225 917 läst · 2 404 svar
226k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 491 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 491 inlägg
Det är en Canna x generalis `Red Futurity´ på svenska säger vi kanna. En knölväxt från varmare länder som ger ett exotiskt intryck i trädgården. Det finns ett antal olika namnsorter, alla är de iögonfallande vackra växter.T Tabors39 skrev:
Kanna är inte härdig på våra breddgrader men såhär tas den om hand under vintern;
https://www.odla.nu/fragor-svar/overvintra-kanna-0
Ja, det är två olika arter. Höstkrokus har tre ståndare medan tidlösa har sex ståndare, tyvärr syns det inte på bilden vilken av dem det är.Maria T skrev:
Stort tack för infon.A Abies koreana skrev:Det är en Canna x generalis `Red Futurity´ på svenska säger vi kanna. En knölväxt från varmare länder som ger ett exotiskt intryck i trädgården. Det finns ett antal olika namnsorter, alla är de iögonfallande vackra växter.
Kanna är inte härdig på våra breddgrader men såhär tas den om hand under vintern;
[länk]
Oj, ser man på. Vid en närmare undersökning inser jag att det är tidlösa vi har. Ingen blomma jag kände till sen förut, vi har bara kallat den höstkrokus. Vi har inte planterat den men den kommer år efter år på samma ställe.Maria T skrev:
Ser ut som blommande parkslide.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 491 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 491 inlägg
Lite smått o gott i min trädgård idag (Huddinge, Stockholms län).
Blev en yttepyttebukett också av några andra små blomster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev en yttepyttebukett också av några andra små blomster.
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 491 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 491 inlägg
Tack snälla *hittar ingen rodnande smiley* - ibland lyckas jag väl med fotona men de som verkligen levererar fina bilder är @Abies koreana och @Bombus pratorum (säkert glömt nån annan skicklig fotograf).4774 skrev: