1 056 519 läst · 14 151 svar
1057k läst
14,2k svar
Vad blir det för mat?
Ser jätteLill72 skrev:
Ser jättesmarrigt ut 👍Lill72 skrev:
Hahaha, Får mig att tänka på när vi skulle göra något liknande hemma. Jag påpekade försynt att vi nog borde skifta mängden på Tabascon och W-såsen (vi är inga mästare på att tåla stark mat) men frugan är inte mycket för att fribasa utan följer recept & instruktioner slaviskt…efter den gången har hon skiftat…😃Gott men Hett
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj då, där hade nog jag också blivit lite svettig 😁Roga1337 skrev:Ser jätte
Ser jättesmarrigt ut 👍
Hahaha, Får mig att tänka på när vi skulle göra något liknande hemma. Jag påpekade försynt att vi nog borde skifta mängden på Tabascon och W-såsen (vi är inga mästare på att tåla stark mat) men frugan är inte mycket för att fribasa utan följer recept & instruktioner slaviskt…efter den gången har hon skiftat…😃Gott men Hett
[bild]
[bild]
I den här brukar jag ta 5 stycken torkade piri-piri, blir lagom hett.
För att ge en jämförelse:Lill72 skrev:
En piri-piri har en Scoville på (ge o ta) ca 100 000 scoville
TABASCO® Original pepparsås (gjord på endast rödpeppar, vinäger och sal) ligger på mellan 2 500–5 000 Scoville..
Jag vet att det finns lite olika tabascon.. (detta var bara "originalet" jag jämförde med) som säkert är lite hetare..
Men vi snackar inte samma styrka här
TIPS: https://www.arvidnordquist.se/smaka/at--drick/smaksatt-med-tabasco-utmana-dig-pa-scoville-skalan/
Så min piri piri är starkare? Använder just aldrig Tabasco men tänkte att två matskedar borde vara väldigt starkt.Snigla skrev:För att ge en jämförelse:
En piri-piri har en Scoville på (ge o ta) ca 100 000 scoville
TABASCO® Original pepparsås (gjord på endast rödpeppar, vinäger och sal) ligger på mellan 2 500–5 000 Scoville..
Jag vet att det finns lite olika tabascon.. (detta var bara "originalet" jag jämförde med) som säkert är lite hetare..
Men vi snackar inte samma styrka här
TIPS: [länk]
Där ser man, då är vi nog inga chillimesar här då 😉 Gjorde misstaget och tog i piri pirisarna en gång och det gör jag inte om, man ska inte gnugga sig i ögonen efter det 😁Snigla skrev:
Nu häller jag de jag ska ha i ett glas och klipper sönder dem med en sax istället.
Tyvärr så verkar Santa Marias piri piri utgått så får leta på nån annan framöver.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 548 inlägg
Det var länge sen jag hade tabasco hemma men har så gott som alltid Sambal oelek - nån som använder båda och kan ge en jämförelse? Gillar sambal men den är lite lömsk att dosera, haha.
I ditt recept @Roga1337 skulle jag (nog) trott det var en felskrivning, att det borde vara 2 tsk istället för msk.
I ditt recept @Roga1337 skulle jag (nog) trott det var en felskrivning, att det borde vara 2 tsk istället för msk.
Är det inte olika typer av hetta/smak?Maria T skrev:
Börjar nästan vattnas i munnen när jag tänker på tabasco som jag gärna duttar på över chili con carne, pyttipanna, äggröra mm... 😋
Sambal i maträtter är också fint. 😍
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 548 inlägg
Borde nog köpa hem en flaska Tabasco. Tänker mer... har aldrig duttat sambal på min äggröra eller stekta ägg när varit utomlands. Olika användningsområden helt enkelt. (gör sällan äggröra hemma, och de stekta äggen hamnar på macka eller tillsammans med prinskorv) - för övrigt växte jag upp med HP-sås, men det funkar nog bättre i den där andra tråden om sånt vi glömt och vill bli påminda om.FredrikR skrev: