Ett alternativ är att kolla på "chilli pad" och placera pumpen i ett annat rum.

Har inte en själv, men hört gott om dem förutom ljudet ifall man ställer det som väsnas under sängen.

Edit: ChilliPad är nog bara ett märke: https://www.chilisleep.com/products/cube-sleep-system
Finns eventuellt andra vettigare alternativ
 
Hur mycket kyla tror du man får ur typ 4 liter 8c vatten ? Är man ett marsvin så fungerar den där säkert utmärkt.
 
  • Haha
fremax
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Frikyla, absolut!

Vi har det hemma i sovrum, men LLVP i fritidshuset och fläktkonvektorn är betydligt mycket tystare!
Dessutom i princip gratis att köra!
Exakt. Några 10-tals W istället för någon kW, enligt vad jag läst mig till. Ska installera frikyla nästa år när den nya bergvärmepumpen är på plats. Framtida elkostnad är ju också en faktor att fundera på vid investeringar numera.

Min plan är att installera en takkassett i hallen utanför sovrummet och på så sätt kyla mer än bara ett rum. Förhoppningen är att en hel del av ljudet absorberas av isoleringen och vinden, men det går ju alltid att stänga dörren om det blir för störigt.
 
  • Gilla
Uppländare och 1 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Exakt. Några 10-tals W istället för någon kW, enligt vad jag läst mig till. Ska installera frikyla nästa år när den nya bergvärmepumpen är på plats. Framtida elkostnad är ju också en faktor att fundera på vid investeringar numera.

Min plan är att installera en takkassett i hallen utanför sovrummet och på så sätt kyla mer än bara ett rum. Förhoppningen är att en hel del av ljudet absorberas av isoleringen och vinden, men det går ju alltid att stänga dörren om det blir för störigt.
Köp takkassett med extra utlopp för behandlad luft så kan du dra kanal till sovrummen och lägga ett enkelt spjäll för att styra luften.

Jag har så till matsalen hos mig.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Fasttejpade kylklampar?
 
Som redan nämnts så kan man kyla ned rummet innan man lägger sig för en billig penning och det räcker till morgonen. Så ljudnivån är nog inte så känslig. Vi kör vår LLVP på kyla en timme (18 grader) innan sängdags de gånger det är för varmt med dörren till sovrummet öppen (annan våning än kök och vardagsrum). Det räcker.

När vi hade elavbrott efter Gudrun så värmde vi bara ena våningen i huset med kaminen (för varmt för att sova annars) och då isolerade vi trappen med ett par täcken som vi hängde för i vardera änden. Det räckte väldigt långt. Om man vill ha idéer runt isolering mot värmen tänker jag...
 
  • Gilla
Fran_s
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är ju inte alltid så kallt ute, speciellt inte när kylbehovet är som störst.
Jag brukar lägga mig vid 22-24 då är det redan svalt ute. Fläkten förflyttar en rejäl mängd luft kan jag lova.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur ser en sådan ut:thinking:
Denna fläkten sitter alltså mellan sovrum och arbetsrum i en garderob.
Och effekten blir en sval ström av luft från fönstret och över sängen.
Rummet får samma temperatur som ute efter några timmar
Ventilationsfläkt monterad på trägolv i garderob mellan rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkt monterad i garderob mellan sovrum och arbetsrum för att cirkulera luft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
LaszloToth och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag brukar lägga mig vid 22-24 då är det redan svalt ute. Fläkten förflyttar en rejäl mängd luft lan jag lova.
Problemet är som störst de nätter då temperaturen inte går under 20°C. Då blir det svårt att flytta tillräckligt med luft för att komma ned till 20°C. Särskilt eftersom väggar och möbler också är varma. Visst, det blir svalare, men gissningsvis så ger vinddraget från fläkten mer kyla än utbytet av luft.

Jag har när jag bott på hotell där man saknar AC sovit med blöta handdukar som täcke. Det fungerar rätt bra.

Är det inte fullt lika varmt så räcker fläkten som de flesta hotellrum i Sverige har tillgänglig på sommaren (åtminstone på de hotell jag bor).

Jag är extremt värmekänslig, så jag har provat många lösningar. Öronproppar fungerar förresten bra om man kör fläkt. Suset ligger i rätt frekvenser.
 
  • Gilla
sune09 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är som störst de nätter då temperaturen inte går under 20°C. Då blir det svårt att flytta tillräckligt med luft för att komma ned till 20°C. Särskilt eftersom väggar och möbler också är varma. Visst, det blir svalare, men gissningsvis så ger vinddraget från fläkten mer kyla än utbytet av luft.

Jag har när jag bott på hotell där man saknar AC sovit med blöta handdukar som täcke. Det fungerar rätt bra.

Är det inte fullt lika varmt så räcker fläkten som de flesta hotellrum i Sverige har tillgänglig på sommaren (åtminstone på de hotell jag bor).

Jag är extremt värmekänslig, så jag har provat många lösningar. Öronproppar fungerar förresten bra om man kör fläkt. Suset ligger i rätt frekvenser.
Då kyler du helt enkelt ner rummet innan läggdags
 
A Antemoo skrev:
Då kyler du helt enkelt ner rummet innan läggdags
Ja, det gör jag numer hemma då jag har en LLVP med den möjligheten. Men jag har som sagt var lite andra knep när jag befinner mig på andra platser.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Jag tycker tvärdrag funkar bra, bara att man känner luft som rör sig gör mycket.
Och det är ju inte väldigt många dagar per år då tempen inte går under 20 grader på natten.
 
I InsidersUnited skrev:
Hur mycket kyla tror du man får ur typ 4 liter 8c vatten ? Är man ett marsvin så fungerar den där säkert utmärkt.
Ja du, om du enbart jämför värmeledningsförmågan av vätska jämfört med luft så kan jag tänka mig att 8c vatten kan kyla ner en rätt gott en varm sommarnatt, dvs om kylanordningen klarar av att kyla ner vattnet i bra nog tempo.

Men som sagt, jag vet inte hur väl det fungerar då jag enbart har det på min "att eventuellt köpa senare"-lista

Edit: en tråd hos Reddit med blandade betyg, dock mer mot positiva hållet, kan vara buyers remorse som talar dock:
https://www.reddit.com/r/Biohackers/comments/ixqfnf/is_the_ooler_sleeping_system_really_that_good/
 
Säg till frugan att man råkade ligga med grannfrun. Då blir det både kallt och tyst.

Eller öppna fönstren...
 
  • Haha
  • Gilla
Obelixen och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Börjar tröttna på värmen och med våra klimatförändringar lär det inte bli bättre så har börjat kika lite på hur man kan kyla sitt sovrum (i övrigt lider vi inte så mycket av hettan) men vårt problem är att både jag och min fru sover lätt och brukar störa oss på luftkonditionering på i stort sett alla hotell vi bott på (brukar få slå av den).

Frågan är således om det över huvudlaget finns någon typ av kylning för ett enstaka rum som inte ger i från sig mycket oljud?

Vi bor i tvåplans villa med bergvärmepump så har inget behov av luftvärmepump (vilket en del annars föreslår även kan ge kyla).
Jag kan inte rekommendera ln25 Mitsubishi många gånger nog ! Jag e lättväckt men 18db är riktigt bra
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.