224 598 läst · 2 404 svar
225k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Var köpte du din Swede made? Fick tag i en wieseneri men utan härstamning. Får passa på att fråga om du vet var jag kan få tag i smultrongran samt någon vitskottad, typ niemetz?A Abies koreana skrev:Nu blommar Magnolia `Swede Made´ för första gången, numera ett ganska stort träd. De Magnolior som blommar på bar kvist tidig vår lever alltid lite farligt med tanke på nattfrost. Därför är det trevligt att ha några som blommar lite senare också och inte riskerar skadas av frosten.
Denna Magnolia är lite speciell, framtagen av Stefan Mattson på Göteborgs Botan så den är i allra högsta grad Swede Made. Här i zon 2-3 har den fungerat utmärkt, inga vinterskador. Vill man satsa på en Magnolia är denna ett gott val.
[bild]
Äntligen börjar det.. igår slog de första knopparna ut
Imorgon hoppas jag på att den vita rosens knoppar slår ut (så nära)..
Det är hutlöst med knopp i år!
Detta är en av få jag vet namn på.. en flammentanz (klättrare)
Imorgon hoppas jag på att den vita rosens knoppar slår ut (så nära)..
Det är hutlöst med knopp i år!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är en av få jag vet namn på.. en flammentanz (klättrare)
Det finns en liten plantskola utanför Nyköping http://linudden.se/ som drivs av en mycket kunnig entusiast när det gäller Rhododendron och Magnolia. Där har jag köpt växter under många år, växter som är svåra att hitta annars. Jag är mycket mån om att stödja dessa unika, små plantskolor för vi går mot en utveckling där de stora kedjorna dominerar med sitt enahanda utbud eller där matbutiker med sina lockpriser konkurrerar ut både kunskap och variation.F faf skrev:
Så fick jag det sagt också..
En av vårt lands främsta barrkännare där jag alltid handlar unika barrväxter finns i Köping och Sala. Burgers Växtgård i Köping är unik i sitt slag, förutom ett särdeles unikt sortiment av barr får man alltid ärliga svar på frågor man kan ha omkring sina inköp.
Tyvärr vet jag inte om de säljer på postorder.
Tillägg;
Kollade Magnolia sortimentet på Linudden i år och det ser ut som om `Swede Made´ inte finns med på listan - tyvärr.
Kollade Magnolia sortimentet på Linudden i år och det ser ut som om `Swede Made´ inte finns med på listan - tyvärr.
Tycker inte att bilden ser ut som Rosa Rugosa, snarare någon av våra vilda rosor, äppelros, tex. Om den är starkt växande och bladverket doftar äpple vid regn så är det äppelros (Rosa rubiginosa).A Abies koreana skrev:Troligen Rosa rugosa, vresros. En mycket problematisk växt på grund av att den sprider sig och blir ett hot mot den biologiska mångfalden. Särskilt kustområden i hela Skandinavien har invaderats av rosen som tar död på annan känslig växtlighet som lever vid kusterna. När de ursprungliga växterna försvinner skadas insektslivet svårt.
Vid Hangökusten i södra Finland har denna ros helt förstört den vackra kusten och gjort den otillgänglig även för människor. Den bekämpas nu dels med frivilliga krafter men även till stora ekonomiska kostnader.
(Sorry, upptäcker att inlägget har tappat kontakten med bilden, varför det blir obegripligt. Har inte lyckats hitta tillbaks till bilden heller....Hoppas någon annan begriper vilken bild det rörde sig om...)
Redigerat:
Sommartorparn skrev:Tycker inte att bilden ser ut som Rosa Rugosa, snarare någon av våra vilda rosor, äppelros, tex. Om den är starkt växande och bladverket doftar äpple vid regn så är det äppelros (Rosa rubiginosa).
(Sorry, upptäcker att inlägget har tappat kontakten med bilden, varför det blir obegripligt. Har inte lyckats hitta tillbaks till bilden heller....Hoppas någon annan begriper vilken bild det rörde sig om...)
Här är rosen i fråga: Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)Sommartorparn skrev:Tycker inte att bilden ser ut som Rosa Rugosa, snarare någon av våra vilda rosor, äppelros, tex. Om den är starkt växande och bladverket doftar äpple vid regn så är det äppelros (Rosa rubiginosa).
https://www.byggahus.se/forum/threa...aedgarden-fototrad.297015/page-3#post-2742732
Du har säkert rätt, jag är inte speciellt kunnig när det gäller rosor så jag borde ha vett att vara tyst när rosfrågor dyker upp.
Hur som helst, det finns så många likartade vildrosor, så för att säkert identifiera dem behöver man lite fler bilder som visar grenar o nypon också.A Abies koreana skrev:
Gräslöken skickar ut blomknoppar för fullt. Antagligen för att jag planterade om den, tillsammans med andra gräslöksplantor jag har hittat här och där i trädgården. Jag klippte av blommorna och hoppas på att den lägger kraft på att utveckla rötter istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder