223 632 läst · 2 403 svar
224k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 926 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 926 inlägg
Jag går fortfarande och väntar på att specialsnödropparna jag planterade i höstas ska slå ut på riktigt. Jag är ändå glad att de har kommit upp (jag läste att snödroppar kan vara kinkiga) och nu kan man åtminstone se att de är fyllda om man vänder på blomklockan 🙂
En liten iris har kommit upp också, men ser redan lite sloken ut. Antingen missade jag när den slog ut eller så har rådjuren sparkat på den 😄
En liten iris har kommit upp också, men ser redan lite sloken ut. Antingen missade jag när den slog ut eller så har rådjuren sparkat på den 😄
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är en av de vackra våririsarna Iris reticulata `Harmony´ mycket trevliga vårlökar 👍 och snödroppen är sannolikt Galanthus nivalis `Flore Pleno´M mrsnhp skrev:
Jag kollade kvittot och det stämmer att snödropparna är Flore Pleno 🙂 Irisen är jag osäker på. I kvitton från nätbutiker hittar jag inte Harmony, men jag kan ju ha köpt den i butik. Den enda mörkblå jag har köpt på nätet heter Pixie.A Abies koreana skrev:
Jag borde egentligen skriva upp vilka lökar och växter jag köper och var jag sätter/planterar dem 😄 Jag har försökt fotografera påsen på plats i samband med att jag sätter lökarna, men missar det ibland.
Här är bilder från min förra trädgård (mars -21)
Iris reticulata våriris är i mitt tycke en mycket odlingsvärd växt. En lättodlad lökväxt som tittar fram tidig vår när man uppskattar blomningen som mest. Vissnar ner så småningom men kommer troget tillbaka nästa vår, trivs den så förökar den sig som på bilden.
På bilden syns Iris reticulata `Katharine Hodgkin´ samt den lilafärgade i bakgrunden är Iris reticulata `Pauline´
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Iris reticulata våriris är i mitt tycke en mycket odlingsvärd växt. En lättodlad lökväxt som tittar fram tidig vår när man uppskattar blomningen som mest. Vissnar ner så småningom men kommer troget tillbaka nästa vår, trivs den så förökar den sig som på bilden.
På bilden syns Iris reticulata `Katharine Hodgkin´ samt den lilafärgade i bakgrunden är Iris reticulata `Pauline´
Så fina! Vi håller på och utvärderar dem i förhållande till rådjuren. Förra året var rådjuren först skeptiska, sedan nafsade dom i sig några av blommorna. Vi får se hur det går i år. Vi har rådjursbesök i stort sett varje dag och inte en chans att hägna in trädgården, så vi får snällt välja växter utifrån vad rådjuren inte äter.A Abies koreana skrev:Här är bilder från min förra trädgård (mars -21)
[bild]
[bild]
Tricogarden, blodmjöl och cayennepeppar brukar få rådjuren på andra tankar. Vi har också en massa rådjursligister här.M mrsnhp skrev:Så fina! Vi håller på och utvärderar dem i förhållande till rådjuren. Förra året var rådjuren först skeptiska, sedan nafsade dom i sig några av blommorna. Vi får se hur det går i år. Vi har rådjursbesök i stort sett varje dag och inte en chans att hägna in trädgården, så vi får snällt välja växter utifrån vad rådjuren inte äter.
Vi har använt Trico Garden ibland, men det är bättre om växterna är rådjurssäkra så slipper jag bli ledsen om jag missar att spraya 🙂 Det finns många fina blommor som får vara ifred, och om man vill prova nåt nytt märker man ofta rätt fort om det funkar 😉J jocke31 skrev:
Jo, vi har också planerat vår trädgård utifrån ”rådjurssäkra” växter (vår trädgårdsdesigner fick denna instruktion). Problemet är dock att våra rådjur inte har läst på vilka växter de inte ska äta… De är tyvärr lite flexibla och äter även ”säkra” växter ibland, exempelvis allium, benved, hybridtrollhassel m m. Det enda de (hittills) vägrat ge sig på är påskliljor, stäppsalvia och kantnepeta.M mrsnhp skrev:
Vi har dock fått ha t ex rosor, zinnior och dahlior ifred med hjälp av just kombinationen av metoder jag nämnde ovan. Så det är värt ett försök.
Men vi undviker definitivt rådjursmagneter som t ex tulpaner. 😀
Nä dessa ”listor” har ju rådjuren inte läst, och det kan variera lokalt och till och med på olika lägen i trädgården 🙂 Man får göra sina egna listor. Efter 18 års erfarenhet kan jag bla tipsa om i princip alla kryddörter, lavendel, dagliljor, primulor, snöklockor och snödroppar. Värt att testa åtminstone 🙂 Även nemesia och lejongap har fått stå kvar hos oss. Zinnia undvek dom först, men sen tror jag att dom åtminstone smakade på dem. Jag ska testa dem igen i år, förra året var första gången jag provade. Enstaka växter kan jag annars tänka mig att spraya, dock inte hela trädgården.J jocke31 skrev:Jo, vi har också planerat vår trädgård utifrån ”rådjurssäkra” växter (vår trädgårdsdesigner fick denna instruktion). Problemet är dock att våra rådjur inte har läst på vilka växter de inte ska äta… De är tyvärr lite flexibla och äter även ”säkra” växter ibland, exempelvis allium, benved, hybridtrollhassel m m. Det enda de (hittills) vägrat ge sig på är påskliljor, stäppsalvia och kantnepeta.
Vi har dock fått ha t ex rosor, zinnior och dahlior ifred med hjälp av just kombinationen av metoder jag nämnde ovan. Så det är värt ett försök.
Men vi undviker definitivt rådjursmagneter som t ex tulpaner. 😀
Nu blommar de gula krokusarna. En till våriris (”Pixie”) har slagit ut. Det fanns fler förra året och jag har planterat ännu fler i höstas, men jag ser inte röken av dem (ännu) 🙁 Vintergäcken är inne på sina sista dagar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto