224 479 läst · 2 404 svar
224k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Jag var ute efter limegrönt men det blev bara gult. Beställde svart/röda som knappast blommar. Är ute efter starka, glada färger som man kan sätta i vas nu på hösten - gärna så skräniga som möjligt. Dahlior är fantastiskt tacksamma framåt senhösten. Mördarsniglarna åt upp alla mina gamla, fina sorter för ett par år sedan så jag har fått börja om på nytt. Numera står de i stora, svarta plastkrukor som döljs av buxbomshäckarna.
Jag har annars inga andra blommor i trädgården än dahlior och surfinor. Jag satsar istället på vackra bladverk i olika färger och former och ljus-och skuggeffekter. Har reducerat mycket i den nya trädgården. Men buxbomsrondellerna fylls av tulpaner under våren. Man hinner ändra tycke och smak under en livstid. Dessutom hinner - och orkar - jag inte ägna så mycket tid åt trädgården längre. Gräsmattan blev ett "måste" under trädgårdens uppbyggnadsskede eftersom jag blev mormor fem gånger om.
Jag har annars inga andra blommor i trädgården än dahlior och surfinor. Jag satsar istället på vackra bladverk i olika färger och former och ljus-och skuggeffekter. Har reducerat mycket i den nya trädgården. Men buxbomsrondellerna fylls av tulpaner under våren. Man hinner ändra tycke och smak under en livstid. Dessutom hinner - och orkar - jag inte ägna så mycket tid åt trädgården längre. Gräsmattan blev ett "måste" under trädgårdens uppbyggnadsskede eftersom jag blev mormor fem gånger om.
Jag själv har mina två första levande dahlior här nu (ej planterade ute än.. så nu får de nog vara kvar i krukan).. men grannen jag hade innan.. hade enorma dahlior på hela framsidan.. i olika färger! De blev väldigt stora och blommade tacksamt lääänge..yonna skrev:Jag var ute efter limegrönt men det blev bara gult. Beställde svart/röda som knappast blommar. Är ute efter starka, glada färger som man kan sätta i vas nu på hösten - gärna så skräniga som möjligt. Dahlior är fantastiskt tacksamma framåt senhösten. Mördarsniglarna åt upp alla mina gamla, fina sorter för ett par år sedan så jag har fått börja om på nytt. Numera står de i stora, svarta plastkrukor som döljs av buxbomshäckarna.
Mycket vackert
Jag har haft 6 körsbärstomatplantor (Sweet F1) på terrassen som har givit bra skörd. Det har blivit många pastamiddagar med rostade tomater mm. Nu börjar det dock bli lite för kallt för dem.A arkTecko skrev:
@Dalbotös Skicka via mess din adress så ska du få den stora lila dahlian med post när jag plockar upp dem. Den blir megastor!Dalbotös skrev: