Maria T Maria T skrev:
Ja, i slutet av februari eller början av mars.
Nä då äter man vanliga semlor!

Nu är de lite tidigt ute även för saffran.. men under "jultiden" äter man saffranssemlor :D 😍

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Idag blev det lunch på vift.. och så blev det varma mackor till middag! Var länge sedan vi gjorde sådana.. det var gott :)

Varma mackor med medvurst, lök, tomat, ost och kryddor på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Medvurst, lök, tomat, ost, bröd, oreganokrydda, svartpeppar.. 👍

• Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Perfekt Tisdagsmat😉
Stekt bacon med blodpudding och lingonsylt på tallrik, med ett glas mjölk i Arla-glas i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Perfekt Tisdagsmat😉
[bild]
Ser galet gott ut! 👌

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Här blev det minestronesoppa med 2 rostade med ost på.
Några droppar tabasco i soppan förhöjde den gastronomiska upplevelsen. 😍👌

• Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
Bandpasta med gräddsås (grädde, gräddädel (blå) och peppar).
Topping: Entrecote

• Krämig bandpasta med gräddsås och entrecote i en stekpanna, rörs om med en träslev.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Perfekt Tisdagsmat😉
[bild]
Radhusbiff med bacon ---✅

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Igår blev det någon slags chili.

Jag köpte ett paket med ett halvt kilo grytbitar (var på bra pris) utan att riktigt veta vad jag skulle göra, men igår bestämde jag mig att göra en snabbchili.
Hade max 2 timmars koktid på mig, så jag delade ner grytbitarna i ännu mindre bitar, typ 1cm-kuber.
Jag vill egentligen koka det tills det trådar isär.

Sen brynte jag köttet i gjutjärnsgrytan, salt och lite svartpeppar (det kommer ju chili sen), i med en hackad gul lök, shit, slut vitlök, det fick bli vitlökspulver istället då, i med drygt 500gr krossad tomat och 1 dl vatten (jag fyllde på sen med mer vatten allteftersom under kokningen (under lock), för det ska ju inte bränna i botten).
Sen slog jag i en halv dl starkt kaffe, och i med lite diverse chili och paprika jag har, en del färskt, en det torkat.
Jag kommer knappt ihåg vad, och exakta proportioner har jag inte en susning om, målet var inte tokstarkt, utan hellre en bred fyllig smak, därför en hel del paprikapulver, och med lite försiktighet såhär i starten, smakerna utvecklas ju under kokningen.

Sen när det började närma sig slutet av kokningen så försökte jag fintrimma, tog en halv dl kaffe till, samt mer paprikapulver, lite cajunkryddeblandning fick slinka med (det tillför lite bred komplexitet i smakerna), lite oregano.
Och sen i med en paket blandade bönor, och så var det klart att äta om 10 minuter.
Lite på övertid, middagen något senare än tänkt, det blev nog nästan 2,5 timme koktid, köttet helt och hållet mört, men inte riktigt börjat tråda isär.

Jag ville främst tipsa om att använda kaffe, eller mörk choklad, när ni gör chili.

Serverades med burkmajs, bröd och tortillachips.
Alla tyckte det var gott.
En skål med hemlagad chili med bönor och majs, serverad med bröd, och en läskburk i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Egentligen brukar jag inte alls göra chili på detta viset, t.ex. inte bönor och tomat i, utan i skålar vid sidan.

Jag brukar följa detta välkända recept
https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=67717

Det finns i kopia på massor av ställen, t.ex. https://jardenberg.se/varldens-basta-chili-av-erik-hornfeldt/
Ursprungligen sägs den ha publicerats av expressen.

Någon gång har jag följt receptet ganska slaviskt, köpte tom en Hank Williams CD !! (jäkla shit musik, har aldrig lyssnat på den efter den kvällen).
Lite mängder på allt har varierat, särskilt tequilan har aldrig använts i den mängden som receptet föreskriver.

Tyvärr är det rätt tidsödande, det tar ju nästan hela dagen, så jag gör en sådan här chili max en gång varannat år.

Men det är en fröjd att bara läsa receptet (i någon av länkarna jag skickade med).

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
När man får en skum ide och måste prova.. hehe .. då blev det (igår till middag) en potatisgratäng med isterband i!

Potatisgratäng med isterband, täckt med smält ost, i en rektangulär ugnsform på ett bord med en ljuslykta bredvid.
Skapa konto

Potatisgratäng med isterband, toppad med ost, serverad med rivna morötter och inlagda rödbetor på en vit tallrik.
Skapa konto

(dill, salt, peppar, matlagningsgrädde, skalade/skivade isterband, lök och toppade med ost)

Serverade inlagda rödbetor till och rivna morötter 😊

• Gilla
  • Wow
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
K
Snigla Snigla skrev:
När man får en skum ide och måste prova.. hehe .. då blev det (igår till middag) en potatisgratäng med isterband i!

[bild]

[bild]

(dill, salt, peppar, matlagningsgrädde, skalade/skivade isterband, lök och toppade med ost)

Serverade inlagda rödbetor till och rivna morötter 😊
Det låter gott, ska provas!👌

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hummerravioli till lunch

Hummerravioli på en vit tallrik med gröna blad och skum, serverad på en träbord med dryck i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
4774 och 13 till
  • Laddar…
K
Stuvad potatis och falukorv upplagt på en svartvit tallrik.
Skapa konto
Ja, detta har jag ätit idag..stuvad potatis och falukorv 👌😉 Svartvit katt tittar på en tallrik med stuvad potatis och falukorv, liggande på en färgglad filt.
Skapa konto
hade publik också 😀🐈‍⬛

• Gilla
  • Älska
4774 och 11 till
  • Laddar…
Ärtsoppa & frugans Pannkakor bjöds det till Kvällsmat👍
Pannkakor med sylt och grädde på en tallrik, ärtsoppa i en skål och ett glas mjölk på ett bord med grå duk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Kebab från favoritstället (GDK / Lund .. de/franschisearna konkade tidigare i år men har fått nya ägare o startat upp nytt igen)..

Tror det idag faktiskt var det godaste kebabköttet (kryddningen) jag någonsin ätit 😳😍👍

Närbild av en kebab insvept i GDK-papper, fyllt med sallad, sås och kryddat kött, från ett återuppstartat favoritställe i Lund.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.