Newgolds och 5 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Nej det är Inget underpris.
Tack! Håller med om det du skrev tidigare att det känns som girighet - tyvärr!
 
  • Gilla
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
Lägg ut det på öppna marknaden, får du det för samma pris där är det ju onekligen marknadsvärde.
 
  • Gilla
BjörnKraft och 2 till
  • Laddar…
Om det vore ett underpris skulle det kanske gå att gå med på. Men du betalar ju bra pengar för fastigheten. Lösöret kommer ni vid försäljning behöva betala för att bli av med i de flesta fallen om det inte finns någonting riktigt lättsålt där.
 
V virveln skrev:
Tack! Håller med om det du skrev tidigare att det känns som girighet - tyvärr!
Du buda 1,2m på något som var värderat högre. Vem är det som är girig?

Eller menar du 600k till vardera övriga dödsbo ägare?
 
  • Arg
  • Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.