1 041 506 läst · 13 992 svar
1042k läst
14,0k svar
Vad blir det för mat?
Det vill man jag brukar ju "tjata" lite om att jag såg på det där matprogrammet med Tareq Taylor.. när de (han och Tony Irving) var i England och han fick lära sig av en dam där hur man gjorde "riktig ugnsrostad potatis" på.. och det såg bra ut.. så jag skyndade mig att prova!F fusion skrev:
Numer en favorit här!
Bifogar receptet nedan (lägger en kommentar under, för jag har senaste gångerna gjort lite annorlunda)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommentar:
Första tipset är att förlänga koktiden ett par minuter om du har stora potatisar.. vi delar dem på mitten oftast.. men kan ibland koka nån minut längre iaf.. och så min twist då.. jag lägger ner två-tre klickar med smör i kastrullen.. innan jag skakar om dem.. (och det är mer skakande än man kan tro.. man vill ju att kanterna ska naggas på potatisen).. men iaf.. det gör att de är lite inskladdade redan från början.. sen valde jag att inte ta nått smör i formen.. men man kan ju ha lite där med (i formen) om man vill! Jag hade ett bakplåtspapper..
Ikväll blev det älgfärsbiffar, sås med svart trumpetsvamp.
Jag mortlade ner några enbär i färsen till biffarna och ett par enbär i såsen, för att öka känslan av viltsmak.
Först efter jag tagit bilden och börjat äta kom jag på att jag glömde att lägga upp haricots verts och sockerärt. Så det kom inte med i bilden.
Jag mortlade ner några enbär i färsen till biffarna och ett par enbär i såsen, för att öka känslan av viltsmak.
Först efter jag tagit bilden och börjat äta kom jag på att jag glömde att lägga upp haricots verts och sockerärt. Så det kom inte med i bilden.
Logga in
Skapa konto
Körde potatisbullar i våffeljärnet, kyckling med koriander och teriyakisås till
Sen blev det Burger Kings styggelse ”Semla Burger” framför elden som efterrätt.
Precis lika äcklig som man kan föreställa sig, och det är ju ändå något jag uppskattar liksom. Man får vad man förväntar sig. Ville gå all in så köpte en av båda varianterna, skillnaden är jordgubbssylt på ena (ketchup såklart). Den utan sylt (bilden) var godare, kan eventuellt ha berott på att den andra verkar dom ha fått tina upp ur frysen så dom värmde tydligen på den i micron eller nåt, och när jag kom ut till bilen hade grädden smält ner och tillsammans med sylten runnit ner i en enda sörja i botten på kartongen 😂
Logga in
Skapa konto
Sen blev det Burger Kings styggelse ”Semla Burger” framför elden som efterrätt.
Logga in
Skapa konto
Precis lika äcklig som man kan föreställa sig, och det är ju ändå något jag uppskattar liksom. Man får vad man förväntar sig. Ville gå all in så köpte en av båda varianterna, skillnaden är jordgubbssylt på ena (ketchup såklart). Den utan sylt (bilden) var godare, kan eventuellt ha berott på att den andra verkar dom ha fått tina upp ur frysen så dom värmde tydligen på den i micron eller nåt, och när jag kom ut till bilen hade grädden smält ner och tillsammans med sylten runnit ner i en enda sörja i botten på kartongen 😂
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 499 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 499 inlägg
Viktväktar anpassad söndagsmiddag, jag har svårt med kalla grönsaker i varm mat så brukar äta salladen först men nedan variant funkade även för mig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kall dag inomhus.. gjorde att ugnen fick jobba.. både till middag och dessert 😊 (och värmen i huset..)
ugnsstekt falukorv med lök och tomat (några skivor ost)
Potaatismos med CF (fetaost och tomat)
Graciöst upplagt…..
Delikata hembakade semlor till dessert.. (kvalitetskontroll inför semmeldagen) 😍👌
Logga in
Skapa konto
ugnsstekt falukorv med lök och tomat (några skivor ost)
Logga in
Skapa konto
Potaatismos med CF (fetaost och tomat)
Logga in
Skapa konto
Graciöst upplagt…..
Logga in
Skapa konto
Delikata hembakade semlor till dessert.. (kvalitetskontroll inför semmeldagen) 😍👌
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg