Lammfärsburgare med ruccola, feta och rödlök.
Lammfärsburgare med ruccola, feta och rödlök serverad på en tallrik. En skål syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färsen som vart över blev till en köttfärslimpa till morgondagen
Baconlindad köttfärslimpa tillagad i en genomskinlig ugnsform, med synliga kryddor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 9 till
  • Laddar…
Storsockret
Föräldrarna på besök i veckan så det blev pizza igår, så givet lunchpizza av rester idag

Calzone pizza på en tallrik på ett träbord, rester från gårdagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Rejäl och 9 till
  • Laddar…
Mat och mat men lite smått och gott att äta i varje fall....🙂
 
  • Ett fat med ost, charkuterier och oliver samt ett glas rödvin på ett bord med utsikt över en gräsmatta och sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 14 till
  • Laddar…
O ostersundaren skrev:
Mat och mat men lite smått och gott att äta i varje fall....🙂
Kan inte bli fel, rött, ost och chark. 👌
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Italienska köttbullar i tomatsås och grönsaker enligt tallriksmodellen. Vitlökssås på det gröna som sig bör 😉
 
  • En tallrik med italienska köttbullar i tomatsås, pasta och en grönsallad med vitlökssås. Ett glas röd dryck bredvid tallriken på ett blommigt underlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Här åts det 80-tals klassikern Kina kyckling, denna gång med cocktailtomater för att väga upp bristen på ananas. 😇
Curry, sött och salt - gott.
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Här åts det 80-tals klassikern Kina kyckling, denna gång med cocktailtomater för att väga upp bristen på ananas. 😇
Curry, sött och salt - gott.
Kina Kyckling, är det nått liknande detta?:
https://www.56kilo.se/ananas-kyckling-sotsursas/
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kina Kyckling, är det nått liknande detta?:
[länk]
Mera 80-tal. 😎
Kinamix (ris och frysta grönsaker - Findus)
Curry.
Jordnötter.
Grillad rensad kyckling.
Ananas.
Grädde.
Svartpeppar, mycket svartpeppar.

Serveras gärna med baguette eller annat vitt bröd.
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Mera 80-tal. 😎
Kinamix (ris och frysta grönsaker - Findus)
Curry.
Jordnötter.
Grillad rensad kyckling.
Ananas.
Grädde.
Svartpeppar, mycket svartpeppar.

Serveras gärna med baguette eller annat vitt bröd.
Aha! Lite som flygande jacob! Låter smarrigt!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Panerad torsk, egen citron & dillsås, kokt färskpotatis , sallad och lite räkrester på topp 👌

Tallrik med panerad torskfilé, citronsås med dill och räkor, kokt färskpotatis samt en sallad med blandade grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panerad torsk med citron- och dillsås, kokt färskpotatis, sallad och räkor på toppen, serverad på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Panerad torsk, egen citron & dillsås, kokt färskpotatis , sallad och lite räkrester på topp 👌

[bild]

[bild]
Har så svårt för den färdigpanerade fisken däremot ser såsen fantastisk ut😀
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har så svårt för den färdigpanerade fisken däremot ser såsen fantastisk ut😀
Vissa är inte så goda.. paneringen är ”kass” och fiskinnehållet tvivelaktigt! (Jag gillar fiskpinnar dock.. eller som mamma säger ”ströpinnar” hehe.. men det är skillnad när jag vill äta fiskpinnar och panerad fisk.. 😳🤔)

Här är det en redig fiskbit inuti.. och paneringen krispar.. (inte soggar..) så vi är nöjda med detta halvfabrikat (gjorde därför en bra ekonomisk deal på massa förpackningar haha… om du nu tyckte att mina fiskar såg likadana ut .. mellan varven 😜)

Men egenpanerad., nyfiskade mm.. sällan nått som slår det! 😍
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vissa är inte så goda.. paneringen är ”kass” och fiskinnehållet tvivelaktigt! (Jag gillar fiskpinnar dock.. eller som mamma säger ”ströpinnar” hehe.. men det är skillnad när jag vill äta fiskpinnar och panerad fisk.. 😳🤔)

Här är det en redig fiskbit inuti.. och paneringen krispar.. (inte soggar..) så vi är nöjda med detta halvfabrikat (gjorde därför en bra ekonomisk deal på massa förpackningar haha… om du nu tyckte att mina fiskar såg likadana ut .. mellan varven 😜)

Men egenpanerad., nyfiskade mm.. sällan nått som slår det! 😍
Slår ett slag för panko när man vill ha krisp värt namnet 🙃👌
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Slår ett slag för panko när man vill ha krisp värt namnet 🙃👌
Pankor en ganska speciell produkt.
Den bakas med elektricitet, en sladd i var ände i degen.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
Jag använder kycklingfärs, ett ägg, majsstärkelse, salt, peppar, paprikapulver, chili, lökpulver, vitlökspulver. Idag lade jag även färsk men väldigt finhackad lök vilket jag gillade.

Jag använder inte direkt recept utan lägger i "passligt" av varje beroende på hur mycket färs det finns, väderleken, vilket humör man har för stunden osv...

Mixas ordentligt och formas till passliga portioner. Det brukar bli en ganska våt smet, har märkt man behöver inte rulla i ägg innan ströbrödet, bara att lägga direkt i det och skippa det steget. Jag har provat båda och märker ingen skillnad.
Jag ligger lite efter i tråden, därför blir det ett inläggs-lyft på flera sidor bakåt här.

Men jag tyckte det var roligt och trevligt att få höra det lite ålderdomliga uttrycket "passlig", och jag tror att jag kan anta att det beror på att du är från Österbotten, det ställe där vi hittar den mest ålderdomliga svenskan.

Jag tycker det är ett väldigt fint och beskrivande adjektiv, mycket bättre än "lagom", som vi annars ofta använder. Jag skulle önska att ordet skulle komma i allmänt bruk igen.

https://svenska.se/saob/?sok=passlig
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.