Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
Mera 80-tal. 😎
Kinamix (ris och frysta grönsaker - Findus)
Curry.
Jordnötter.
Grillad rensad kyckling.
Ananas.
Grädde.
Svartpeppar, mycket svartpeppar.

Serveras gärna med baguette eller annat vitt bröd.
Mitt 80-tal var
Kinamix och tärnad kassler.
Först stektes kasslern, sen i med kina-mixen (som hade ris, majs, små paprikabitar i sig, om jag inte minns fel), allt i stekpannan.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mitt 80-tal var
Kinamix och tärnad kassler.
Först stektes kasslern, sen i med kina-mixen (som hade ris, majs, små paprikabitar i sig, om jag inte minns fel), allt i stekpannan.
Curry och ananas i det där, och lite grädde. 😉

Lagade inte mat själv på 80-talet och med tanke på vad andra pratar om i matväg, undrar jag om jag åt ens hehe..

Mammas paradrätt var "currygryta".. som jag inte åt (!) men alla andra vallfärdade till oss för att äta den på festliga tillfällen..

Jag undrar än idag om det var en variant på flygande Jacob.. eller rent av "den".. men jag har aldrig eg spekulerat i vad den innehåller..

Jag vet att mamma hade banan i.. och det kan jag fortfarande inte direkt äta i mat 😳 (älskar all frukt i stort sett, men varm i mat.. så är det många som får det att krypa i kroppen - MEN - jag har en misstanke om att jag skulle tycka det var mer ok idag..)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lugnet före stormen.. idag kommer det sommargäster på besök! Minst en vecka på ena paret.. och 10 dagar på andra gästen..

De är väl inte av det hamburgerliga slaget, så vad passar mer perfekt än en lunchburgare idag!

Hamburgare med ost, gurka, dressing och rostad lök på en tallrik. I bakgrunden två glas dryck på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hamburgare ("färsk"), bröd, hamburgergurka, ost, dressing (testade jureskogs hamburgerdressing, inte så speciell men ok).. rostad lök (gånger två då jag ville bli av med det sista i burken hehe).. saknade tomaten dock (handling sker senare idag, tomatbrist nu....)

Matplaneringen avklarad för kommande dagar (tjafsas alltid om mat, så när vissa kommer på besök ska matlistan vara klar innan.. så jag slipper höra massa käbbel)

Planen (alla dagar är inte klara, vet inte hur länge alla stannar än) men börjar med...
- Grillad kyckling idag.. potatissallad, fetaost och melonsallad.. samt färsk baguett
- Pizzabuffe.. fick en bra deal på färdig surdegsbotten (inte provat innan, sån här man får kavla ut själv).. ska göra tre sorter och dela upp dem i mindre bitar. Lutar mot en kebabpizza (kyckling), en med 3 olika salamis mozzarella ruccola och tomat och den sista är det lite velande mellan.. troligtvis nån blandning med skinka och lök .. men tonfisk och rödlök är också väldigt gott.. frågan är vad jag tror gästerna gillar bäst..ska också göra egen pizzasallad och coleslaw
- Grillspett med kött, en köttbulle m fetaost och soltorkad tomat (japp har sparat i frysen), kabanoss.. och grönsaksspett med majs champinjon lök... ugnsstekt potatis och så sallad till och "nått annat" (antingen en tomatsallad eller nån röra..hmm)
- Grillade laxkotletter (ev stekt.. beror på vädret), sås (den är inte helt bestämd än..) färskpotatis, sallad och färskt bröd
- Jag har bokat in ett restaurangbesök.. en grillafton! Ser fram emot det.. jättegott sist vi var där! Men sist vi var där.. hade min papps dött precis..
- Om vi lyckas.. så rökt Brisket .. sötpotatismos, picklad rödlök, inlagd gurka och coleslaw.
- Mitt stora arbetspass (men kan inte skylla på nån annan än mig själv, för det var jag som vill göra det och de andra kommer nog vara lite skeptiska...) meeeeen Libanesisk Meze typ.. ska göra egen hummus, baba ganoush, tabbouleh, libanesisk kycklingröra, Mtabbal, köttfärsspett, köpt (tror jag) libabröd (om jag nu inte får totalt frispel och har skittrist o vill göra även bröd..)..kan komma nån smårätt till el sås (lutar mot en "vitlökskräm".. kan också bli nån tsatsikilikt..)

I övrigt:
Gästerna kommer också vilja ha thaimat nån dag troligen (brukar vara standar när de är här...).. det äts på restaurang eller hemtaget därifrån ..

De kommer också troligen vilja grilla en köttbit.. och ha bea och tillbehör till.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Låter galet gott alltihop. Kavla inte ut pizzabottnen bara. Det blir inget bra 😀

P Pappa1986 skrev:
Låter galet gott alltihop. Kavla inte ut pizzabottnen bara. Det blir inget bra 😀
Banka då? jag tror inte jag kan snurra den sådär graciöst som man ser på pizzerian hehe

S
Snigla Snigla skrev:
Lugnet före stormen.. idag kommer det sommargäster på besök! Minst en vecka på ena paret.. och 10 dagar på andra gästen..

De är väl inte av det hamburgerliga slaget, så vad passar mer perfekt än en lunchburgare idag!

[bild]

Hamburgare ("färsk"), bröd, hamburgergurka, ost, dressing (testade jureskogs hamburgerdressing, inte så speciell men ok).. rostad lök (gånger två då jag ville bli av med det sista i burken hehe).. saknade tomaten dock (handling sker senare idag, tomatbrist nu....)

Matplaneringen avklarad för kommande dagar (tjafsas alltid om mat, så när vissa kommer på besök ska matlistan vara klar innan.. så jag slipper höra massa käbbel)

Planen (alla dagar är inte klara, vet inte hur länge alla stannar än) men börjar med...
- Grillad kyckling idag.. potatissallad, fetaost och melonsallad.. samt färsk baguett
- Pizzabuffe.. fick en bra deal på färdig surdegsbotten (inte provat innan, sån här man får kavla ut själv).. ska göra tre sorter och dela upp dem i mindre bitar. Lutar mot en kebabpizza (kyckling), en med 3 olika salamis mozzarella ruccola och tomat och den sista är det lite velande mellan.. troligtvis nån blandning med skinka och lök .. men tonfisk och rödlök är också väldigt gott.. frågan är vad jag tror gästerna gillar bäst..ska också göra egen pizzasallad och coleslaw
- Grillspett med kött, en köttbulle m fetaost och soltorkad tomat (japp har sparat i frysen), kabanoss.. och grönsaksspett med majs champinjon lök... ugnsstekt potatis och så sallad till och "nått annat" (antingen en tomatsallad eller nån röra..hmm)
- Grillade laxkotletter (ev stekt.. beror på vädret), sås (den är inte helt bestämd än..) färskpotatis, sallad och färskt bröd
- Jag har bokat in ett restaurangbesök.. en grillafton! Ser fram emot det.. jättegott sist vi var där! Men sist vi var där.. hade min papps dött precis..
- Om vi lyckas.. så rökt Brisket .. sötpotatismos, picklad rödlök, inlagd gurka och coleslaw.
- Mitt stora arbetspass (men kan inte skylla på nån annan än mig själv, för det var jag som vill göra det och de andra kommer nog vara lite skeptiska...) meeeeen Libanesisk Meze typ.. ska göra egen hummus, baba ganoush, tabbouleh, libanesisk kycklingröra, Mtabbal, köttfärsspett, köpt (tror jag) libabröd (om jag nu inte får totalt frispel och har skittrist o vill göra även bröd..)..kan komma nån smårätt till el sås (lutar mot en "vitlökskräm".. kan också bli nån tsatsikilikt..)

I övrigt:
Gästerna kommer också vilja ha thaimat nån dag troligen (brukar vara standar när de är här...).. det äts på restaurang eller hemtaget därifrån ..

De kommer också troligen vilja grilla en köttbit.. och ha bea och tillbehör till.
Fyfan. Lider med er, hoppas att ni bor stort. Matsedeln låter god åtminstone!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Fyfan. Lider med er, hoppas att ni bor stort. Matsedeln låter god åtminstone!
Jadå.. ingen sover i ”vårt hus”! 😊

Har två lgh i uthuset/n.. där gästerna får sova/duscha osv.. alla kan dra sig tillbaka o vara ifred om de vill 👍

Men blir intensivt ändå! (Enda folket vi ser är brevbäraren/budbilsförarna annars haha)

Hoppas på många dagar med uppehåll iaf.. så man kan äta och vara ute!

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Låter som värsta sjöslaget.
Slit det med hälsan @Snigla 😂

Här vart det ett laxpaket på grillen med tabbouleh.
I paketet; Lax, körsbärstomater, rödlök, vitlök och persiljesmör med peppar.
’Sambo has approved this message.’

• Laxpaket på grillen med körsbärstomater, rödlök, vitlök och persiljesmör, serverat på folie.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Låter som värsta sjöslaget.
Slit det med hälsan @Snigla 😂

Här vart det ett laxpaket på grillen med tabbouleh.
I paketet; Lax, körsbärstomater, rödlök, vitlök och persiljesmör med peppar.
’Sambo has approved this message.’
Är det sambon du grillat? (ser bara mat i grillpaketet).. eller är det sambons bild? 😊

(Tackar, brukar gå hårdare åt maken med allt besök.. men för det mesta trevligt sällskap, kortspel, sällskapsspel, god mat.. och trädgårdsstäd/bygg/pyssel.. 👍😊)

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Är det sambon du grillat? (ser bara mat i grillpaketet).. eller är det sambons bild? 😊

(Tackar, brukar gå hårdare åt maken med allt besök.. men för det mesta trevligt sällskap, kortspel, sällskapsspel, god mat.. och trädgårdsstäd/bygg/pyssel.. 👍😊)
Japp, en bit av sambon i farten 😂

Hoppas att de tilltänkta målen blir bra.
Låter i vilket fall som goda saker som planeras 😊👌

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Klyftpotatis och morötter i ugn, fläskfilé, korv, tomater och rödbetor som ska grillas..
Extrahyllan till grillen ser mycket användbar ut. Är det något extra du köpt?

/Höghus

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Lidls korvar med inbyggd ost och bacon. Lät mer intressant än det smakade. Kompletterat med extra bacon som tur var.

/Höghus

Grill med Lidls korvar med inbyggd ost och bacon, samt extra bacon, över glödande kol. Korvarna ser grillade och krispiga ut.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
R
Höghus Höghus skrev:
Extrahyllan till grillen ser mycket användbar ut. Är det något extra du köpt?

/Höghus
Ja det är webers orginal, tror dock att dom nya ser lite annorlunda ut grillen är närmre 10år gammal..
Men hyllan är bra när man grillar många olika saker så kan man ha lite på varmhållning på hyllan😊

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Ryggbiff och salsiccia hamnade på grillen idag. Var så hungriga så nån tallriksbild var inte att tänka på....😀

• Grillad ryggbiff och salsiccia ligger i en ugnsform utomhus, med en termometer på sidan av bordet.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.