F fusion skrev:
Hur fick du potatisen så där fin ? Man vill krypa in i dators skärm och hugga in 😉
Det vill man :p jag brukar ju "tjata" lite om att jag såg på det där matprogrammet med Tareq Taylor.. när de (han och Tony Irving) var i England och han fick lära sig av en dam där hur man gjorde "riktig ugnsrostad potatis" på.. och det såg bra ut.. så jag skyndade mig att prova!

Numer en favorit här!
Bifogar receptet nedan (lägger en kommentar under, för jag har senaste gångerna gjort lite annorlunda)

Skalad potatis i gryta, instruktioner för rostning. Foto med text på svenska, matlagningsguide, enkelt, recept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommentar:
Första tipset är att förlänga koktiden ett par minuter om du har stora potatisar.. vi delar dem på mitten oftast.. men kan ibland koka nån minut längre iaf.. och så min twist då.. jag lägger ner två-tre klickar med smör i kastrullen.. innan jag skakar om dem.. (och det är mer skakande än man kan tro.. man vill ju att kanterna ska naggas på potatisen).. men iaf.. det gör att de är lite inskladdade redan från början.. sen valde jag att inte ta nått smör i formen.. men man kan ju ha lite där med (i formen) om man vill! Jag hade ett bakplåtspapper..
 
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Panerad fisk, potatismos, remouladsås och tomater på blommigt fat. Enkelt, hemlagat mål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fisk, mosad potatis , remouladsås & några småtomater.
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Fisk, mosad potatis , remouladsås & några småtomater.
Stadig frukost. 😉

Åt panerad fisk till lunch igår, mycket gott. 😍
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Zucchinifritters.

Tillsammans med ugnsrostade Rotfrukter och tzatziki så blev det galet gott 🤩
Stekpanna med fräsande stekt mat, möjligtvis panerade biffar eller kålpuddingar, på ett spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ikväll blev det älgfärsbiffar, sås med svart trumpetsvamp.
Jag mortlade ner några enbär i färsen till biffarna och ett par enbär i såsen, för att öka känslan av viltsmak.

Först efter jag tagit bilden och börjat äta kom jag på att jag glömde att lägga upp haricots verts och sockerärt. Så det kom inte med i bilden.
En måltid med köttbullar, gräddsås, lingonsylt, rostade potatisar och morötter. Ett glas rödvin. Hemtrevlig presentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Stekta köttbitar på en grill med synliga lågor och grillränder. Använd, smutsig grill inomhus eller utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grill ger ifrån sig rök på en snötäckt terrass om natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-25° men grillen värmer.

Rostbiff med pommes och bea.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Tokslut och 14 till
  • Laddar…
Storsockret
Körde potatisbullar i våffeljärnet, kyckling med koriander och teriyakisås till

En stekt plätt med tärnad kyckling, kryddor och sås på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det Burger Kings styggelse ”Semla Burger” framför elden som efterrätt.

Semla i förgrunden, suddig bakgrund med skärmbild av brasa, bilinredning, mörk utevy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis lika äcklig som man kan föreställa sig, och det är ju ändå något jag uppskattar liksom. Man får vad man förväntar sig. Ville gå all in så köpte en av båda varianterna, skillnaden är jordgubbssylt på ena (ketchup såklart). Den utan sylt (bilden) var godare, kan eventuellt ha berott på att den andra verkar dom ha fått tina upp ur frysen så dom värmde tydligen på den i micron eller nåt, och när jag kom ut till bilen hade grädden smält ner och tillsammans med sylten runnit ner i en enda sörja i botten på kartongen 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Storsockret Storsockret skrev:
Precis lika äcklig som man kan föreställa sig..
Tack! för att du räddade mig från att köpa, tanken har föresvävat mig, nu är jag förvissat om att de inte är för mig.
 
  • Gilla
Storsockret och 1 till
  • Laddar…
Fiskbiffar med förstärkning av hackade räkor, salladslök, lime o sambal oelek. Lite limemajonnäs till ris o grönt.
 
  • Måltid med ris, vegetarisk biff, blandad sallad, majonnäs på tallrik, peppar- och saltkvarn, vattenglas i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
A
Klassisk kalops som det ska vara👌👌👌
Stämningsfull middag, tända ljus, tallrik med mat, blommig duk, festlig dekoration, mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
H
Viktväktar anpassad söndagsmiddag, jag har svårt med kalla grönsaker i varm mat så brukar äta salladen först men nedan variant funkade även för mig.
Matuppläggning på träbord: fruktfat, salladstallrik, tom glas, bestick och vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Middagstallrik med stekt kött, rostade klyftpotatisar, sås och en salladsskål på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 5 till
  • Laddar…
Toast i blåsten

En snöskoter ligger på sidan nära ett isfiskehål på en snötäckt yta, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Lasagne, frun som lagat.
Toppade av med riven parmesan, mycket god.

Äldsta katten, som påminner om katten Gustav till färgen kom och åt från mitt finger och verkade aldrig få nog. 😻🤔🤷
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Kall dag inomhus.. gjorde att ugnen fick jobba.. både till middag och dessert 😊 (och värmen i huset..)

En ugnsform med gratinerad potatis och korv, täckt av smält ost och kryddor, redo för servering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ugnsstekt falukorv med lök och tomat (några skivor ost)

Ett skål med mosad potatis och en sked, serverad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Potaatismos med CF (fetaost och tomat)

Omelett med tomat och skinka, täckt med smält ost, serverad på mörk tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graciöst upplagt…..

Två semlor med grädde och florsocker på mörk tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delikata hembakade semlor till dessert.. (kvalitetskontroll inför semmeldagen) 😍👌
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Anonymiserad 220941 och 9 till
  • Laddar…
Sej med gubbrörssill

Eleganta matpresentation på tallrik, fisk, sås, strössel, dill, bakgrundsvis glas med vitt vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.