1 009 263 läst · 13 674 svar
1009k läst
13,7k svar
Vad blir det för mat?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 381 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 381 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpe-kalkonköttbullar stekta med potatis i ugnen, gjorde en gräddig sås av skyn som blev plus smulad Fetaost. Kalkon- och kycklingfärs köper jag ofta, men de behöver en liten push i smaken, rätt nöjd med syrligheten i osten. Lovar att vi åt sallad på tallrik bredvid (ville inte slänga i såssmeten), men då jag äter grönsaker i mängder varje dag tänker jag inte att middagstallriken behöver innehålla dessa = redan ätit dagens ranson.
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
No offence Maria, men jag förstår inte anledningen att dränka hela talriken i sås?! Jag ser ofta det , ser ut som geggamoja för mig!Maria T skrev:[bild]
Köpe-kalkonköttbullar stekta med potatis i ugnen, gjorde en gräddig sås av skyn som blev plus smulad Fetaost. Kalkon- och kycklingfärs köper jag ofta, men de behöver en liten push i smaken, rätt nöjd med syrligheten i osten. Lovar att vi åt sallad på tallrik bredvid (ville inte slänga i såssmeten), men då jag äter grönsaker i mängder varje dag tänker jag inte att middagstallriken behöver innehålla dessa = redan ätit dagens ranson.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 381 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 381 inlägg
Helt okej fråga @Jonatan79 - det är absolut inte den "snyggaste" uppläggningen, och jag har inte heller någon intention i att det ska vara snyggt, men min partner tycker om ett överflöd av sås.. och jag kan tycka att det blev lite för mycket men såsen och potatisen var god, och om han är nöjd (och jag med, fast åt lite annat) så blev det en lyckad middag. Sås, snyggt eller inte. 🧏♀️Jonatan79 skrev:
Tråden innehåller både restaurangtallrikar och hemmadito. Kul att se alla olika varianter.
D ska va möe sås.😍Maria T skrev:Helt okej fråga @Jonatan79 - det är absolut inte den "snyggaste" uppläggningen, och jag har inte heller någon intention i att det ska vara snyggt, men min partner tycker om ett överflöd av sås.. och jag kan tycka att det blev lite för mycket men såsen och potatisen var god, och om han är nöjd (och jag med, fast åt lite annat) så blev det en lyckad middag. Sås, snyggt eller inte. 🧏♀️
Tråden innehåller både restaurangtallrikar och hemmadito. Kul att se alla olika varianter.
Vissa maträtter MÅSTE bada i såsJonatan79 skrev:
Porterstek tex.. hela poängen är såsen.. och för mig personligen.. dillkött och dillsås är också en sån där sak (rätt) där man behöver "lite" överflöd av sås (kalops och kreolsk gryta med..)
Ser inte snyggt ut.. men smakar underbart 👌
(också väldigt mosvänligt - då ser det ännuvärre ut på tallriken)
Det är jag och treåringarna 🙄😃🤠
Man behöver inte dränka grönsaker, potatis , ris mm i sås. Det är trevligt om de får behålla sina egna smaker.Snigla skrev:Vissa maträtter MÅSTE bada i sås
Porterstek tex.. hela poängen är såsen.. och för mig personligen.. dillkött och dillsås är också en sån där sak (rätt) där man behöver "lite" överflöd av sås (kalops och kreolsk gryta med..)
Ser inte snyggt ut.. men smakar underbart 👌
(också väldigt mosvänligt - då ser det ännuvärre ut på tallriken)
Det är jag och treåringarna 🙄😃🤠
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
K r ä f t a f t o n i hushållet.. (bland annat)
Jag är lite mer rääääkig av mig, men vill ändå käka kräftor nån gång om året! (några stycken).. så i år blev det en förpackning med några kräftor och en bunt kräftstjärtar..
Plus en stor påse (jättegoda!) räkor.. samt aoili, majonnäs, ägg, ost, smör, västerbottenostpaj och rostat bröd..
Tom katten var nöjd idag! 🤠 👌
Man behöver inte, men det kan vara mycket gott 😊Jonatan79 skrev:
Vissa rätter mer än andra! (bea-sås och liknande serverar man ju inte direkt i lass)
Smakerna är viktiga, men för mig är kombinationen av smakerna i munnen (lite av allt i en tugga - eller hur jag ska förklara det) viktigt också. Ris som det är, är inte direkt det jag tycker är intressantast på tallriken.. men i en kombination med sås, kött och grönsaker.. kan det lyftas fram och vara en del av helheten
(tillägg: jag kan sköta mig på en fin restaurang haha.. maken var lite orolig i början!)
Men å andra sidan är folket "delat" i även dessa frågor.. vissa måste ha allt var för sig på tallriken också, det är nig no-no att blanda saker. Även grönsakerna måste vara uppdelade (inte "sallad" alltså.. utan tomater för sig, gurka för sig osv). De tom stoppar in en sak i taget i munnen.. för att äta/svälja var sak separat.
Maken var mer en "uppdelad matperson".. innan han träffade mig.. nu har jag fördärvat honom (inte medvetet!), han kan både mosa ibland.. och han kan tom acceptera att dricka vin ur ett icke vinglas (katastrofvarning i början)
Gårdagens. Är bra standard på djuret får jag ändå säga.
Har kört deras hedoisten några gånger men blir nästan för mycket. Iof så som namnet antyder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har kört deras hedoisten några gånger men blir nästan för mycket. Iof så som namnet antyder.