1 027 042 läst · 13 877 svar
1027k läst
13,9k svar
Vad blir det för mat?
jag gör ett par pizzor med denna ost imorgon.. Så får vi se om det går att äta..
Man blir ju misstänksam.. ättika och mjölk..
kom ihåg att värma upp vasslen till 70 grader efter 6 matskedar ättika.. Sedan salt.. ca 1.5 matsked.. Och sedan ner med osten igen.
funderade på om det skulle gått att koka vasslen... För att göra messmör... Men jag vågade inte..
Man blir ju misstänksam.. ättika och mjölk..
kom ihåg att värma upp vasslen till 70 grader efter 6 matskedar ättika.. Sedan salt.. ca 1.5 matsked.. Och sedan ner med osten igen.
funderade på om det skulle gått att koka vasslen... För att göra messmör... Men jag vågade inte..
kycklingfilé, helst bröst.
skär ett snitt och tryck in fingrarna.. tryck ut köttet lite, fyll med skinka och mozzarella, spenat.
Sedan så vänder man filén i mjöl. vispat ägg och sedan grädde och sist mjöl med panko..
stek i stekpanna..
ös noga och låt sedan gå i ugnen under folie..
koka rejält med smör i kastrull..
När smöret kokar.. Så stoppar man i potatis som är skalad och skuren i 2.5 cm tjocka skivor... låt koka tills de fått färg...
Lyft ur och ringla lite persilja över..
såsen är valfri..
.
skär ett snitt och tryck in fingrarna.. tryck ut köttet lite, fyll med skinka och mozzarella, spenat.
Sedan så vänder man filén i mjöl. vispat ägg och sedan grädde och sist mjöl med panko..
stek i stekpanna..
ös noga och låt sedan gå i ugnen under folie..
koka rejält med smör i kastrull..
När smöret kokar.. Så stoppar man i potatis som är skalad och skuren i 2.5 cm tjocka skivor... låt koka tills de fått färg...
Lyft ur och ringla lite persilja över..
såsen är valfri..
.
mutti körsbärstomater..
samt krossade tomater..
puré.
salt.
svartpeppar
oregano
färsk basilika
olja.
körde ingen vitlök i... tar det på sidan och ovanpå pizzan istället..
En av vad det ser ut god salami.. Och en lufttorkad skinka...
Jag brukar riva sönder med händerna.. Blir lite mer rustikt och äkta..
industri tycker jag inte om..
samt krossade tomater..
puré.
salt.
svartpeppar
oregano
färsk basilika
olja.
körde ingen vitlök i... tar det på sidan och ovanpå pizzan istället..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En av vad det ser ut god salami.. Och en lufttorkad skinka...
Jag brukar riva sönder med händerna.. Blir lite mer rustikt och äkta..
industri tycker jag inte om..
T
Turbo_Tail
Medlem
· Österbotten
· 594 inlägg
Turbo_Tail
Medlem
- Österbotten
- 594 inlägg
Påminner om vår finska nationaldryck som är så vanlig att den inte har något namn,raveper skrev:
Man tar första bästa glas eller mugg - egentligen vad som helst duger så länge föremålet inte läcker. Den odiskade kaffemuggen från imorse blir perfekt; är det fortfarande morgon så kan man med fördel hälla bort kaffet först.
Man tar ett blåbär och fyller tillbringaren med vodka. Gillar man inte den fruktiga smaken så är blåbäret valfritt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag blev det variant på lappskojs av gratinerat smaksatt mos och gratinerad Falu till lunch Gott men gör sig inte så bra på bild
Nu ska jag mala färs till kvällens burgare.
Nu ska jag mala färs till kvällens burgare.
Jag tycker det är kul med variation så blir oftast ”stomp” med lite bitar, slänger nästan alltid i en palsternacka, men ibland blir det slätare varianter med elvisp också men slipper gärna disken.raveper skrev:
Jag är själv uppväxt med sk bullmamma född 1938 så van hemifrån att allt var hemlagat. Inkl. sylt, saft, kakor osv. Men nu när vi båda jobbar som galningar inom IT så får man vara snäll med sig själv. Dvs. ibland som idag blir det köpe-pizza eller thai så man inte har ihjäl sig själv på kuppen. Men det är kul att laga mat så hemlagat försöker vi köra på i första läget.