1 008 002 läst · 13 653 svar
1008k läst
13,7k svar
Vad blir det för mat?
Medlem
· Jämtland
· 107 inlägg
Kina Kyckling, är det nått liknande detta?:FredrikR skrev:
https://www.56kilo.se/ananas-kyckling-sotsursas/
Vissa är inte så goda.. paneringen är ”kass” och fiskinnehållet tvivelaktigt! (Jag gillar fiskpinnar dock.. eller som mamma säger ”ströpinnar” hehe.. men det är skillnad när jag vill äta fiskpinnar och panerad fisk.. 😳🤔)P Pappa1986 skrev:
Här är det en redig fiskbit inuti.. och paneringen krispar.. (inte soggar..) så vi är nöjda med detta halvfabrikat (gjorde därför en bra ekonomisk deal på massa förpackningar haha… om du nu tyckte att mina fiskar såg likadana ut .. mellan varven 😜)
Men egenpanerad., nyfiskade mm.. sällan nått som slår det! 😍
Slår ett slag för panko när man vill ha krisp värt namnet 🙃👌Snigla skrev:Vissa är inte så goda.. paneringen är ”kass” och fiskinnehållet tvivelaktigt! (Jag gillar fiskpinnar dock.. eller som mamma säger ”ströpinnar” hehe.. men det är skillnad när jag vill äta fiskpinnar och panerad fisk.. 😳🤔)
Här är det en redig fiskbit inuti.. och paneringen krispar.. (inte soggar..) så vi är nöjda med detta halvfabrikat (gjorde därför en bra ekonomisk deal på massa förpackningar haha… om du nu tyckte att mina fiskar såg likadana ut .. mellan varven 😜)
Men egenpanerad., nyfiskade mm.. sällan nått som slår det! 😍
Jag ligger lite efter i tråden, därför blir det ett inläggs-lyft på flera sidor bakåt här.DennisCA skrev:Jag använder kycklingfärs, ett ägg, majsstärkelse, salt, peppar, paprikapulver, chili, lökpulver, vitlökspulver. Idag lade jag även färsk men väldigt finhackad lök vilket jag gillade.
Jag använder inte direkt recept utan lägger i "passligt" av varje beroende på hur mycket färs det finns, väderleken, vilket humör man har för stunden osv...
Mixas ordentligt och formas till passliga portioner. Det brukar bli en ganska våt smet, har märkt man behöver inte rulla i ägg innan ströbrödet, bara att lägga direkt i det och skippa det steget. Jag har provat båda och märker ingen skillnad.
Men jag tyckte det var roligt och trevligt att få höra det lite ålderdomliga uttrycket "passlig", och jag tror att jag kan anta att det beror på att du är från Österbotten, det ställe där vi hittar den mest ålderdomliga svenskan.
Jag tycker det är ett väldigt fint och beskrivande adjektiv, mycket bättre än "lagom", som vi annars ofta använder. Jag skulle önska att ordet skulle komma i allmänt bruk igen.
https://svenska.se/saob/?sok=passlig