Sittställning Forlowt skrev:
Jag kan inte rekommendera ln25 Mitsubishi många gånger nog ! Jag e lättväckt men 18db är riktigt bra
Den verkar bra - hur ofta måste man byta filtret och vad kostar ett nytt - eller går det att tvätta?
 
Sittställning
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Den verkar bra - hur ofta måste man byta filtret och vad kostar ett nytt - eller går det att tvätta?
Ingen aning, har inte rört mitt på 2 år jag haft mitt. Den första filter skakar man bara av ju (y)
 
richardtenggren
Jag kör frikyla med fläktkonvektor, planen är att dra ett utlopp till sovrummet som @anders07 nämner, jag har dock bara inte hunnit dit än… men det funkar rätt bra ändå med att kyla vardagsrummet. Men när luftdonet är på plats kommer vi ju få jämnare temp. :)
 
Placera sovrummet i norrläge. Ha riktigt högt i tak, så värmen stiger uppåt. Sen tjocka väggar även mot andra rum i huset. Jalusier mot solen i fönstren. Heltäckningsmatta på golvet och gärna textiler på väggarna. FTx ventilation indraget med flera ljuddämpare på spirorören i serie samt bergvärme med kyla. Kan med fördel gå i en trumma utanför huset. (y)
 
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Börjar tröttna på värmen och med våra klimatförändringar lär det inte bli bättre så har börjat kika lite på hur man kan kyla sitt sovrum (i övrigt lider vi inte så mycket av hettan) men vårt problem är att både jag och min fru sover lätt och brukar störa oss på luftkonditionering på i stort sett alla hotell vi bott på (brukar få slå av den).

Frågan är således om det över huvudlaget finns någon typ av kylning för ett enstaka rum som inte ger i från sig mycket oljud?

Vi bor i tvåplans villa med bergvärmepump så har inget behov av luftvärmepump (vilket en del annars föreslår även kan ge kyla).
du kan köra kyla på bergvärmen också.
 
  • Gilla
Ursuz81
  • Laddar…
En takfläkt är faktiskt väldigt svalkande och nästan tyst. Men anses omodern.
 
  • Gilla
qbase
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Placera sovrummet i norrläge. Ha riktigt högt i tak, så värmen stiger uppåt. Sen tjocka väggar även mot andra rum i huset. Jalusier mot solen i fönstren. Heltäckningsmatta på golvet och gärna textiler på väggarna. FTx ventilation indraget med flera ljuddämpare på spirorören i serie samt bergvärme med kyla. Kan med fördel gå i en trumma utanför huset. (y)
Det låter ju inte som ett litet ingrepp med att placera sovrummet i norrläge.
Man skulle kunna byta sovrum isåfall om man har något rum som vetter mot norr.
 
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Börjar tröttna på värmen och med våra klimatförändringar lär det inte bli bättre så har börjat kika lite på hur man kan kyla sitt sovrum (i övrigt lider vi inte så mycket av hettan) men vårt problem är att både jag och min fru sover lätt och brukar störa oss på luftkonditionering på i stort sett alla hotell vi bott på (brukar få slå av den).

Frågan är således om det över huvudlaget finns någon typ av kylning för ett enstaka rum som inte ger i från sig mycket oljud?

Vi bor i tvåplans villa med bergvärmepump så har inget behov av luftvärmepump (vilket en del annars föreslår även kan ge kyla).
Har haft samma problem, vaknar av minsta ljud när man har fönstret öppet på natten. Installerade en liten Mitsubishi LVP i sovrummet som vi kör hela natten för att hålla önskad temperatur (20-22C) vid behov. Den är så tyst att den inte stör vår nattsömn. Utedelen står ganska nära sovrumsfönstret men den hörs överhuvudtaget inte alls.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Placera sovrummet i norrläge. Ha riktigt högt i tak, så värmen stiger uppåt. Sen tjocka väggar även mot andra rum i huset.
Så gjorde man "förr" när man behövde ta hänsyn till såna saker. Verkar ha glömts bort i många senare hus.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så gjorde man "förr" när man behövde ta hänsyn till såna saker. Verkar ha glömts bort i många senare hus.
Ja, dagens arkitekter behöver inte ta hänsyn till något verkar det som. Allt ska skötas via aktiva systemlösningar.
Nu gäller det bara för arkitekterna att hitta något som gör dessa 8m2 sovrum större.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
H
Frikyla fungerar riktigt bra. Vi har två innova konvektorer från Ahlsell som körs hela dagen. Då är sovrummet riktigt kallt när man går och lägger sig så att man skyndar sig ner under täcket för att inte frysa. Vi slår av en av 2 under natten. Enda nackdelen med frikyla är priset för att montera men man slipper utedelen samt rör på utsidan av huset samt mycket billig driftskostnad

Ps vi provade att montera en paxfläkt mellan sovrummen för att flytta kylan. Men det fungerade inge vidare så det blev till att pararellkoppla på nya rör i från källaren upp till sovrummet som ligger vägg i vägg och montera en till fläktkonvektor där för frikyla så nu är även det sovrummet iskallt
 
AXS
Det finns takkonvektorer utan fläkt som i princip inte låter något.

De blir större än de med fläkt såklart men funkar helt okej.
 
Hur gör ni som har frikyla i sovrummet? Då måste det väl gå isolerade rör från bvp till sovrummet? Hur gör ni med kondensvattnet?
Kan man göra avstickare och kyla andra rum på väg till sovrummet?
Frågar därför att sovrummet ligger 15 meter från bvp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så gjorde man "förr" när man behövde ta hänsyn till såna saker. Verkar ha glömts bort i många senare hus.
Vi har sovrummen i bottenvåningen. Det är en bra start. Eftersom vi har suteränh så kan vi ha alla sällskapsytorna på ovanvåningen. Mycket praktiskt med LLVP också, lätt att kyla bottenvåningen och lätt att värma hela huset
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har sovrummen i bottenvåningen. Det är en bra start. Eftersom vi har suteränh så kan vi ha alla sällskapsytorna på ovanvåningen. Mycket praktiskt med LLVP också, lätt att kyla bottenvåningen och lätt att värma hela huset
Ur komfortaspekt borde ju alla sovrum ligga på bottenvåningen, är ju oftast svalast där.
Men i praktiken, vill man ha sovrummen på bottenvåningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.