Jag ringde och valde att bli kopplad till uppsägningsavdelningen, det är de som sitter på mandatet.
Där sa jag att jag tyckte det var för dyrt för vad jag fick och att jag tänkte kolla runt på ett nytt larm och undrade om de ville ge ett erbjudande.

Tog inte första erbjudandet, utan fick bort höjningen, de sänkte med 50kr, och gav mig tre fria månader, samt att jag inte fick en höjning i år.

Men sedan har jag ett ganska gammalt larm.
Skulle tro att förhandlingsmånen är sämre på ett nyare.

Man kan ju få koppling till larmcentral, kameraövervakning och rökdetektorer även med ett eget larm utan att betala Verisures svindyra avgifter. När man har betalat till dem i 15 år och summerar ihop vad det har kostat så blir man förbannad både på sig själv och dem.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
"Enkelheten" har ett pris. Med Verisure/Sector alarm får man en färdig lösning som inte kräver någon större arbetsinsats.
Prylarna är prissatta och enkla att välja ut för en konsument.
Väljer man att köpa ett larm från en larmfirma krävs lite eget arbete att köpa in och få det installerat. Inte alla människor har den kunskapen eller intresset.

• Gilla
aspa-hasse och 4 till
  • Laddar…
Jaha men i så fall så vänder sig Verisure till folk som inte har kunskap eller intresse av larm, och gärna betalar 50.000 extra för samma sak över en 10-årsperiod. I så fall är de som Thorn hyr-TV, och kommer att försvinna.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Ja och det beror på att de är enkla att handha och fungerar.

Fick meddelande igår om att dags för batteribyte i en enhet och även detta var enkelt att fixa.
Hade batterier av rätt sort hemma så det gick på några minuter.
Via inlogg på deras hemsida frånkopplade jag enheten så den ej ger sabotagelarm.
Lossade enheten (kamera) Lossade 1 skruv och tog ned kameran och bytte batterier.
Tillbaka på plats igen skruvade dit skruven.
Sedan via hemsidan jag hade uppe valde att avluta och enheten blev aktiv igen.
Så enkelt.
Så Verisure.
Ja men jag tror inte det skulle varit avsevärt annorlunda i det här fallet oavsett märke/lösning.

Jag tror själv att ganska få har kolla på hur lite som ingår för ganska mycket pengar. Om man tar sig tid och läser igenom servicebeskrivningarna så ser man att de förbinder sig inte till särskilt mycker öht.

Kör vidare med mitt till stor del pga slöhet och att jag väntar på "nästa generation" av larm, att de blir lite smartare och bättre integrerade med omvärlden.

optimum
D djac skrev:
Ja men jag tror inte det skulle varit avsevärt annorlunda i det här fallet oavsett märke/lösning.

Jag tror själv att ganska få har kolla på hur lite som ingår för ganska mycket pengar. Om man tar sig tid och läser igenom servicebeskrivningarna så ser man att de förbinder sig inte till särskilt mycker öht.

Kör vidare med mitt till stor del pga slöhet och att jag väntar på "nästa generation" av larm, att de blir lite smartare och bättre integrerade med omvärlden.
Vårt larm kostar motsvarande vad en rökare eldar upp på 3 månader. (1 paket om dagen)
Varken jag eller hustrun rökar så vi tycker vi har råd med ett smidigt och väl fungerande larm.

Bytte för några år sedan från G4S larm som saknade riktig funktionalitet för brandvarnare.
Dessutom hade det larmet bara sensor på ytterdörren och inte på fönster samt altandörrar.
1 brandvarnare som krävde besök av väktare innan de fick tillkalla brandkår.
Alltså ett skämt.
Men kostade typ 250kr/månad vilket är svindyrt för skräp som inte ger fullgott skydd.
Dessutom när vi avslutade telefonabonnemanget för fast telefon var vi tvungna att köpa en GSM modul och betala för ett separat sim kort.

Instämmer med dig att kommer det ett bättre larm tänker jag också byta.
Just nu är vi mycket nöjda.

GustavN
360kr/mån ingen höjning från förra året. Haft larmet i 5,5 år nu.

2 Kameror
2 brand
4 magnetkontakt
Kopplat till bredband + APP
Fria utryckningar

optimum
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Min slutsats är att larmbolaget har ringt upp aftonbladet och dragit en pr-story.

• Gilla
Skånematte och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag känner mig nöjd med mitt val.

[länk]
Jag misstänker att dom berörda som är döda inte riktigt tycker att sitt val av larm var helt ok.
Dock kan vi ju inte utan mer information veta varför dessa personer har dött och larmet inte fungerat som det är tänkt, att rädda liv.

Första indikationerna verkar ju vara en anlagd brand vilket lär vara svårt att komma åt oavsett om man har ett vettigt larm eller Verisure.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb20KQ/brand-upptacktes-via-larmkamera--tva-doda

optimum
R Robin Wahlman skrev:
Jag misstänker att dom berörda som är döda inte riktigt tycker att sitt val av larm var helt ok.
Dock kan vi ju inte utan mer information veta varför dessa personer har dött och larmet inte fungerat som det är tänkt, att rädda liv.

Första indikationerna verkar ju vara en anlagd brand vilket lär vara svårt att komma åt oavsett om man har ett vettigt larm eller Verisure.

[länk]
Från Aftonbladet

"Det gifta paret låg i skilsmässa.
I natt misstänks pappan i familjen ha hällt ut bensin i hemmet – och tänt på.
Två personer dog i branden och mannen har nu gripits misstänkt för mord och mordbrand."

Larmet fungerade nog.
I sådan tragiskt fall går det nog inte förhindra att någon kommer till skada.

Grannarna är möjligen glada om utlarmningstiden kortades något. Men ingen räddades på grund av det och huset tycks vara totalskadat. Men det blir väl bra reklam.

optimum
D Daniel 109 skrev:
Grannarna är möjligen glada om utlarmningstiden kortades något. Men ingen räddades på grund av det och huset tycks vara totalskadat. Men det blir väl bra reklam.
Personen som tände hade knappast tänkt larma själv.
Knappast efter han hällt ut bensin och tänt på.
Däremot aktiverades brandlarmet och det rapporterades till väktare som kallade på brandkår.
Detta före grannarna hade ringt och larmat.

"Larmet om branden i Tumba nådde räddningstjänsten klockan 02.50.
Brandlarmet hade gått och samtidigt kunde ett vaktbolag följa eldsvådan genom hemlarmets kamerasystem.
De kunde också se att det fanns människor i radhuset.
Samtidigt vaknade boende i närområdet av skrik från huset:
– Vi hörde skriken och såg att det brann i huset så vi ringde brandkåren men de var redan på väg, säger en närboende."

Har du ens försökt att ta reda på under vilka omständigheter det var?
Huset är ett av flera kedjehus och inte radhus som pressen skriver om.

Dock är det nog inte sådant här tragiskt larmen är till för men fungerar även då.

optimum optimum skrev:
Hur har du löst övervakning och tillkallande av brandkåren om olyckan är framme och det brinner i dit hus och du själv inte kan agera?

Samma med inbrott.
Dessutom behöver vi inte tillkalla hjälp för det har vårt larmbolag redan löst om det skulle behövas.

Visst det kostar pengar precis som försäkringar kostar en del.
Det finns faktiskt sådana som inte har försäkring på sitt hem.

Helt frivilligt att välja sin egen lösning.
Vi har både försäkring och ett bra skydd av vårt hem.
Som redan påpekats flera gånger så finns andra leverantörer och lösningar som erbjuder väktare, kameror som centralen kan titta på och som uppfyller allt av ovan.

Men de som säljer detta har inte knackat på vår dörr eller ringt 3 ggr per år utan man får kontakta dem själv. Fördelen är att man går plus mot Verisure efter bara ett par år. Kanske är några av alternativen (bla det jag har) inte riktigt lika upp to date som Verisure, men det uppfyller återigen det som du beskrivit ovan att du vill åt.

optimum
J JohanLun skrev:
Som redan påpekats flera gånger så finns andra leverantörer och lösningar som erbjuder väktare, kameror som centralen kan titta på och som uppfyller allt av ovan.

Men de som säljer detta har inte knackat på vår dörr eller ringt 3 ggr per år utan man får kontakta dem själv. Fördelen är att man går plus mot Verisure efter bara ett par år. Kanske är några av alternativen (bla det jag har) inte riktigt lika upp to date som Verisure, men det uppfyller återigen det som du beskrivit ovan att du vill åt.
Vi vet inte ens vilket larm de hade.
Men det är av en modell som har brandlarm med kameror och en central som tar hand om larmen och kallar på hjälp.
Sedan finns det andra larm som man själv får ta reda på om det brinner på riktigt och får då själv kalla på hjälp om man är kontaktbar.
Vad jag vill peka på är vikten av ett larm där man själv inte behöver agera,
Visst det finns flera alternativ som fungerar på enligt mig rätt sätt.

Om det skulle brinna hos mig är prio 1 att sätta mig och familjen i säkerhet först. Därefter kalla på brandkåren.
Men då har vårt larm redan tagit hand om att larm dem.
Även vid en mindre brand kan man fokusera på att försöka släcka själv och larmet tar hand om det det ska sköta.

Rätt mig gärna om jag har fel. Sådant händer.
T.ex. när jag med mitt förra larm trodde jag hade fullgott brandlarm tills jag fick reda på att det larmet krävdes att en väktare kom hem och konstaterade att det fanns en fullt utvecklad brand efter 20-30 minuters tid.

Ja det larm vi har är troligen inte billigast men bäst. (enligt vår åsikt)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.