K
Blommande gult rosbuskage med gröna blad och synliga pioner i förgrunden, med stängsel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mitt gula roshav börjar att blomma. För 15 år sedan var det gräs på den ytan och rosorna höll till vid stängslet i bakgrunden. Men då flyttade några höns in och började gödsla området och rosorna bredde ut sig, mer o mer för varje år. Ingen aning om namn, men de doftar härligt och förökar sig med sidoskott. Röda blommande pioner i trädgård omgiven av grönt bladverk och gräs, tidigare gödslad av höns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och pionerna börjar visa sig
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Vilka härliga rosor, höns är verkligen bra till mycket! De är exempelvis väldigt kompetenta mossrivare.

Och en så underbar (i brist på bättre term) pionröd färg!
 
K
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vilka härliga rosor, höns är verkligen bra till mycket! De är exempelvis väldigt kompetenta mossrivare.

Och en så underbar (i brist på bättre term) pionröd färg!
Tack! Ja det växer inget annat än rosorna och några nässlor där..men rosorna ger hönsen välbehövlig skugga när solen gassar ☀️
Tror att det är bondpion?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Blomningen bara accelererar. Ungersk syren och rhododendron börjar blomma ca två veckor tidigare än vanligt.

Våra stora allium har också slagit ut helt nu. Dem har jag ingen statistik för sedan tidigare, de planterades för två år sedan och jag har inga foton från förra året.

Blommande ungersk syren med lila blommor hängande från en gren omgiven av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande ungersk syren i förgrunden med rosa och vit färg mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande lila rhododendron med synliga ståndare och gröna blad i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor alliumblomma i full blom framför suddig grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
K
Häck av gula rosor med utslagna blommor, med höns framför ett stängsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gula rosor i full blom, liknar Harrison's Yellow, bland gröna blad och överblommade knoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu fler rosor utslagna idag! Varit på en växtmarknad idag och där var också ett rossällskap som jag bad identifiera mina rosor. Men de gick bet, den närmast lika är en Harrison's Yellow. Spännande att jag kanske har en okänd ros! Jag ska träffa dom igen, så kanske jag kan få ett namn.. Röda blommor i förgrunden med outredda rosarter mot en röd trävägg och suddig gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
pipört Närbild av en växt med stora gröna blad och små gula blommor, eventuellt en okänd rosart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
valnöt Blå veronikaliknande blommor med gröna blad nära en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nån slags veronika
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Rhododendron vid fritidshuset.
Blommande lila rhododendronbuskar i en trädgård vid ett fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Queen of Sweden
Queen of Sweden" rosor i olika blomstningsstadier, ljusrosa kronblad med gröna blad och suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Franskasophie och 6 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[bild] [bild]Ännu fler rosor utslagna idag! Varit på en växtmarknad idag och där var också ett rossällskap som jag bad identifiera mina rosor. Men de gick bet, den närmast lika är en Harrison's Yellow. Spännande att jag kanske har en okänd ros! Jag ska träffa dom igen, så kanske jag kan få ett namn..[bild]pipört[bild]valnöt[bild]nån slags veronika
Skicka bilder på den till till POM https://www.slu.se/centrumbildninga...ar-och-verksamhet/#contact-information-header

Ursäkta för den långa länken.
 
  • Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Dagliljor av okänd sort som fanns här när vi flyttade in. Gula dagliljor med brunaktiga ståndare i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Utslagna röda Flammentanz-rosor i en smidesjärnskruka på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flammentanz har börjat slå ut.. så fina!

Blommande lila Strävklint med gröna blad och knoppar i en trädgårdsrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Likaså min favorit (har försökt hitta någon som säljer i närheten) .. tror den kallas Strävklint .. så mysig och vacker!

Röda Flammentanz rosor och lila Strävklint blomstrande i en rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De pryder samma rabatt.. finns också en vit ros som börjat komma (bakom röda rosen).. men hade ingen bild på den än!

Gröna blad och utslagna klotformade blommor av Strävklint i en trädgårdsrabatt med en vit vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagliljan är verkligen nära nu.. men inte riktigt utslagen än..

Blomstrande rabatt med prästkragar, ljusgul stäppsalvia och strävklint, omgiven av gröna bladverk och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stäppsalvian är utslagen på flera håll nu.. (också en favorit som återfinns på flera håll här).. och prästkragarna står (hm ligger lite efter regn..) tappert.. och blommar otroligt!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Hittade en planta i en rabatt. Är väldigt likt cannabis eller hampa. Är väl nåt fågelfrö som grott, vi har inte haft nån förut.
Grön planta med flikiga blad i en rabatt ovanför en gräsmatta, liknande cannabis eller hampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är bästa rådet?
1. Inte bry sig överhuvudtaget.
2. Gräva upp och slänga.
3. Torka och röka.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
1. Mycket mycket troligtvis ett tappat fågelfrö dvs hampa.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Hittade en planta i en rabatt. Är väldigt likt cannabis eller hampa. Är väl nåt fågelfrö som grott, vi har inte haft nån förut.
[bild]
Vad är bästa rådet?
1. Inte bry sig överhuvudtaget.
2. Gräva upp och slänga.
3. Torka och röka.
Fågelfrö brukar vara industrihampa med låg halt av THC, så du blir nog besviken om du försöker röka den. Det är ändå olagligt att odla industrihampa utan tillstånd.

Den blir rätt hög, så om den är synlig från gatan är det kanske säkrast att ta bort den innan kidsen kommer och ”rensar” den åt dig 😉 Du behöver inte gräva, det räcker att rycka upp den. Jag fick rensa rätt mycket hampa kring fågelmatningen förra året och en del hann växa en bra bit innan jag såg dem bland övrigt ogräs.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Lite av varje.
En trädgård med en grå byggnad och en röd dörr täckt av klematis och andra växter. I förgrunden syns stora lila bollar av prydnadslök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det bästa är att stöket bakom inte syns för all klematis.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.