optimum optimum skrev:
Funkar säkert för ditt ändamål. Men viktigt att tänka igenom först vad man har för behov.
Jag menade givetvis inte att det passar alla, men alla avancerade larmsystem klarar det du säger att du vill ha.

Det jag menar för att förtydliga är att jag tycker det är lite dyrt att ha typ verisure med 1-2 IR och 2 magnetkontakter för ca 4-6000kr per år, när ett riktigt seriöst larm som kanske går loss på 20-25000kr är betalt på några år och en månadskostnad för larmcentral som är betydligt lägre. Dessutom äger du ditt larm och kan börja enkelt och bygga ut det efterhand som du har råd.

Hade jag byggt nytt idag så hade jag förberett med rör för trådat larm.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
pperssons pperssons skrev:
Jag sa upp vårt Verisure idag. Vi började oktober 2014 och betalade då 339:-/mån, men med en sjuk utveckling med ca:44% prisökning på drygt 4 år så kastar vi in handduken. Sista höjningen var spiken i kistan, vi slutade på 483:-/mån.
När jag ringde dem idag så kröp han först till 349:-/mån sedan ytterligare ner till 299:-/mån. Nej Tack, jag köper mitt egna kombinerade LAN/GSM larm med UPS.
Nu får det vara nog med dessa sjuka priser...

Tack för allt ni har skrivit, efter att ha läst allt så insåg jag hur dum man är som betalar för falsk trygghet.
Bra gjort det blir dyrt att betala nästan 7000kr per år svinpris för vad ?

johnsilver johnsilver skrev:
Bra gjort det blir dyrt att betala nästan 7000kr per år svinpris för vad ?
Hur räknar du då? 483 kronor/månad blir 5 796 kronor, och han skulle få ner det till 299 kronor/månad, vilket blir 3 588 kronor.
Och vad är "svinpris" för något? Jag har aldrig hört det uttrycket förut.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Min reflektion efter snart fyra år med Verisure (Vi betalar nu 500+ för tjänsten per månad)

- Prishöjning på nästan 40% under perioden utan några förbättrade funktioner för vår del eller utökning av larmet
- Den höga månadsavgiften motiverades från första början bland annat med fria väktarutryckningar som skulle vara så bra när barnen, vi eller någon annan utlöste larmet av oaktsamhet. Jag hade till skillnaden från säljaren svårt att se värdet/risken med det och efter fyra år av brist på detta så är jag inte direkt mer övertygad om att betala så mycket för den risken. (Inget falskt alarm och enda gången jag blivit uppringd är när jag vid målning tagit ner brandvarnaren och vid ett tydligen uppenbart falsklarm där rörelsesensorn utlöst)
- Jag lockades från början av möjligheten att följa temperatur och luftfuktighet i huset men det visade sig att det går inte att exportera eller att få ut via ett API. Kontakt med kundtjänst föreslog att jag var tredje månad skulle ta en skärmdump av värdena och sen oklart vad jag ska med det till. Men irriterande att jag inte kan få ut den rådata som Verisure uppenbart sparar.
- Jag valde Verisure bland annat för att deras design men nu finns det andra alternativ som förstått att kunder faktiskt bryr sig om hur komponenterna ser ut så det känns inte lika relevant längre.

Så för att sammanfatta är jag inte direkt missnöjd med Verisure och det är förhoppningsvis ett fungerande larm och med en snygg paketering men efter fyra år så har jag svårt att se värdet (jag betalar mer för larmet per år än för min rätt omfattande villaförsäkring) Så nu när jag är på gång att bygga ett garage med loft som jag också vill larma så är det svårt att inte titta på andra alternativ och det finns som jag ser det mer lockande alternativ som man kan koppla till en larmcentral för ca 100/mån och är det ett falsklarm så betalar jag utan problem 1500 istället om det nu skulle inträffa. (Det blir inte bättre av att jag hört av mig till kundtjänst med en förfrågan vad utökningen skulle kosta för garaget men inte fått någon återkoppling efter över en månad)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Min reflektion efter snart fyra år med Verisure (Vi betalar nu 500+ för tjänsten per månad)

- Prishöjning på nästan 40% under perioden utan några förbättrade funktioner för vår del eller utökning av larmet
- Den höga månadsavgiften motiverades från första början bland annat med fria väktarutryckningar som skulle vara så bra när barnen, vi eller någon annan utlöste larmet av oaktsamhet. Jag hade till skillnaden från säljaren svårt att se värdet/risken med det och efter fyra år av brist på detta så är jag inte direkt mer övertygad om att betala så mycket för den risken. (Inget falskt alarm och enda gången jag blivit uppringd är när jag vid målning tagit ner brandvarnaren och vid ett tydligen uppenbart falsklarm där rörelsesensorn utlöst)
- Jag lockades från början av möjligheten att följa temperatur och luftfuktighet i huset men det visade sig att det går inte att exportera eller att få ut via ett API. Kontakt med kundtjänst föreslog att jag var tredje månad skulle ta en skärmdump av värdena och sen oklart vad jag ska med det till. Men irriterande att jag inte kan få ut den rådata som Verisure uppenbart sparar.
- Jag valde Verisure bland annat för att deras design men nu finns det andra alternativ som förstått att kunder faktiskt bryr sig om hur komponenterna ser ut så det känns inte lika relevant längre.

Så för att sammanfatta är jag inte direkt missnöjd med Verisure och det är förhoppningsvis ett fungerande larm och med en snygg paketering men efter fyra år så har jag svårt att se värdet (jag betalar mer för larmet per år än för min rätt omfattande villaförsäkring) Så nu när jag är på gång att bygga ett garage med loft som jag också vill larma så är det svårt att inte titta på andra alternativ och det finns som jag ser det mer lockande alternativ som man kan koppla till en larmcentral för ca 100/mån och är det ett falsklarm så betalar jag utan problem 1500 istället om det nu skulle inträffa. (Det blir inte bättre av att jag hört av mig till kundtjänst med en förfrågan vad utökningen skulle kosta för garaget men inte fått någon återkoppling efter över en månad)
Du kan alltid köra med friköpt larm och komplettera med detektorer som du köper själv och monterar.

Du går då miste om brandövervakning med åtgärd.

Lutar åt att göra så själv då vi har byggt om hemma och skulle behöva komplettera.

Finns en tabell på Verisure om friköp och när ni köpte så kanske det inte var lika lång tid som idag.

F fredl skrev:
Finns en tabell på Verisure om friköp och när ni köpte så kanske det inte var lika lång tid som idag.
Var finns denna?

Mvh Jonas

I avtalet.

JanneJanne123
Nu börjar vi få rundgång i diskussionerna. Som @optimum tidigare påpekat har Verisure (som väl är det vi diskuterar här) också övervakning vid brand och överfallsfunktion, så beroende på vad man är rädd för så finns det andra nyttor med larmet. För min fru är t.ex. brand-delen när vi sover mycket viktigare än att få reda på om vi har fått inbrott...

Varför ens köpa ett "billigt" larm om det inte hjälper? Förstår inte resonemanget.

Mvh Jonas

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
För min fru är t.ex. brand-delen när vi sover mycket viktigare än att få reda på om vi har fått inbrott...
Det är ju lätt löst med vanliga brandlarm.
Säkert bättre än att ligga och bli rökförgiftad medan en väktare försöker hitta hem till der.

Tycker det är helt naturligt att människor vill ha indikering på om någon går in i ens hus. Kan grejorna sedan sätta fart på och stressa en ev. inbrottstjuv så är det bara bra.

JanneJanne123
Ja, men nu applicerar du logik på rädsla, funkar ju inte så...

Man köper sig en upplevd känslan av trygghet, är ju det som är grejen.

Edit: svaret var riktat till KnockOnWood

Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Man köper sig en funktion; övervakning av en bestämd fastighet/yta. Det kan möjligtvis upplevas som en känsla av trygghet.

JanneJanne123
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Säkert bättre än att ligga och bli rökförgiftad medan en väktare försöker hitta hem till der.
Gissar att du inte läst tråden då detta redan har avhandlats, men hela poängen med att ha ett övervakat larm är att brandkår larmas ut direkt, väktaren har man ju ganska begränsad nytta av. Givetvis låter ju larmet vid brand så att man förhoppningsvis vaknar, men det är ju inte garanterat att man gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.