224 645 läst · 2 404 svar
225k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 399 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 399 inlägg
Så galet vackert! Vet du vad sorten heter? Bor i Stockholm söderförort och en granne har ett persikoträd som är otroligt stort, och det kan inte ha planterats tidigare än 1999 för då byggdes huset och trädgården anlades (vårt hus är från 2001). Grannens träd står inte ens i lä, snarare i lite blåsigt läge, men i sydväst.G gunric skrev:
Kan givetvis fråga på handelsträdgården men mycket roligare att fråga här, till nån som verkligen har ett i sin egen trädgård.
Löjtnantshjärta
Ett blommande körsbärsträd, troligtvis fågelbär eller kanske Klarbär. Det går i alla fall att göra sylt av det
Något som frun släpade hem
Aftonstjärna som har spridit sig till vår gräsmatta, där den nu är en återkommande gäst
Vitsippa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett blommande körsbärsträd, troligtvis fågelbär eller kanske Klarbär. Det går i alla fall att göra sylt av det
Logga in
Skapa konto
Något som frun släpade hem
Logga in
Skapa konto
Aftonstjärna som har spridit sig till vår gräsmatta, där den nu är en återkommande gäst
Logga in
Skapa konto
Vitsippa
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 399 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 399 inlägg
Liljor är så fina, jag skulle vilja ha flera av olika sorter men vad jag inte vill ha flera av är liljebaggar de är redan nu på de knappt uppstuckna liljorna ett otal.... jag vill verkligen inte köra Radar-spray (som jag vet funkar) och inte heller behöva klämma ihjäl baggar varje dag. Finns det inte nåt annat, mindre giftigt, medel (önskedröm) att använda?
Liljornas botaniska namn är Lilium och de du ser på bilderna är Erythronium. Det finns många växter med ordet lilja i namnet på svenska men de är inte liljor, t.ex. dagliljor som heter Hemerocallis. Följaktligen går inte liljebaggarna på vare sig hundtandsliljor eller dagliljor, däremot går de på kungsängsliljor Fritillaria så där finns förmodligen ett släktskap.Maria T skrev:Liljor är så fina, jag skulle vilja ha flera av olika sorter men vad jag inte vill ha flera av är liljebaggar de är redan nu på de knappt uppstuckna liljorna ett otal.... jag vill verkligen inte köra Radar-spray (som jag vet funkar) och inte heller behöva klämma ihjäl baggar varje dag. Finns det inte nåt annat, mindre giftigt, medel (önskedröm) att använda?
Ja, de är besvärliga liljebaggarna, jag plockar (när jag kommer ihåg det) och jag har aldrig sprutat för det tar ju död på allt, inte bara det man önskar få bort.
Men hundtandsliljor kan du garanterat plantera utan att behöva bekämpa liljebaggar
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 399 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 399 inlägg
Tack för klargörande, jag vet att en hel del växter kallas liljor fastän de faktiskt inte är det. Jag har Kungsängsliljor (aldrig sett baggar där) och andra Fritillaria, men de härjar tyvärr mest på Krolliljorna. Får väl se till att skaffa dagliljor (redan funderat på det, de är vackra) och sen söka på släktet Erythronium också.A Abies koreana skrev:
Trädgården ska ju vara för att njuta, inte för att kämpa varje dag mot ohyra och odjur/rådjur.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 192 inlägg
Narcisserna på ängen blommar.
Nu har jag sett dem själv.
Även kungsängaliljor har blommat, trots att jag såg några liljebaggar på en lilja på ett annat ställe. Jag visste inte att liljebaggar gick på kungsängaliljor när jag satte dem men nu hoppas jag att liljebaggarna håller sig till den "vanliga liljan".
Vet inte riktigt hur jag ska göra för jag vill ju egentligen ha ett hav av krolliljor i ängen också... Som i Husaby kyrka... Kan iof tänka mig att har man väldigt många liljor hinner inte baggarna äta allt.
Vad tror ni?
Logga in
Skapa konto
Nu har jag sett dem själv.
Även kungsängaliljor har blommat, trots att jag såg några liljebaggar på en lilja på ett annat ställe. Jag visste inte att liljebaggar gick på kungsängaliljor när jag satte dem men nu hoppas jag att liljebaggarna håller sig till den "vanliga liljan".
Vet inte riktigt hur jag ska göra för jag vill ju egentligen ha ett hav av krolliljor i ängen också... Som i Husaby kyrka... Kan iof tänka mig att har man väldigt många liljor hinner inte baggarna äta allt.
Vad tror ni?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 192 inlägg