1 013 535 läst · 13 747 svar
1014k läst
13,7k svar
Vad blir det för mat?
Det är ganska fascinerande att som barn kunde man vilja blanda hur som helst med det man tyckte verkade gott. Men det gick minsann inte för sig utan den maten skulle vara ”brun”. Men idag är det vedertaget att blanda helt utan begränsningar och gott kan det verkligen bli, om man inte kör i en massa artificiella smakämnen då. Men kanske även det är en generationsfrågaTokslut skrev:
Jag har ibland med riven parmesan i popcorn för att förhöja läckergommens upplevelse. Hmm! Tror nästan att det får bli en popcornsmåndag idag…Tokslut skrev:
Pannkaksmåndag;
Värre blundade hårt och drömde att det var nåt annat datum stektes.
Han provade en liten bit och verkade gilla det...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värre blundade hårt och drömde att det var nåt annat datum stektes.
Han provade en liten bit och verkade gilla det...
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 399 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 399 inlägg
Min pappa, vila i frid (21 år sen han dog inatt) var en kul en på många sätt, blandade hej vilt med öl, sprit och sockerdricka sen drack men god min, kan ju inte varit det minsta gott.Noramasen skrev:Det är ganska fascinerande att som barn kunde man vilja blanda hur som helst med det man tyckte verkade gott. Men det gick minsann inte för sig utan den maten skulle vara ”brun”. Men idag är det vedertaget att blanda helt utan begränsningar och gott kan det verkligen bli, om man inte kör i en massa artificiella smakämnen då. Men kanske även det är en generationsfråga
Sen fick han även för sig att blanda surströmming med lök och potatis och köra det i ugnen i en lägenhet i en fastighet från 1890-talet, när ALLA visste om Elna på första våningen gjorde löksås eller Hedvig på trean bakade sockerkaka....sämsta tänkbara ventilation. Det här experimentet utspelade sig när jag och min mamma, och mammas väninna med barn var på semester i Dalarna.
Pappa och väninnas man gjorde "surströmmingsgratäng" deLuxe som min mamma fick höra om i tiotal år efteråt.
Hoppas de hade en trevlig middag och njöt av en liten klar, eller två, eftersom köket var så gott som fördärvat efteråt.
#gasspis #gasugn #fastighetfrån1890 #attblandaalltgottbetyderintedetblirgodare
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 399 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 399 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 237 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 237 inlägg
Bouef Bourguignon (eller Anders Malmgren-kalops).
Hittade ett Tareq Taylor-recept som blev lite ändrat utifrån vad vi hade hemma. Igår blev det långkok på fransyska och idag grytkok med stekfläsk, små rödlök, luftlök, trattkantareller, burkchampinjoner och morötter etc.
Potatismos till.
Hittade ett Tareq Taylor-recept som blev lite ändrat utifrån vad vi hade hemma. Igår blev det långkok på fransyska och idag grytkok med stekfläsk, små rödlök, luftlök, trattkantareller, burkchampinjoner och morötter etc.
Potatismos till.
Haha. Det finns en likadan tråd på Flashback där folk lägger upp den ena fantastiska kreationen efter den andra. Men så fanns det för länge sedan en användare som brukade lägga upp bilder på t ex svartbrända Mamma Scans köttbullar och överkokta makaroner.Dan1891 skrev:
Gärna direkt på spisen där man kunde se att hälften av maten låg utspilld vid sidan om.
Han eller hon verkade vara lika glad för det
Vilken härlig berättelse, det är nästan så att det vattnades i munnenMaria T skrev:Min pappa, vila i frid (21 år sen han dog inatt) var en kul en på många sätt, blandade hej vilt med öl, sprit och sockerdricka sen drack men god min, kan ju inte varit det minsta gott.
Sen fick han även för sig att blanda surströmming med lök och potatis och köra det i ugnen i en lägenhet i en fastighet från 1890-talet, när ALLA visste om Elna på första våningen gjorde löksås eller Hedvig på trean bakade sockerkaka....sämsta tänkbara ventilation. Det här experimentet utspelade sig när jag och min mamma, och mammas väninna med barn var på semester i Dalarna.
Pappa och väninnas man gjorde "surströmmingsgratäng" deLuxe som min mamma fick höra om i tiotal år efteråt.
Hoppas de hade en trevlig middag och njöt av en liten klar, eller två, eftersom köket var så gott som fördärvat efteråt.
#gasspis #gasugn #fastighetfrån1890 #attblandaalltgottbetyderintedetblirgodare
I Anders värld är det nog Bouef Barbar på sin höjd. Ser gott ut ändå.S sinuslinus skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Undrar om inte Flashback-Forever pratat om detta, var även någon årlig pepparkakshus-tävlingL lordi skrev:Haha. Det finns en likadan tråd på Flashback där folk lägger upp den ena fantastiska kreationen efter den andra. Men så fanns det för länge sedan en användare som brukade lägga upp bilder på t ex svartbrända Mamma Scans köttbullar och överkokta makaroner.
Gärna direkt på spisen där man kunde se att hälften av maten låg utspilld vid sidan om.
Han eller hon verkade vara lika glad för det