A Abies koreana skrev:
En lövfällande Rhododendron med det uttrycksfulla namnet `Satan´

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

God granne är Rhododendron `Persil´

[bild]
Jag har två likadana, jag trodde det var azalea.. Har jag lärt mig något nytt idag med, tack!

(mina har blommat över nu dock...)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
ag har två likadana, jag trodde det var azalea.. Har jag lärt mig något nytt idag med, tack!
Du har inte helt fel, tidigare hette de Azalea men nu är det ändrat så alla dessa lövfällande skönheter heter numera Rhododendron.

harry73
Vad är detta för planta?
Röda blomklasar på en planta framför en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
En frodig trädgård med en rosa blomma i fokus bland gröna växter och lila blommor i dagsljus.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad är detta för planta?
Vad tror du om pipört?

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi har dränerat på tomten och grävt ett dike och jag har alltid tyckt att de gula iris liknande blommor som växer där det är blött är så vackra. Finns det några sorters iris som klarar av att växa vid diket?

DixiePixie DixiePixie skrev:
Vi har dränerat på tomten och grävt ett dike och jag har alltid tyckt att de gula iris liknande blommor som växer där det är blött är så vackra. Finns det några sorters iris som klarar av att växa vid diket?
Det kan mycket väl vara gul svärdslilja (som är en iris). Den vill ha det rejält blött. Det finns dock flera gula vanliga trädgårdsiris som kan växa vid kanten!

Höstanemon 'Honorine Jobert'
En blommande vit Höstanemon 'Honorine Jobert' mot en bakgrund av gröna blad och stjälkar.
Skapa konto

En smula överraskande eftersom jag trott den varit död länge. Den borde dessutom inte blomma förrän till hösten!

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Äppelträdet, körsbärsträdet, jordgubbarna, kungslilja och påskliljorna blommar just nu...
Blommande äppelträd i en trädgård med gräs och upphöjda odlingsbäddar i bakgrunden.
Skapa konto
Unge äppelträd i blom med vit blomning och knoppar, stadsmiljö i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
DixiePixie DixiePixie skrev:
Iris är ett enormt stort släkte så det finns nog en Iris för de flesta platser. Jag förutsätter att växtplatsen är fuktig och då går samtliga Iris germanica trädgårdsiris bort, dvs de som har en tjock rotknöl - rhizom
Iris sibirica standiris, finns massor av sorter att välja på och de föredrar en fuktig växtplats.

Iris laevigata glansiris klarar av att ha rötterna i en dammkant så är det tillräckligt fuktigt så fungerar glansiris utmärkt. Även av den finns många sorter att välja på.

• Gilla
DixiePixie
  • Laddar…
Snart är den svarta irisen "Black Swan" utslagen. I motljus är den snarare lila.
Lila iriser 'Black Swan' i motljus med knoppar och gröna blad, nära utslagning.
Skapa konto

• Gilla
faf och 7 till
  • Laddar…
Rhododendron `Tamarindos´

Närbild på lila Rhododendron 'Tamarindos' blommor med gula mönster och vita ståndare.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Nu blommar Magnolia `Swede Made´ för första gången, numera ett ganska stort träd. De Magnolior som blommar på bar kvist tidig vår lever alltid lite farligt med tanke på nattfrost. Därför är det trevligt att ha några som blommar lite senare också och inte riskerar skadas av frosten.
Denna Magnolia är lite speciell, framtagen av Stefan Mattson på Göteborgs Botan så den är i allra högsta grad Swede Made. Här i zon 2-3 har den fungerat utmärkt, inga vinterskador. Vill man satsa på en Magnolia är denna ett gott val.

Närbild på en blommande Magnolia 'Swede Made', med vita kronblad och distinkt röd pistill och ståndare.
Skapa konto

• Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Nu börjar det blomma lite överallt, underbart :love: :D
Lila irisblomma i blom med detaljerade mönster på kronbladen, omgiven av grönt gräs.
Skapa konto
Rosa klockliknande blommor i trädgård med grönska i bakgrunden.
Skapa konto
Ljusa, levande rosa blommor i full blom bland grönt gräs och bladverk som signalerar början på våren.
Skapa konto
Gul blomma i jord med knoppar och gröna blad.
Skapa konto

• Nyutslagen orange och gul blomma med gröna blad i jord.
    Skapa konto
  • Gilla
p.lundgren och 6 till
  • Laddar…
Kryddbusken x Sinocalycalycanthus raulstonii ‘Hartlage Wine’ är översållad med 7-8 cm stora blommor. Just denna är intressant eftersom den är en hybrid mellan två olika familjer, Calycanthus och Sinocalycanthus, och det ska inte vara möjligt.
Blommande 'Hartlage Wine' kryddbuskehybrid med stora röda blommor och gröna blad.
Skapa konto

• Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.