Maria T
Apropå vildsvinskött. Jag har ätit det på restaurang för många år sen, helstekt vildsvinsfilé, och minns att det var mört och mycket gott. På senare år har jag en gång köpt i butik, en gång fått via en bekant till en jägare, vildsvinskotletter och -filé. Båda gångerna har köttet varit näst intill oätligt - smakat surt, nästan med bismak av galla (?) och efter googling då kom jag fram till att köttet måste ha kommit från grisar som blivit stressade under jakten, de är tydligen mycket känsliga.

Sen tänkte jag att ska nog inte köpa det igen men vet ju att det ska finnas nåt trix? Istället för att söka svar nu tänker jag det finns många kloka matlagare här som vet vad som krävs för att vildsvinskött ska bli gott och man ska slippa den där eventuella sura stressmaken.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Apropå vildsvinskött. Jag har ätit det på restaurang för många år sen, helstekt vildsvinsfilé, och minns att det var mört och mycket gott. På senare år har jag en gång köpt i butik, en gång fått via en bekant till en jägare, vildsvinskotletter och -filé. Båda gångerna har köttet varit näst intill oätligt - smakat surt, nästan med bismak av galla (?) och efter googling då kom jag fram till att köttet måste ha kommit från grisar som blivit stressade under jakten, de är tydligen mycket känsliga.

Sen tänkte jag att ska nog inte köpa det igen men vet ju att det ska finnas nåt trix? Istället för att söka svar nu tänker jag det finns många kloka matlagare här som vet vad som krävs för att vildsvinskött ska bli gott och man ska slippa den där eventuella sura stressmaken.
Ska nog vara en ung randig gris för att dom ska smaka gott, en galt på 150kg är nog inte vidare

Maria T
nino nino skrev:
Ska nog vara en ung randig gris för att dom ska smaka gott, en galt på 150kg är nog inte vidare
Så kan det säkert vara, går ju dessvärre inte att kolla varken med butiken eller kompisen. Kanske ska nöja mig med att äta det när någon annan lagat till det 😉

• Gilla
nino
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Så kan det säkert vara, går ju dessvärre inte att kolla varken med butiken eller kompisen. Kanske ska nöja mig med att äta det när någon annan lagat till det 😉
Jag vet att jag bara får bra kött av kompisen 🙂

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Barnen pratar ibland om vildsvinskebaben de åt för en del år sedan på jaktmässan på Bosjökloster. Den var väldigt god.

Ikväll blir det lite lamm, grillad tills det rosa försvinner. Bönor, timjan, vitlök och potatis med mera från vår lilla odling.

En hand lägger rosmarin i en påse med en kryddad köttbit och vitlök, förmodligen för marinering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Kramla och 4 till
  • Laddar…
Lite svårt att veta om grisen stressat mycket i livet.

Gumbo med grillad kyckling. Tyvärr utan kräftor då alla inte äter det. Fick lassa på lite räkor efteråt istället.
Gryta med kyckling, korv, majs; vitlöksbröd på tallrik; Fanta-flaska i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
Maria T
raveper raveper skrev:
Lite svårt att veta om grisen stressat mycket i livet.
Det handlar inte om grisens stress genom livet som jag tolkar det, i såna fall så skulle alla våra kotletter och filéer smaka kass eftersom alla tamgrisar i fångenskap som ska slaktas vid något tillfälle har varit stressade.
Det handlar om "stress" precis innan de blir skjutna av jägaren.

Läser mina egna ord och tänker nästan bli vegan. Känner mig ändå nöjd med att 4 av 7 måltider/middagar är vegetariska. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, och fanatiker oavsett vilken åsikt har jag inget för.

Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Stora galtar som lever i skogen är inte välsmakande…… små suggor som röjer sädesfält för nån stackars bonde är bra mycket godare men även tillagningen är känsligare än kött från tamgris

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Stek brinner på grill med termometer, höga lågor, rök, utomhus matlagning, grillgaller.
Skapa konto
Ett stort köttstycke grillas, uppvisar grillränder, ser saftigt ut, flammor till vänster, utomhusgrillning.
Skapa konto
Stekt biff med rostade potatis- och morotsstavar på vit tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Kretikos och 10 till
  • Laddar…
Varma skink/champinjon/ost-mackor till Kvällsmat.
Två rostade smörgåsar med ost på en vit tallrik. Rutig bordsduk. Ett glas mörk dryck.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
Testa att lägga köttet i mjölk ca 12h innan. Ta sedan ut och låt torka utan plast i kylskåpet på papper i 2-3h. Det drar ut en del äggviteämnen som gör köttet mindre gott.

Sedan är det bra att steka det i hög temperatur och sedan vila till sig till rätt temperatur istället som med kött. Steka varsamt.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Maria T
A atomlab skrev:
Testa att lägga köttet i mjölk ca 12h innan. Ta sedan ut och låt torka utan plast i kylskåpet på papper i 2-3h. Det drar ut en del äggviteämnen som gör köttet mindre gott.

Sedan är det bra att steka det i hög temperatur och sedan vila till sig till rätt temperatur istället som med kött. Steka varsamt.
Gissar att du svarar på vildsvinsköttsproblemet? Har också läst om mjölk och minns att när min mamma skulle göra gryta på "kött och njure", detta 70-tal, så la hon njuren i mjölk några timmar innan hon gjorde grytan. Om jag vågar mig på att köpa vildsvinskött igen så tar jag till mig infon, stort tack!

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Gissar att du svarar på vildsvinsköttsproblemet? Har också läst om mjölk och minns att när min mamma skulle göra gryta på "kött och njure", detta 70-tal, så la hon njuren i mjölk några timmar innan hon gjorde grytan. Om jag vågar mig på att köpa vildsvinskött igen så tar jag till mig infon, stort tack!
Oups glömde att quota! Men tur du var snabbtänkt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Idag blev det en ganska oinspirerad laddning chicken nuggets, men prognosen för morgondagen ser bättre ut

En degboll i en transparent plastlåda, möjligtvis jäsande. Bakning, köksmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.