1 009 196 läst · 13 674 svar
1009k läst
13,7k svar
Vad blir det för mat?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 381 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 381 inlägg
Igår hamnade vi på en ny (för oss en ny..) Rosegarden (Ystad) och käkade lunchbuffén som serverades 👍 de hade oxå väldigt god mjukglass till dessert..
Middagen blev havregrynsgröt och en smörgås!
Idag blev det slaktarkorv (ost/chili) med bröd.. till lunch och..
Kycklingkebab med grönsaker, pommes och vitlökssås till middag 👍😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Middagen blev havregrynsgröt och en smörgås!
Idag blev det slaktarkorv (ost/chili) med bröd.. till lunch och..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kycklingkebab med grönsaker, pommes och vitlökssås till middag 👍😊
Spansk potatisplåt, ett recept från kung markattas hemsida.
https://www.kungmarkatta.se/recept/lunch--middag/spansk-potatisplat/
Det här tänker jag att man lätt kan ändra lite hur man vill.
Här är det på väg in i ugnen.
Lite morot är extra här, paprika åker in senare.
Vid halvtid lade jag till paprika, tunt skurna rödbetor, lite slantar av en stark scans korv och det andra.
Och lite lite senare kastade jag på lite fetaost.
Klart
Jag är osäker på om jag presenterat detta recept här förut, men då fick ni det igen nu.
https://www.kungmarkatta.se/recept/lunch--middag/spansk-potatisplat/
Det här tänker jag att man lätt kan ändra lite hur man vill.
Här är det på väg in i ugnen.
Logga in
Skapa konto
Lite morot är extra här, paprika åker in senare.
Vid halvtid lade jag till paprika, tunt skurna rödbetor, lite slantar av en stark scans korv och det andra.
Och lite lite senare kastade jag på lite fetaost.
Klart
Logga in
Skapa konto
Jag är osäker på om jag presenterat detta recept här förut, men då fick ni det igen nu.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 381 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 381 inlägg
Nu ska det vara tillbaks till en normal matvecka igen. Idag blev det stekt potatis med falukorv.
Måste erkänna att en av mina favoritsorter när det gäller potatis är, Ratte. Helt ok kokt, riktigt bra när man steker den och fantastisk när man gör potatismos.
Måste erkänna att en av mina favoritsorter när det gäller potatis är, Ratte. Helt ok kokt, riktigt bra när man steker den och fantastisk när man gör potatismos.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 381 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 381 inlägg
Osäker på om jag sett dig visa detta, och ändå glor jag på denna tråd nästan varje dag, för att få inspiration. Den här Spanska potatisplåten är ungefär det jag gjort med "mina" ugnsgrönsaker i tjugo år, en tager vad en haver, nån gång lite fänkål, en vitlök (halverad), har för mig svartroten blev bra.Mikael_L skrev:
Men, med potatis, lök, korv och paprika kan ingenting gå fel!
Ja precis, det här är en verkligen bra "man tager vad man haver"-rätt.Maria T skrev:Osäker på om jag sett dig visa detta, och ändå glor jag på denna tråd nästan varje dag, för att få inspiration. Den här Spanska potatisplåten är ungefär det jag gjort med "mina" ugnsgrönsaker i tjugo år, en tager vad en haver, nån gång lite fänkål, en vitlök (halverad), har för mig svartroten blev bra.
Men, med potatis, lök, korv och paprika kan ingenting gå fel!
Och på hösten när det brukar finnas gott om fina och billiga rotfrukter så är det perfekt.
Cajsa Warg - 'Hjelpreda i hushållningen för unga fruentimber'. Boken blev en storsäljare och 1772 översattes den också till tyska. I hennes bok står det: 'man tager, om man så hafva kan', vilket sedan sägs ha blivit det kända: 'man tager vad man haver' detta uttryck står dock aldrig i hennes bok, men däremot börjar ofta hennes recept med 'man tager..'.
Hemgjorda dumplings i kycklingbuljong med ingefära, vitlök, körsbärstomater och spenat. Serveras med salladslök, rostad lök och sesamfrö.
Utdraget o kladdigt förarbete gav ändå hyfsat resultat.
Utdraget o kladdigt förarbete gav ändå hyfsat resultat.