I dag gjorde jag Puttanesca, jäklar va gott det blev! Med hemgjord pasta i maskinen tom.!

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
I dag gjorde jag Puttanesca, jäklar va gott det blev! Med hemgjord pasta i maskinen tom.!
Du måste smälla upp lite bilder med :p(y)
Här blev det hemsvängd kebabtallrik med chili cheese och stekta padrone. Jäkla gottigt En tallrik med pommes frites, lökringar, sås, gröna chili och en portion friterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
dilemma och 5 till
  • Laddar…
:) Jag är inte så mycket för att fota, jag lagar och äter hellre :)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Minns jag rätt, bacon, svarta oliver, kapris mm?
Förstod aldrig storheten som yngre men minns att föräldrarna åt med god aptit. :)

Åsa Lund
Här blev det årets första rabarberkräm till mellanmål igår
Ett vitt fat med överbliven sås och en kniv på ett träbord utomhus.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska grilla skivat fläskkött ikväll. Kottar funkar bra då
Noramasen Noramasen skrev:
Oj! Vilken alldeles utmärkt idé. Perfekt och ihållande glöd kan jag tro. Den idén tar jag till mig och SKA komma ihåg.
Alla grillar naturligtvis som man vill men det finns de som anser att kottar ej ska användas vid grillning, exempelvis Livsmedelsverket:

Text med grilltips: undvik att bränna kött, använd ved/kolet, undvik sjukdomsframkallande bakterier, tillred kött väl.
Skapa konto

• Wow
Noramasen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alla grillar naturligtvis som man vill men det finns de som anser att kottar ej ska användas vid grillning, exempelvis Livsmedelsverket:

[bild]
Om jag inte missminner mig så var det Livsmedelsverket som låg bakom larmet angående akrylamid, och just att hettan påverkade framkomsten av just akrylamiden.
Och där har nog kottarna en orsak då det blir alltför varmt och snabbt, därav kopplingen kan jag tro. Det låter som att jag tar till mig och tackar för infot och låter kottarna ligga(y)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det låter som att jag tar till mig och tackar för infot och låter kottarna ligga(y)
Jag ska kanske tillägga att jag personligen inte har en aning om det är olämpligt att grilla med kottar eller varför det skulle vara olämpligt. Att livsmedelsverket avråder räcker dock för att jag ska använda andra bränslen.

Fast Livsmedelsverket tycker ju även att barn i skolan ska äta lättmargarin också........Så man ska nog ta vad de säger och varnat för med en nypa salt. I rimliga mängder kan alla äta allt och antagligen dör ingen av att grilla med kottar ett par gånger per liv heller.........Allting nuförtiden saknar liksom proportioner. Är nåt farligt så undvik som pesten typ för du kan dö. Sen att var och en ska konsumera flera kilo om året av just det ämnet för att ens komma upp i nå gränsvärden ens saknar helt betydelse.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
antagligen dör ingen av att grilla med kottar ett par gånger per liv heller...
Nej det tror inte jag heller. Hur hälsan eventuellt påverkas hos någon som regelbundet under hela sitt liv grillar med kottar är dock inte jag vågar gissa om.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag ska kanske tillägga att jag personligen inte har en aning om det är olämpligt att grilla med kottar eller varför det skulle vara olämpligt. Att livsmedelsverket avråder räcker dock för att jag ska använda andra bränslen.
Livsmedelsverket rekommenderar också man steker sönder både nöt och gris. Ingen aning om just detta fallet. Men man kan inte ta dem som källa för fakta

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Livsmedelsverket rekommenderar också man steker sönder både nöt och gris.
Det kanske de gör. I skärmdumpen jag visade i #7716 skriver de dock:

Text om tillagning av kött, bakterier, toxoplasma-risk för gravida, rekommendation om köttets tillagning.

Men man kan inte ta dem som källa för fakta
Det finns nog en del som anser att rekommendationer från en statlig myndighet är en ganska god källa för fakta. ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jo men det är just det här med "faktan" som blir så fel ibland. Man kan komma fram till vad som helst gällande kemiska ämnen och gravida ska inte äta det och barn ska inte leka med plastleksaker. Men i bägge dessa fallen kan man ju krasst konstatera att båda parter ska ju äta tiotalet kg av dessa ämnen varje månad för att ens komma upp i redan satta gränsvärden. Men man basunerar ut det ungefär som att undvik helt för att vara på säkra sidan och många följer det till punkt och pricka och tror stenhårt på det. De varnar ju för det och det är en statlig myndighet då stämmer det väl? Men allting blir ju uttaget ur sitt sammanhang..........De skulle ju lika gärna kunna säga att bilavgaser ÄR cancerframkallande så alla anmodas gå med certifierad gasmask. Men det har de konstigt nog inte gjort. varför vet jag inte.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske de gör. I skärmdumpen jag visade i #7716 skriver de dock:

[bild]

Det finns nog en del som anser att rekommendationer från en statlig myndighet är en ganska god källa för fakta. ;)
Svensk övertro på myndigheter är smått sjukt

• Gilla
BTR och 3 till
  • Laddar…
Svensk övertro på myndigheter är smått sjukt
Men har du då någon bättre källa som du rekommenderar om man vill veta om kottar är lämpligt att grilla med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.