Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Indisk spenatcurry

[bild]
Alltså, den ser ju ut som en koblaja men jag vet att den är god! Mat som smakar bra är inte alltid fotogenisk.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
sblixten och 6 till
  • Laddar…
Maria T
En tallrik med köttbullar, gräddsås och klyftpotatis, garnerad med örter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpe-kalkonköttbullar stekta med potatis i ugnen, gjorde en gräddig sås av skyn som blev plus smulad Fetaost. Kalkon- och kycklingfärs köper jag ofta, men de behöver en liten push i smaken, rätt nöjd med syrligheten i osten. Lovar att vi åt sallad på tallrik bredvid (ville inte slänga i såssmeten), men då jag äter grönsaker i mängder varje dag tänker jag inte att middagstallriken behöver innehålla dessa = redan ätit dagens ranson.

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Alltså, den ser ju ut som en koblaja men jag vet att den är god! Mat som smakar bra är inte alltid fotogenisk.
Nej inte är den fotogenic :) Men den tappade lite av sin presentation när den fördes över från takeaway lådan :)

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
[bild]
Köpe-kalkonköttbullar stekta med potatis i ugnen, gjorde en gräddig sås av skyn som blev plus smulad Fetaost. Kalkon- och kycklingfärs köper jag ofta, men de behöver en liten push i smaken, rätt nöjd med syrligheten i osten. Lovar att vi åt sallad på tallrik bredvid (ville inte slänga i såssmeten), men då jag äter grönsaker i mängder varje dag tänker jag inte att middagstallriken behöver innehålla dessa = redan ätit dagens ranson.
No offence Maria, men jag förstår inte anledningen att dränka hela talriken i sås?! Jag ser ofta det , ser ut som geggamoja för mig!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
No offence Maria, men jag förstår inte anledningen att dränka hela talriken i sås?! Jag ser ofta det , ser ut som geggamoja för mig!
Helt okej fråga @Jonatan79 - det är absolut inte den "snyggaste" uppläggningen, och jag har inte heller någon intention i att det ska vara snyggt, men min partner tycker om ett överflöd av sås.. och jag kan tycka att det blev lite för mycket men såsen och potatisen var god, och om han är nöjd (och jag med, fast åt lite annat) så blev det en lyckad middag. Sås, snyggt eller inte. 🧏‍♀️
Tråden innehåller både restaurangtallrikar och hemmadito. Kul att se alla olika varianter.

• Gilla
C.Ö och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Helt okej fråga @Jonatan79 - det är absolut inte den "snyggaste" uppläggningen, och jag har inte heller någon intention i att det ska vara snyggt, men min partner tycker om ett överflöd av sås.. och jag kan tycka att det blev lite för mycket men såsen och potatisen var god, och om han är nöjd (och jag med, fast åt lite annat) så blev det en lyckad middag. Sås, snyggt eller inte. 🧏‍♀️
Tråden innehåller både restaurangtallrikar och hemmadito. Kul att se alla olika varianter.
D ska va möe sås.😍

• Gilla
GladanS och 5 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
D ska va möe sås.😍
Ja, du är nog sås-kingen på BH ;)

• Älska
  • Haha
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Vissa maträtter MÅSTE bada i sås :p
Porterstek tex.. hela poängen är såsen.. och för mig personligen.. dillkött och dillsås är också en sån där sak (rätt) där man behöver "lite" överflöd av sås :) (kalops och kreolsk gryta med..)

Ser inte snyggt ut.. men smakar underbart 👌

(också väldigt mosvänligt - då ser det ännuvärre ut på tallriken)

Det är jag och treåringarna 🙄😃🤠

• Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vissa maträtter MÅSTE bada i sås :p
Porterstek tex.. hela poängen är såsen.. och för mig personligen.. dillkött och dillsås är också en sån där sak (rätt) där man behöver "lite" överflöd av sås :) (kalops och kreolsk gryta med..)

Ser inte snyggt ut.. men smakar underbart 👌

(också väldigt mosvänligt - då ser det ännuvärre ut på tallriken)

Det är jag och treåringarna 🙄😃🤠
Man behöver inte dränka grönsaker, potatis , ris mm i sås. Det är trevligt om de får behålla sina egna smaker.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ett fat med kokta kräftor, serverade till fest, glas i bakgrunden.
Skapa konto

En gyllenbrun paj på en grå keramiktallrik på ett mörkt bord.
Skapa konto

Skål med kokta räkor, redo för måltid eller fest, fokus på skaldjur, otydlig bakgrund.
Skapa konto

K r ä f t a f t o n i hushållet.. (bland annat)

Jag är lite mer rääääkig av mig, men vill ändå käka kräftor nån gång om året! (några stycken).. så i år blev det en förpackning med några kräftor och en bunt kräftstjärtar..

Plus en stor påse (jättegoda!) räkor.. samt aoili, majonnäs, ägg, ost, smör, västerbottenostpaj och rostat bröd..

Tom katten var nöjd idag! 🤠 👌

• Gilla
  • Älska
BengtH och 10 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Lite mer på levertemat.
Lunch idag två knäckebröd med leverkorv
Godaste leverkorven 😘 Helst med Rydbergs rödbetssallad.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Hmmm, jag är nog mer åt hållet "less sås is more", dvs jag gillar inte när hela anrättningen är dränkt i sås...

Storsockret
Det var ju fortfarande massa vitt synligt på porslinet, solklart fall av för lite sås! :)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Man behöver inte dränka grönsaker, potatis , ris mm i sås. Det är trevligt om de får behålla sina egna smaker.
Man behöver inte, men det kan vara mycket gott 😊
Vissa rätter mer än andra! :) (bea-sås och liknande serverar man ju inte direkt i lass)

Smakerna är viktiga, men för mig är kombinationen av smakerna i munnen (lite av allt i en tugga - eller hur jag ska förklara det) viktigt också. Ris som det är, är inte direkt det jag tycker är intressantast på tallriken.. men i en kombination med sås, kött och grönsaker.. kan det lyftas fram och vara en del av helheten :)

(tillägg: jag kan sköta mig på en fin restaurang haha.. maken var lite orolig i början!)

Men å andra sidan är folket "delat" i även dessa frågor.. vissa måste ha allt var för sig på tallriken också, det är nig no-no att blanda saker. Även grönsakerna måste vara uppdelade (inte "sallad" alltså.. utan tomater för sig, gurka för sig osv). De tom stoppar in en sak i taget i munnen.. för att äta/svälja var sak separat.

Maken var mer en "uppdelad matperson".. innan han träffade mig.. nu har jag fördärvat honom (inte medvetet!), han kan både mosa ibland.. och han kan tom acceptera att dricka vin ur ett icke vinglas (katastrofvarning i början) :D

Gårdagens. Är bra standard på djuret får jag ändå säga.
Grillad citron, grön sparris under krämig sås, garnerad med örter på stengodstallrik.
Skapa konto
Grillade räkor på serveringsfat med citronhalva och grön sås, på restaurangbord.
Skapa konto
Mozzarella, jordgubbar, basilika, körsbärstomater, peppar på tallrik. Fräsch färgglad sallad, gastronomisk presentation, måltid utomhus.
Skapa konto
Gourmetmackor med kaviar, crème fraîche, hackad lök, dill, serverade på träbräda med citronklyfta.
Skapa konto

Har kört deras hedoisten några gånger men blir nästan för mycket. Iof så som namnet antyder.

• Gilla
sblixten och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.