133 läst · 7 svar
133 läst
7 svar
Vad för puts eller annat kan jag använda på teglet/befintligt puts?
Jag har tagit bort en dörr och hade tänkt sätta foder runt men känner nu att jag helst skulle sätta puts/liknande och måla, så har vi i en annan öppning. Tapeterna på väggarna i anslutning ska bytas. Frågan är vad jag ska använda för puts? Finns det något färdigblandat likt spackel som jag kan använda eller behöver jag köpa något som ska blandas? Vore skönt att slippa om det gick…
Precis, gipsputs är väldigt enkelt att blanda, men du kan också köpa färdigblandad husfix på byggvaruhuset.F Fjonken skrev:
Se till att inte lägga för tjockt då gipsputs eller husfix inte går att slipa (eller är väldigt hårt) så det är bättre att lägga på ett lager till, alternativt köra med vanligt handspackel för att få det slätt och fint.
Fördelen med gipsputs är ju att det går att slipa och väldigt lätt att hantera och verktygsvård.anders07 skrev:
Precis, gipsputs är väldigt enkelt att blanda, men du kan också köpa färdigblandad husfix på byggvaruhuset.
Se till att inte lägga för tjockt då gipsputs eller husfix inte går att slipa (eller är väldigt hårt) så det är bättre att lägga på ett lager till, alternativt köra med vanligt handspackel för att få det slätt och fint.
Har aldrig använt husfix men gissar att det är blandning mellan typ 4040 och ”vanligt” bruk? Och det är väl inte slipbart? Dyrt är det väl också?
Gipsputs är också väldigt hårt och svårslipat, men bättre än husfix.F Fjonken skrev:
Ja, det är ju dyrare med husfix, men det är väl typ en hundring eller två extra för den ytan , så stor skillnad är det inte i pris.
Gipsputs slipar man ju med 40 papperanders07 skrev:
Tack för snabba svar. Det blev husfix ändå. Blandade det nog dock med lite för lite vatten så blev lite svårjobbat. Ska ta andra sidan nu och testa med mer vatten så blir det kanske enklare. Men hur gör jag i ovandelen? Fäster det nog där eller behöver jag ”armera” det på något vis?
Jobba med lager på lager, fukta teglet innan så hugger det bättreN Nitrex skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Blästra bort kalkputsen eller knacka för hand?
Fasad -
Mor-Flexx eller liknande för att laga sprickor i puts
Stenhus -
Putsa väggen direkt eller slamma först?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ett litet jiggbygge i form av en svarvputs (eller vad vi ska kalla det)...
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Källarvägg insida, måla direkt på eller putsa först?Räcker underarbetet för måla/putsa?
Grund & Markarbeten
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Dörrplåt
Renovera ovanvåning hantering av masonit?
Vad räknas som arbetsmaterial i total entreprenadform?
Hur bygga innervägg som korsar elkablar i taket
Utvändigt hörn fanertäckt akustikskiva
Byggmaterial & Byggteknik