MathiasS MathiasS skrev:
Det är det "normala". Fiberoperatören får en del av de pengar du betalar till tjänsteleverantören.
Jo men slutar jag använda fibret så får Fiberoperatören 0 kr
 
T tergo skrev:
Jo men slutar jag använda fibret så får Fiberoperatören 0 kr
ja det är det normala.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja det är det normala.
inte för alla , jag har en släkting som får betala till fiberoperaratören oavsätt om han använder det eller inte
 
T tergo skrev:
Jo men slutar jag använda fibret så får Fiberoperatören 0 kr
Men i det finstilta står det sannolikt att de då får ta bort fibern om de känner för det.

Det är lite fult att gömma avgiften för slutkonsumenten på det sättet. Det marknadsförs i allmänhet som avgiftsfritt.
 
D Daniel 109 skrev:
Men i det finstilta står det sannolikt att de då får ta bort fibern om de känner för det.

Det är lite fult att gömma avgiften för slutkonsumenten på det sättet. Det marknadsförs i allmänhet som avgiftsfritt.
indraget fiber kan de ju inte ta bort det har jag betalt 16900 kr för, men där var inget krav att man skulle använda det
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har du läst det finstilta?
Jag var på ett säljmöte med mycket lögner och överdrifter. Säljaren var inte heller medveten om det. Men det fanns med i avtalet. Det var Telia.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja det är det normala.
Det varierar. Många nätägare tar ut en mindre avgift för vilande fiber.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du läst det finstilta?
Jag var på ett säljmöte med mycket lögner och överdrifter. Säljaren var inte heller medveten om det. Men det fanns med i avtalet. Det var Telia.
jag hittade inget sådant i mitt avtal , det är ett öppet stadsnät telia är inte inblandade i det
 
Vårt stadsnät kostar 60 kronor i månaden i nätavgift - oavsett om man köper bredbandstjänst eller ej. Tycker det är tydligare för mig än att det är inbakat i tjänsteavgiften för bredbandet.

Enligt vårt avtal äger vi fiberinstallationen på vår tomt, men bolaget äger fiberboxen.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det varierar. Många nätägare tar ut en mindre avgift för vilande fiber.
Javisst. Jag borde ha skrivit "det är inte onormalt", det finns ju mer än ett sätt som detta görs på.
 
T tergo skrev:
inte för alla , jag har en släkting som får betala till fiberoperaratören oavsätt om han använder det eller inte

Ja det finns flera modeller. Jag borde ha skrivit "det är inte onormalt".
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Javisst. Jag borde ha skrivit "det är inte onormalt", det finns ju mer än ett sätt som detta görs på.
Verkar dock vara en företeelse som blivit alltmer utbredd på senare tid(?) Med eller utan avtalsstöd.
 
Bumpar tråden med att glatt konstatera att jag har ett s.k. fritidshusabonnemang i IP-Only's nät. Det kostar 59 kr/mån för 2/2 Mbps och sen kan man köpa full fart dygns/vecko/månadsvis (och betala med kort) när man är i kåken. Nu visade det sig när jag var uppe senast att hastigheten i själva verket var 135/2 Mbps vilket jag som tur är upptäckte innan jag köpte full fart. Visst hade jag velat ha lite bättre hastighet upp men va fan, så länge dom "bjuckar" på detta för 59 kr/mån tänker jag hålla käften och inte väcka den björn som sover :cool:

Annars så är priserna för vanliga abonnemang inte helt enkla att jämföra då villkoren skiljer sig en hel del mellan olika tjänsteleverantörer och det ständigt är kampanjer. Således är det enda rättvisa att jämföra ord. pris utan ev. bindningstider etc. och då kostar det från:

100/100 Mbps från 365 kr/mån (Comviq)
250/250 Mbps från 385 kr/mån (Bra Bredband)
500/500 Mbps från 415 kr/mån (Bra Bredband)
1/1 G Gbps från 515 kr/mån (Bra Bredband)

Och för tydlighetens skull ska det nämnas att dessa exempel är tot. kostnader inkl. ev. faturaavgifter etc. Nu har jag dålig koll på vad det kostar i andra nät men spontant känns 100/100 & 250/250 inte så billiga men 500/500 och 1000/1000 känns prisvärda.

Sen har vissa lev. förstås kampanjer där man kan få full patte ganska mycket billigare i 12 mån etc. men då är man bunden och det känns inte riktigt rättvist att ta med såna kampanjer i jämförelsen. Dessutom är det olika från lev. till lev. vilka ev. kringtjänster som ingår men det går inte heller att ta hänsyn till tänker jag. Dessutom är jag personligen helt ointresserad av några kringtjänster.
 
115 kronor för 1 gigabit. Men sjukt arg på Bredband 2.
Jag som förhandlade till oss Alltele. Då hade vi stabila 935-950 mbit. Sedan blev Alltele A3 fortfarande stabila 935-950 mbit. Nu är det Bredband 2, får 860 exakt på megabiten så tydligt de cappar.
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
115 kronor för 1 gigabit. Men sjukt arg på Bredband 2.
Intressant. Vi gjorde exakt samma byte, men har inte kollat hur fort det går i verkligheten. Vi pröjsar 109 kr ;)

Eftersom @AndersMalmgren inte skrev det, kan det vara värt att nämna att det handlar om gruppavtal och en lite annan prisnivå än andra avtalsformer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.