8 234 läst · 56 svar
8k läst
56 svar
Vad är tystaste möjliga kylning för sovrum?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Tror de flesta konvektorer har inbyggd kondenspumpen, iaf vår Skystar.O olotor skrev:
Kör man flera konvektorer så parallellkopplas dessa bara på stammen.
I vårt fall valde vi en stor konvektor och kör en ”tilluftskanal” till sovrummet från denna
Låter lite farligt, men luften garanteras antagligen att vara tillräckligt torr.richardtenggren skrev:
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Sant, men det borde inte vara någon större risk då skillnaderna är små och luften borde vara relativt torr.pacman42 skrev:
@anders07 körde väl redan med kanal till annat rum?
De är byggda med ”åtkomst” underifrån i princip. Jag har flyttat kopplingslådan med elen till ovansidan och har kondensavloppet kopplat till avloppsavluftningen på vinden.Amatörsnickaren skrev:
Har en Heru100 som vi kör på nattkyla och sätter den i bortrest läge på dagen för att inte värma upp huset. Detta har fungerat fint denna sommar. Köpte ett flyttbart kylaggregat förra sommaren men den lever om för mycket för att ha i sovrummet
Ja, precis, jag har aldrig haft problem med kondens i utloppen, varken på fläktkonvektorn eller kanalen. Luften blir ju inte kallare än absolut max 10 grader typ och håller i princip samma luftfuktighet som rummet så det ska nog vara väldigt varmt och hög luftfuktighet inomhus när man startar fläkten för att det ska bli kondens...richardtenggren skrev:
Jag är väldigt känslig för ljud på natten och jag har Julas billigaste L/L som kylmaskin i sovrummet, i lågljudläge hörs den inte, snarare så att jag funderar på att dämpa lysdioderna som visar 17, så det blir lite mörkare i rummet
Jag har förvisso inte mitt fläktkonvektor i sovrummet men men. Ja, rören måste isoleras som du säger.O olotor skrev:
Min fläktkonvektor samlar upp kondensen och leder ner den i en slang med utlopp i en golvbrunn på källarplan.
OP: frikyla är nog den tystaste lösningen och kostar i princip inget att driva. Det finns också en teoretisk vinning med att du värmer upp borrhålet.