1 056 481 läst · 14 151 svar
1056k läst
14,2k svar
Vad blir det för mat?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 548 inlägg
Det var väl DEN efterrätten som impade på alla? Tror den blev poppis på 70-talet men hängde med in en bit på 80-talet. Åt den i alla fall när jag bodde i USA 1982-84, Baked Alaska med antingen banan eller ananas ovanpå glassen, under marängen. Mums!Höghus skrev:
Quiche Lorraine, fläskfilegryta med curry och banan, fondue, avocado med räkor (blääähhh 🤮), kassler med ananas, oxfile med pepparsås.Maria T skrev:Försöker minnas fler rätter som är såna 80-tals-klassiker. Marengo? Flygande Jacob? Fiskgratäng gjord på fryst torskblock med mängder av klippt salladslök, creme fraiche och citronpeppar? Renskavsgryta med svamp och lingon känns också gammalt (men gott). Jo, nu har det - lövbiff med ädelostfyllning! Det känns som jag inte ätit det sen 1987.
Kul att minnas och finns flera rätter här som kan fräschas upp och kännas nya.
Vilka flashbacks!
/Höghus
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 548 inlägg
Nu tar du allt i så det räcker till! Ja, jag minns allt, fondue kunde jag längta till att få smaka för det hände så sällan. Jag matade typ ihjäl min sambo (sen länge äkta hälft) med räkfylld avocado, så en del minnen förtjänar att vara just det, minnen som inte behöver återuppväckas. Kassler.... hu.Höghus skrev:
Skapad på 70-talet och uttjatad på 80-taletMaria T skrev:Försöker minnas fler rätter som är såna 80-tals-klassiker. Marengo? Flygande Jacob? Fiskgratäng gjord på fryst torskblock med mängder av klippt salladslök, creme fraiche och citronpeppar? Renskavsgryta med svamp och lingon känns också gammalt (men gott). Jo, nu har det - lövbiff med ädelostfyllning! Det känns som jag inte ätit det sen 1987.
Kul att minnas och finns flera rätter här som kan fräschas upp och kännas nya.
https://www.gp.se/kultur/recept/het-afrikana-från-marstrand-1.1091392
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 268 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 268 inlägg
Jag använde lock men tog av det för att kunna fotografera maten. 😉Höghus skrev:
Ja, revbenen/ kambenen var förkokta. Blev nog ändå 40 minuter på grillen.
Det jag tycker är det bästa att göra med torskblock är att tina dom, klippa fileerna i lika stora mindre bitar, dubbelpanera med vetemjöl, ägg och ströbröd och steka försiktigt. Serveras med kokt potatis, bacon klippt i småbitar och stekt, smält smör och lingonsylt.Maria T skrev:
Och hellre frysta torskblock än färsk östersjötorsk.
/Höghus
Mjaaa....byt torskblocket mot falukorv...?Höghus skrev:Det jag tycker är det bästa att göra med torskblock är att tina dom, klippa fileerna i lika stora mindre bitar, dubbelpanera med vetemjöl, ägg och ströbröd och steka försiktigt. Serveras med kokt potatis, bacon klippt i småbitar och stekt, smält smör och lingonsylt.
Och hellre frysta torskblock än färsk östersjötorsk.
/Höghus
Ska komma ihåg det. Jag var ju så naiv och tänkte att charken på Ica Maxi skulle ha Nduja, men icke. Fick förvisso stifta bekantskap med en delikatessbutik inne i stan jag inte besökt förr och prata med två trevliga lirare som också tyckte om Nduja och Burrata på PizzaMaria T skrev: