Maria T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mandelfisk...
Ja, det var ju en variant att piffa till frysta torskblocket, hade glömt. Ganska gott, men också ganska dyrt - nu tänker jag flagad mandel och att det kostar en del.

Maria T
Höghus Höghus skrev:
Glace au four kanske?
Glass i en marängsmet som skickas in i ugnen.
Kanske mer 70-tal iofs.

/Höghus
Det var väl DEN efterrätten som impade på alla? Tror den blev poppis på 70-talet men hängde med in en bit på 80-talet. Åt den i alla fall när jag bodde i USA 1982-84, Baked Alaska med antingen banan eller ananas ovanpå glassen, under marängen. Mums!

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Försöker minnas fler rätter som är såna 80-tals-klassiker. Marengo? Flygande Jacob? Fiskgratäng gjord på fryst torskblock med mängder av klippt salladslök, creme fraiche och citronpeppar? Renskavsgryta med svamp och lingon känns också gammalt (men gott). Jo, nu har det - lövbiff med ädelostfyllning! Det känns som jag inte ätit det sen 1987.
Kul att minnas och finns flera rätter här som kan fräschas upp och kännas nya.
Quiche Lorraine, fläskfilegryta med curry och banan, fondue, avocado med räkor (blääähhh 🤮), kassler med ananas, oxfile med pepparsås.
Vilka flashbacks!

/Höghus

• Älska
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Höghus Höghus skrev:
Quiche Lorraine, fläskfilegryta med curry och banan, fondue, avocado med räkor (blääähhh 🤮), kassler med ananas, oxfile med pepparsås.
Vilka flashbacks!

/Höghus
Nu tar du allt i så det räcker till! Ja, jag minns allt, fondue kunde jag längta till att få smaka för det hände så sällan. Jag matade typ ihjäl min sambo (sen länge äkta hälft) med räkfylld avocado, så en del minnen förtjänar att vara just det, minnen som inte behöver återuppväckas. Kassler.... hu.

Åsa Lund
Maria T Maria T skrev:
Försöker minnas fler rätter som är såna 80-tals-klassiker. Marengo? Flygande Jacob? Fiskgratäng gjord på fryst torskblock med mängder av klippt salladslök, creme fraiche och citronpeppar? Renskavsgryta med svamp och lingon känns också gammalt (men gott). Jo, nu har det - lövbiff med ädelostfyllning! Det känns som jag inte ätit det sen 1987.
Kul att minnas och finns flera rätter här som kan fräschas upp och kännas nya.
Skapad på 70-talet och uttjatad på 80-talet
https://www.gp.se/kultur/recept/het-afrikana-från-marstrand-1.1091392

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S
Höghus Höghus skrev:
Här har vi ett grillproffs!
Svårt att få nåt som behöver lång grilltid bra och inte sönderbränt i en grill utan lock.
Är revbenen förkokta?

/Höghus
Jag använde lock men tog av det för att kunna fotografera maten. 😉

Ja, revbenen/ kambenen var förkokta. Blev nog ändå 40 minuter på grillen.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kassler.... hu.
Antar du var på väg att skriva "hur gott som helst." 😂

• Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Här gjorde 80-talet sig påmint, igen.
Kina-kyckling.

Grillad kyckling.
Kinamix.
Ananas.
Curry.
Grädde, vispad enligt original receptet från mitten av -80.
Jordnötter (så klart). 🤦

Toppas med rikligt med svartpeppar och serveras med vitt bröd.
Lite likt jamaicansk köttfärs med kokos.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Ja, det var ju en variant att piffa till frysta torskblocket, hade glömt. Ganska gott, men också ganska dyrt - nu tänker jag flagad mandel och att det kostar en del.
Det jag tycker är det bästa att göra med torskblock är att tina dom, klippa fileerna i lika stora mindre bitar, dubbelpanera med vetemjöl, ägg och ströbröd och steka försiktigt. Serveras med kokt potatis, bacon klippt i småbitar och stekt, smält smör och lingonsylt.
Och hellre frysta torskblock än färsk östersjötorsk.

/Höghus

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det jag tycker är det bästa att göra med torskblock är att tina dom, klippa fileerna i lika stora mindre bitar, dubbelpanera med vetemjöl, ägg och ströbröd och steka försiktigt. Serveras med kokt potatis, bacon klippt i småbitar och stekt, smält smör och lingonsylt.
Och hellre frysta torskblock än färsk östersjötorsk.

/Höghus
Mjaaa....byt torskblocket mot falukorv...?

Storsockret
Maria T Maria T skrev:
Så vackert, och säkert ljuvligt gott! När vi inte hittat 'Nduja så har den färska Salsicciafärsen gjort susen, dock inte på hemlagad/bakad i specialugn som din men väl i "vanlig" ugn.
Ska komma ihåg det. Jag var ju så naiv och tänkte att charken på Ica Maxi skulle ha Nduja, men icke. Fick förvisso stifta bekantskap med en delikatessbutik inne i stan jag inte besökt förr och prata med två trevliga lirare som också tyckte om Nduja och Burrata på Pizza :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Burk från "oscars".
Kan bli så att vi få ta det kommande helg istället. Tiden har fått gå till annat 😀
Burken är ju värd mer än guld så sälj den på Tradera 😉

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mjaaa....byt torskblocket mot falukorv...?
Dubbelpanerad falukorv?
Kinky!

/Höghus

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Idag blev det vaktelägg och låglandsripa på en bädd av iransk kaviar. Tyvärr glömde jag fota så ni får lita på mitt ord...

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Kräftkalas inomhus pga Vädret😕
Ett dignande kräftskivebord med tillbehör, dukat för fyra personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Oskick och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.