Maria T Maria T skrev:
Skulle vilja ge dig *Bästa svaret* men nu är jag ju inte TS. Gott skratt i alla fall (och jag rågar ofta mina glas - vin eller vatten, för jag är lat).
Glaset är dock ganska litet så någon karaff är det inte :D

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Kunde inte motstå att prova något jag inte sett tidigare, fårentrecôte lokalt från en gård intill landstället
En tallrik mat med rostbiff, potatissallad, rödbetor och morötter; middagsinställning med ett otydligt vinglas bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med potatisgratäng, morötter, rödbetor, chèvre och pinjenötter blev det en bra middag!

Smaken fanns inget att invända mot (är det inte här det hävdas kofta, det kände inte jag även om jag inte får några förnimmelser av hur kofta bör smaka) men det var klart fler större senor som avdelade ”tvärsnittet” på biten än annan entrecôte så lite mer svårjobbad / mer rester.

Knappast den bästa köttbit jag ätit men kul att testa!

/U

• Gilla
  • Älska
atomlab och 7 till
  • Laddar…
Maria T
ullberg ullberg skrev:
fårentrecôte
Tallriken upplägget, saknar inget. Fint att ni testade, och jämförde så att vi som läser här (vem gör inte?) kan avgöra om det är värt att prova eller inte.
Jag har en lantgård nära, säljer ägg ost kyckling...och får vad det gäller.

Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Glaset är dock ganska litet så någon karaff är det inte :D
Men kanske en tredjedels karaff? Jag skämmes inte när det gäller vin i glas, ju mer desto bättre.

Maria T Maria T skrev:
Men kanske en tredjedels karaff? Jag skämmes inte när det gäller vin i glas, ju mer desto bättre.
Detta var lambrusco så gör inte så mycket. Men bättre rödviner vill man inte ha för mycket i glaset. Måste få lufta

Maria T Maria T skrev:
(och jag rågar ofta mina glas - vin eller vatten, för jag är lat).
Låter som du borde skaffa större glas. 😀

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Kunde inte motstå att prova något jag inte sett tidigare, fårentrecôte lokalt från en gård intill landstället
[bild]
Med potatisgratäng, morötter, rödbetor, chèvre och pinjenötter blev det en bra middag!

Smaken fanns inget att invända mot (är det inte här det hävdas kofta, det kände inte jag även om jag inte får några förnimmelser av hur kofta bör smaka) men det var klart fler större senor som avdelade ”tvärsnittet” på biten än annan entrecôte så lite mer svårjobbad / mer rester.

Knappast den bästa köttbit jag ätit men kul att testa!

/U
Har för mig det där med kofta har mer med slakten och göra än tillagning.

Åsa Lund
Maria T Maria T skrev:
Skulle vilja ge dig *Bästa svaret* men nu är jag ju inte TS. Gott skratt i alla fall (och jag rågar ofta mina glas - vin eller vatten, för jag är lat).
Maskintok hade säkert också skrattat 😊
Bra tråd han drog igång!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BÄSTA pastasåsen ever.. och det är nästintill omöjligt att återskapa den 😳

Tallrik med pasta, kyckling, broccoli och röd paprika i krämig sås. Serverad hemma.
Skapa konto

Innehåller iaf.. kyckling, broccoli, äppelgele, samba oelek, grädde, cf, salt, peppar, buljong/spad från fläskläggkok, kycklingfond, lök, vitlök, poblano, soja, basilika, rosmarin..

En köttsås..som konverterades och fylldes på för att bli pastasås..

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Uteservering och det är varmt och skönt i oktober är inte fel

[bild]
Får rikta upp bordet så du kan få i mer i glaset.

• Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Ikväll blir det inbakad Lövbiff med sallad👍
En tallrik med paj och sallad, ser hemlagat ut, serveras på ett mönstrat bord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Panerade kycklingfileer, pommes frites och dippsås på en mörk tallrik.
Skapa konto

Hann knappt med..

Men det blev panerade kycklingpinnar och pommes.. och den där lilla klicken majonnäs som ligger där.. det finns numer ett litet hål i högen, men resten är kvar !

Skulle prova lite av "Taco trucks chilimajonnäs" som vi köpt.. (passade på attt köpa när den är på rea förra veckan).. den var inte god! Den var väldigt sur/syrlig.. allt annat försvann.. fick ingen känsla av Mayo...(eller chili eller nått annat än surt).

Jag undrar om den eg är "vinägrig".. att det är det jag uppfattar som "surt".. (vi lägger själva in chili och gör såser.. och använder vinäger osv.. men jag har aldrig reagerat sådär på dem).

Nä.. hoppas maken gillar den.. så vi inte kastade pengarna i sjön helt..

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Lax i folie på bädd av basilika (thai) och limesmör på toppen. Vitvinssås, potatis och ris fanns att tillgå. Och, ja, det fanns mera lax 😁

• Tallrik med kyckling, potatis, sockerärtor på bord med vattenglas och mönstrad löpare. Enkel dukning, hemmamiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
Blev bjuden på "kibbeh" idag av en arbetskamrat. Riktigt gott. Nu ikväll blev det rotfruktsbiffar, ris, broccoli och gräslöksmajo
Middagstallrik med ris, broccoligrönsaker, panerade kycklingfiléer och vitlöksås på dekorativ tallrik.
Skapa konto
Ett fat med gyllenbruna koxinhas bredvid en halvöppnad folieförpackning på ett grått bord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
Maria T
P Pappa1986 skrev:
Blev bjuden på "kibbeh" idag av en arbetskamrat. Riktigt gott. Nu ikväll blev det rotfruktsbiffar, ris, broccoli och gräslöksmajo
[bild]
Kibbeh! Så gott, en favoriträtt som jag ätit i flera länder, olika innehåll och kryddor men (nästan) alltid samma vackra form. En vän från Libanon bjuder dem ibland, lammfärs och za'atar krydda. Måste nog "bjuda in" mig själv på det snart.

• Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.