1 041 526 läst · 13 992 svar
1042k läst
14,0k svar
Vad blir det för mat?
Åååå det har jag varit sugen på sen i somras 😄F fusion skrev:
Tanten är inte heller så förtjust i hjortron så får det mesta själv
T
Turbo_Tail
Medlem
· Österbotten
· 594 inlägg
Turbo_Tail
Medlem
- Österbotten
- 594 inlägg
Ahh, bekant "problem" - jag är den enda i familjen som äter hjortronsylt. Åren 2021-22 var mycket fina år på mossen, så frysen är välfylld med sylt. Absolut bäst att avnjutas med våfflor och gädde!F fusion skrev:[bild]
Hittade hjortron i källarfrysen, stod 2016 på påsen😮
Äh tänkte jag å kokade sylt, å den smakar lika gott som vanligt. Därför blev det våfflor med grädde och min goda sylt.
Är så glad att ingen mer i familjen tycker om hjortronsylt så man får den alltid för sig själv😁
EDIT: Slår ett slag för Tareq Taylors våffelrecept som jag kört i flera år nu, mix är för amatörer!
[länk]
HEL KYCKLING i slökokaren.. liten blekfis
Aldrig testat att göra en hel kyckling på detta viset, har fortfarande inte bestämt om jag ska grilla skinnet.. eller skippa det helt.. båda är nog gott på olika vis!
Luktar väldigt gott iaf.. (vitlök, timjan, rosmarin..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aldrig testat att göra en hel kyckling på detta viset, har fortfarande inte bestämt om jag ska grilla skinnet.. eller skippa det helt.. båda är nog gott på olika vis!
Luktar väldigt gott iaf.. (vitlök, timjan, rosmarin..)
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 499 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 499 inlägg
Om du har en sån där nymodighet kallad Crème-Brûlée-brännare (jag kallar det Bunsenbrännare eftersom det är en sån det är, fast med ett löjligt namn) så kanske du skulle kunna göra kycklingskinnet lite krispigt. Eller så brinner hela blekfisen opp!Snigla skrev:
Mitt elva-åriga jag hade älskat att testa, men jag var onödigt nyfiken och experimentell av mig. 🧐
5 tim på medium .. den var klar innan! Men buden var olika.. och ”läget” likaså.. så jag testade nått mittemellan.. 😊 gör ju oftast inget om det ligger lite för länge.. nästa gång kan jag nog prova samma timmar.. fast low!Oskick skrev:
oavsett saftigt och gott.. rasade av benen lätt 👍
Härligt! Ska testa en ’slö’ variant vid tillfälle 👌Snigla skrev: