224 368 läst · 2 404 svar
224k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Det är väl en form av Rudbeckia om jag inte är helt ute och cyklar. Jag har också en sådan som jag tiggde mig till av grannen. Det blir en stor rejäl buske av den. Men den är fin och blommar länge, fram till frosten.Naturliv skrev:
Paeonia obovata lackpion är en egen art som blommar i maj.
Detta är pionens vackra frökapsel som utvecklas nu i augusti. Endast de svarta fröna är fertila, de röda frönas funktion är ett försök av växten att förvilla eventuella glupska angripare så att de väljer det klarröda fröet framför det svarta. Så har naturen ordnat det för att säkra artens fortlevnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är pionens vackra frökapsel som utvecklas nu i augusti. Endast de svarta fröna är fertila, de röda frönas funktion är ett försök av växten att förvilla eventuella glupska angripare så att de väljer det klarröda fröet framför det svarta. Så har naturen ordnat det för att säkra artens fortlevnad.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bilden visar hybridkryddbusken Calycanthus x Raulstonii `Hartlage Wine´ när den började blomma i maj månad. Busken är en korsning mellan den amerikanska och kinesiska kryddbusken. När jag planterade den för 5 eller 6 år ? sedan var den relativt oprövad i Sverige och härdigheten osäker. Visserligen kan vi numera kanske flytta upp zonkartan ett snäpp men det har aldrig varit något problem med den här i zon 2 - 3, härdigheten är god.
Den är relativt snabbväxande och behöver gott om utrymme. Efter de senaste årens svåra torka här i Mälardalen kan jag konstatera att den är en av mycket få växter som inte fått några som helst torkskador här i trädgården.
Logga in
Skapa konto
Bilden är tagen häromdagen, den blommar fortfarande och producerar hela tiden nya blomknoppar, om man gillar blommor så är denna buske något att satsa på. Blommorna är vackra, liknar magnoliornas blommor.
Det finns även en cremefärgad variant `Venus´ som uppför sig likadant. Kanske inte lika ymnig blomning men det kan bero på att den står lite skuggigare. Inga torkskador här heller. Ett litet minus är att `Venus´ har lätt att få lite svarta prickar på blombladen, troligen förorsakat av regn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu börjar tomaterna på vår terass mogna. Supersweet F1, små och såååå goda.
Logga in
Skapa konto
Gladioler. Övervintrade knölarna från förra sommaren i källaren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min dahlia som står i en kruka.. hann aldrig göra iordning rabatten där den skulle stå. Nu är den lätt att ta in till vintern..
Logga in
Skapa konto
Likaså denna, men kul att de båda slagit ut.. mina första dahlior!
Logga in
Skapa konto
Tydligen låg några blåklintfrön kvar i rabatten, för det har stuckit upp några här och var senaste dagarna..
Logga in
Skapa konto
.. och så lite mer rosor då
Pioner är otroligt vackra, tyvärr alldeles för kort blomningstid buhu..
Har flera st som vi köpte och planterade för några år sedan, men de trivs inte där de står. En blommar inte alls och de andra kanske får en blomma..tyvärr.
Men jag planterade en död en (trodde den var det iaf..) uppe på innergården och den blommade med tre blommor i år och blev 1 m hög så nu planerar vi att prova att flytta upp de andra till den rabatten istället!
Har flera st som vi köpte och planterade för några år sedan, men de trivs inte där de står. En blommar inte alls och de andra kanske får en blomma..tyvärr.
Men jag planterade en död en (trodde den var det iaf..) uppe på innergården och den blommade med tre blommor i år och blev 1 m hög så nu planerar vi att prova att flytta upp de andra till den rabatten istället!
Pioner är griniga och de gillar inte att bli flyttade och så vill de ha rätt jord . Hade i förra huset en pionrabatt. En planta kunde blomma med 6-8 blommor. Vågade aldrig röra dem, la bara lite jord runt plantorna var annat år.