222 160 läst · 2 390 svar
222k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Fascinerande värre alltså, två av rosorna (en i backen och en i kruka) blommar än.. och har nya knoppar. Den andra (till höger i bild) har två bamseknoppar.. som borde se mer döda ut, men det gör de inte
.. och det är 27 december i ett (än så länge) milt skåne!
.. och det är 27 december i ett (än så länge) milt skåne!
Några blommande växter förutom julrosen finns inte här trots vårvärmen den senaste veckan men några knoppar kan jag hitta.
Rhododendron bildar ju sina knoppar under hösten, här Rh. `Flautando´
Hybridtrollhasseln `Diane´ kommer snart att börja blomma om det milda vädret håller i sig.
Pieris japonica japansk buskrosling
Och sommarens frusna blommor på Kalmia polifolia `Newfoundland´
Rhododendron bildar ju sina knoppar under hösten, här Rh. `Flautando´
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hybridtrollhasseln `Diane´ kommer snart att börja blomma om det milda vädret håller i sig.
Logga in
Skapa konto
Pieris japonica japansk buskrosling
Logga in
Skapa konto
Och sommarens frusna blommor på Kalmia polifolia `Newfoundland´
Logga in
Skapa konto
Lite tjatigt med dessa två långlivade hos oss:
Broccolin blommar allt eftersom.
Lavendeln vill vara med på ett hörn så fort solen kommer fram, nya nyårsskott...
Pensé som trotsar snön och kalla nätter, men idag, 31/12 -17 så ser den trött ut, kanske inte vaknat helt ännu.
Gott nytt år, snart, på er alla.
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Broccolin blommar allt eftersom.
Logga in
Skapa konto
Lavendeln vill vara med på ett hörn så fort solen kommer fram, nya nyårsskott...
Logga in
Skapa konto
Pensé som trotsar snön och kalla nätter, men idag, 31/12 -17 så ser den trött ut, kanske inte vaknat helt ännu.
Gott nytt år, snart, på er alla.
Mvh P-A
Fina knoppar på nästan alla rosorna.
Kan man ta in dem för att få njuta av blommorna?
Ringblommor blommar från halvdöda grenar
Kan man ta in dem för att få njuta av blommorna?
Logga in
Skapa konto
Ringblommor blommar från halvdöda grenar
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
En bit ifrån min port här strax söder om Sthlm så blommar en rosenbuske "i full prakt" med en hel bukett blommor. Jag har sneglat lite på den på vägen till bilen, men eftersom det alltid regnar och är kallt har jag inte stannat upp för att granska den, men jag har tyckt det varit bra konstigt med en sån färgprakt i rabatten mitt i vintermörkret. Nästan så man misstänker att någon tryckt ner en bukett med plastblommor precis bredvid busken för att skämta med folk. Nu har jag just köpt ny telefon, den gamla kunde inte ta bilder, så jag ska se till om jag inte kan få till ett fotobevis nästa gång jag går förbi.
Det som kan förklara en del av verkligheten är att den växer vid en södervägg i ett bostadsområde i stan. Eftersom jag själv odlar i samma mikroklimat så har jag under åren kommit fram till att det nästan kan räknas som zon1 på platsen, lägg därtill denna milda vinter, så har vi nog förklaringen i att knopparna blommat ut.
Det som kan förklara en del av verkligheten är att den växer vid en södervägg i ett bostadsområde i stan. Eftersom jag själv odlar i samma mikroklimat så har jag under åren kommit fram till att det nästan kan räknas som zon1 på platsen, lägg därtill denna milda vinter, så har vi nog förklaringen i att knopparna blommat ut.
Inte min trädgård men en gammal trädgård där huset revs för 10 år sen (är naturreservat nu)
Där hittade jag några snödroppar i en gammal kaffegrotta
Där hittade jag några snödroppar i en gammal kaffegrotta
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 700 inlägg
Inte min trädgård heller men lite vintergäck och snödroppar som jag såg på två platser under dagens promenad, så våren är på gång här också trots snö och is på många håll. Gården med snödropparna vet jag har ett gynnsamt läge sen tidigare vårar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto