Pioner, många pioner.
Bild på trädgård med många pioner i rosa och vita nyanser, omgivna av gröna blad och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita pionblommor och gröna bladverk med ett trästaket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosa och vita pionblommor i olika stadier av blomning omgivna av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
Några fler pioner

Vitblommande pionbuske med stora, fyllda blommor, omgiven av gröna blad, över gräsmatta och andra växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blomrabatt med rosa pioner och en doftschersmin (mock orange) buske, grön gräsmatta runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planteringsbädd med röda pioner och gula blommande växter mot en bakgrund av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så nåt som ska vara en doftschersmin.

Vitblommande doftschersmin och lila pioner i ett trädgårdslandskap med grönskande buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast den doftar inte ☹️
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
K
Röd och vit polkagrisros med gröna blad vid en röd trävägg, fotograferad i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
polkagrisros, vet ej namnet. Närbild på en rosa polkagrisros i full blom, med gröna blad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har det franska namnet uppskrivet någonstans.. En rosa polkagrisros i full blomma med gröna blad och vitblommig bakgrund i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en gammal ros från en stor gård i närheten Salviaplanta i blom med lila blommor i rabatten vid ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
salvia Stor paradisbuske med små, vita rosor i full blom i ett skogsområde. Gröna blad omger mängder av vita blommor med rosa nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min närmre 5 meter höga paradisbuske i full blom En skål fylld med gula kantareller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
inget som växer på min tomt, däremot i skogen...
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Pioner i miljoner.. tralalallala... de är så vackraaaaa 😍

En hand håller en stor rosa pionblomma med gröna blad och en knopp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rosafärgade pioner och vita prästkragar i en trädgård under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pionblommor i full blom samt knoppar omgivna av gröna blad, med två blommor liggande på en träbräda i solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rosa pioner i blom, liggandes på en trätrappa med gröna blad i bakgrunden, vattendroppar synliga på blombladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på rosa pioner i ett trädgårdslandskap, med några som är i full blom och andra fortfarande i knoppstadiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Fingerborgsblomma och borstnejlika blommar i ängen. Jag har planterat dit dem själv och struntar i att borstnejlikan egentligen inte är naturligt förekommande här i trakten 😁 Vi får se hur länge de återkommer. Det är väl tveksamt om de klarar sig mot gräset.

I örtlandet blommar bl.a. salvia.
Lila fingerborgsblomma i blom på en äng med grönt gräs och träd i bakgrunden, fotograferad i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fingerborgsblomma och borstnejlika i blomning på en äng, omgivna av högt gräs och andra ängsblommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande salvia med lila blommor i ett örtland, gröna blad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 8 till
  • Laddar…
K
En rosa klängros med många knoppar framför ett rött trähus, med altan eller pergola i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosa klängros med glömt namn Två röda rosor med vattendroppar på sina blad, växer på en grön bakgrund i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna vet jag! Heidelberg Vitblommande honungsros med många knoppar i en trädgård mot en grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
massor med knoppar på honungsrosen Två sammetsröda rosor i olika stadier av blomning, omgivna av gröna blad, mot en röd trävägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Astrid blommar! Efternamn Bergman..en underbar sammetsröd doftande ros. Vid flera tillfällen har jag haft 20-25 knoppar och blommor på två plantor samtidigt. Två små gurkor växer på en planta i en plastkruka som står på ett orange fat, omgiven av gröna blad och gula blommor, mot en trädäcksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
räknas en burk med gurkor?
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Klart gurkorna räknas, dom blommar ju!

Zinniablomman har blivit riktigt stor. Dem ska jag satsa mer på nästa år.
En stor orange zinniablomma omgiven av gröna blad och några små rosa blommor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Astrid blommar! Efternamn Bergman..en underbar sammetsröd doftande ros. Vid flera tillfällen har jag haft 20-25 knoppar och blommor på två plantor samtidigt.
Jag tror att din vackra ros heter Ingrid Bergman 😉
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Rosa rosbuske med utspridda blommor i en trädgård med grönskande träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan (har helt glömt namn…)

Svart stuprör med regntunna framför husvägg täckt av röda klätterrosor, några vita blommor synliga. Kullerstenar och betongplattor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klättrande buskrosor med klarröda blommor växer mot en vit husvägg, bredvid en stenhög och en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flammentanz

Vita rosor som blommar mot en husvägg under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schnitzeln.. hehe (jag kallar den för det, kan varken uttala eller skriva dess riktiga namn.. men påminner om schnitzel)

Vita rosor i full blomning klättrar uppför en vägg och ett fönster på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild av en honungsros med gröna blad och många gula blomknoppar på väg att blomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostider.. (även honungsrosen på baksidan är på g och har börjat så smått..)
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 7 till
  • Laddar…
K
A Abies koreana skrev:
Jag tror att din vackra ros heter Ingrid Bergman 😉
Javisst gör hon det! Haha, jag skrev fel förnamn, my bad!
 
@Snigla er lösning med stuprör ut från huset - funkar det bra? Har behov att göra något liknande på ett ställe för att samla vatten och man behöver dessvärre kunna gå under men är lite orolig för hur det beter sig på vintern med snö och is. 🤔
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
@Snigla er lösning med stuprör ut från huset - funkar det bra? Har behov att göra något liknande på ett ställe för att samla vatten och man behöver dessvärre kunna gå under men är lite orolig för hur det beter sig på vintern med snö och is. 🤔
Det var sådär när vi flyttade in.. det hade inte behövt vara så (har stuprör ner i backen på två ställen.. på "samma slinga").. så jag tror de tidigare ägarna har gjort nått hm fyndigt.. för de hade ingen tunna där.. (den har vi ställt ovanpå en dekorativ stenläggning) .. deras rör slutade bara ovan stenarna..

Vi tror att det är nån slags stenkista där.. och att en del vatten leds till äppelträdet som står en bit bort.. (när vi flyttade in fanns också ett "droppmunstycke" på röret ovanför rabatten där rosorna är nu.. så varje gång det regnade vattnades rabatten... och trädet..

De använde ju gården som sommarstuga och var tidvis borta perioder.. (så då antar jag det skötte sig lite självt).. vi ville dock samla vatten där så vi ställde dit en tunna..

Så hos oss funkar det såhär:
Det regnar.. tunnan fylls snabbt som attan.. när den väl är full.. svämmar vattnet över stenläggningen (där deras rör ändå läckte ut allt) och vi hoppas det försvinner på samma bra sätt som det gjort för dom (men eg vet vi ju inte..)

Rabatten får inte längre vatten. och vi måste vattna den.. (det där lilla droppmunstycket var lite opålitligt.. och jag tror det gick sönder.. hm kanske därför det inte var så påligtligt? hehe)..

Vi flyttar gärna vattnet från den där tunnan.. till andra (vi fyller upp tunnan vid en rejäl skur oftast.. så det är mycket tak/vatten i omlopp..).. funkar jättebra :)

På vintern tömmer vi tunnan och tar in den.. glömmer vi det kommer det tillbaka o biter oss i rumpan.. är den tom.. blåser den omkring/iväg.. och är det vatten i och det fryser igenom.. spricker tunnan..

Men ja snö och is.. i sig är ju inga problem (mer än att tunnan kan frysa sönder då).. vi låter vattnet bara rinna ut..

(skulle tro att det är 1.5 m till husväggen.. och utloppet för vattnet..
 
Storlek på tunna här kommer inte bli ett problem, har tänkt leda till en IBC-tank som får stå öppen över vintern. Är så jag gör idag, bara att nu rinner det till en liten tunna som jag sen får hinka över till IBC-tanken. Hade varit skönt att slippa och istället leda direkt dit. Tänkte mer på hur röret som hänger i luften uppför sig vintertid. Kanske är säkrast att göra något löstagbart så det inte går sönder av snön. 🤔
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Storlek på tunna här kommer inte bli ett problem, har tänkt leda till en IBC-tank som får stå öppen över vintern. Är så jag gör idag, bara att nu rinner det till en liten tunna som jag sen får hinka över till IBC-tanken. Hade varit skönt att slippa och istället leda direkt dit. Tänkte mer på hur röret som hänger i luften uppför sig vintertid. Kanske är säkrast att göra något löstagbart så det inte går sönder av snön. 🤔
Vi bor i Skåne.. smältvattnet vill vi ha bort från väggen.. och snön är sällan en stor fråga här.. men vi har ju haft både snö o kyla och precis som hängrännorna sitter kvar på huset.. så sitter röret ut kvar..

Däremot har vi bytt ut stolpen/träet röret är fäst på.. det murknade när det rann vatten där under 10-15 år.. nu klarar det sig nog i 15 nya år 😊
 
En närbild av en mängd gula fibblor (blommor) i en blomstrande sommaräng under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fibblor i massor! 😃
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.