26 763 läst · 213 svar
27k läst
213 svar
Vad är rimlig kWh förbrukning nybyggt hus med vattenburen golvvärme platta på mark
Problemet är att luft är en ganska dålig energibärare, så även om man kan utnyttja energiskillnaden mellan avluftens -20 och tilluftens -10 grader så räcker det inte långa vägar för att kompensera för den energi som lämnar byggnaden via klimatskalet.P picro skrev:
Men största svagheten hos frånluftvärmepumpar är att effekten begränsas av ventilationsflödet. Ett tomt hus behöver man inte ventilera så mycket, men då kan å andra sidan inte kompressorn gå särskilt hårt. Vill man ha ut högre effekt måste man ventilera mer och då drar man samtidigt in mer kalluft utifrån. Moment-22...
Och då måste man komplettera med en LLVP…useless skrev:Problemet är att luft är en ganska dålig energibärare, så även om man kan utnyttja energiskillnaden mellan avluftens -20 och tilluftens -10 grader så räcker det inte långa vägar för att kompensera för den energi som lämnar byggnaden via klimatskalet.
Men största svagheten hos frånluftvärmepumpar är att effekten begränsas av ventilationsflödet. Ett tomt hus behöver man inte ventilera så mycket, men då kan å andra sidan inte kompressorn gå särskilt hårt. Vill man ha ut högre effekt måste man ventilera mer och då drar man samtidigt in mer kalluft utifrån. Moment-22...
Varför tar man inte en LVVP och en FTX från början istället?
FLVP låter bara som en sniklösning?
Om man i ett fritidshus väljer att värma med LLVP så har man till en del löst underhållsvärmen .
Är huset stort med många rum så krävs elradiatorer för att hålla min. 16 gr .
(min 16 gr är en rekommendation från experter man bör hålla sig till)
Varmvatten är ju bra att ha , en VVB någonstans i huset (som tar plats)
Ventilation finns den många lösningar för , från stora saker till de som knappt upptar ngn plats alls .
I en FLVP har man i en garderobs storlek alla de sakerna på ett och samma ställe .
Dagens FLVP ligger inte långt efter i SCOP jämfört med BVP .
Är huset stort med många rum så krävs elradiatorer för att hålla min. 16 gr .
(min 16 gr är en rekommendation från experter man bör hålla sig till)
Varmvatten är ju bra att ha , en VVB någonstans i huset (som tar plats)
Ventilation finns den många lösningar för , från stora saker till de som knappt upptar ngn plats alls .
I en FLVP har man i en garderobs storlek alla de sakerna på ett och samma ställe .
Dagens FLVP ligger inte långt efter i SCOP jämfört med BVP .
I ett modernt isolerat permanentboende är det oftast en bra lösning. Problemet är att man har samma standardlösning även i ett obebott fritidshus. Ett annat problem på samma tema är ingjuten golvvärme. Det funkar inte heller särskilt bra i ett fritidshus om man vill kunna dra ner temperaturen mellan besöken och få upp den igen i rimlig tid när man ska dit. särskilt inte med FLVP med begränsad effekt...D Dr Benz skrev:
Tror att har man en Nibe 730 / 750 / S735 eller Comfortzone är det hål i huvudet att komplettera med en LLVP .D Dr Benz skrev:
Har själv en FLVP från 2008 , har kompletterat med LLVP + braskamin på 590 kg + värmeförflyttare .
När nuvarande FLVP har slängt in hatten och skall ersättas med en ny FLVP så kommer nog LLVP att rosta ihop .
Ser enbart en nackdel med en FLVP , istapparna vid tilluftsventilerna 🥶😄 Men finns ju lösning för det också , blir tyvärr mer ventrör dragning i huset + ett till litet skåp vid FLVP .....
Redigerat:
Jag räknade lite på detta och funderade mycket innan jag byggde mitt fritidshus.
Valet föll på direktverkande el via vattenburen golvvärme. Genom att ladda betongplattan med 21-22 kWh varje natt mellan 00.30 och 04.00 så håller jag 10-12 grader under vintern. Ventilationen sköts av en paxfläkt i badrummet som går på lägsta möjliga fart när huset står obebott.
På årsbasis betalar jag ca 500 kr i månaden för el. Detta inkluderar hushållsel, värme, nätavgift, moms och allt annat, dvs verkligen allt.
Värmen kan jag höja via app innan besök, men det krävs att värmen ökas bortåt ett dygn innan för att det ska hinna slå igenom med betongplatta och golvvärme.
Jag vet att vissa tycker att 10-12 grader är för lågt, men så gör i alla fall jag.
Valet föll på direktverkande el via vattenburen golvvärme. Genom att ladda betongplattan med 21-22 kWh varje natt mellan 00.30 och 04.00 så håller jag 10-12 grader under vintern. Ventilationen sköts av en paxfläkt i badrummet som går på lägsta möjliga fart när huset står obebott.
På årsbasis betalar jag ca 500 kr i månaden för el. Detta inkluderar hushållsel, värme, nätavgift, moms och allt annat, dvs verkligen allt.
Värmen kan jag höja via app innan besök, men det krävs att värmen ökas bortåt ett dygn innan för att det ska hinna slå igenom med betongplatta och golvvärme.
Jag vet att vissa tycker att 10-12 grader är för lågt, men så gör i alla fall jag.
TS har ett fritidshus på 123 kvm , vet ej storleken på ditt + vet ej årsbasis för elförbrukning för TS .G Gabbe1 skrev:Jag räknade lite på detta och funderade mycket innan jag byggde mitt fritidshus.
Valet föll på direktverkande el via vattenburen golvvärme. Genom att ladda betongplattan med 21-22 kWh varje natt mellan 00.30 och 04.00 så håller jag 10-12 grader under vintern. Ventilationen sköts av en paxfläkt i badrummet som går på lägsta möjliga fart när huset står obebott.
På årsbasis betalar jag ca 500 kr i månaden för el. Detta inkluderar hushållsel, värme, nätavgift, moms och allt annat, dvs verkligen allt.
Värmen kan jag höja via app innan besök, men det krävs att värmen ökas bortåt ett dygn innan för att det ska hinna slå igenom med betongplatta och golvvärme.
Jag vet att vissa tycker att 10-12 grader är för lågt, men så gör i alla fall jag.
🤔
Mitt fritidshus är på ca 100 m2 boyta om jag räknar in de få m2 som jag har på loftet. Mitt hus är dock väldigt bra isolerat. Montage av isolering, vindduk och diffplast har utförts mycket noggrant. Dessutom har fönsterna mycket god isolering, i alla fall jämfört med moderna 3-glasfönster med träkarmar.Tomture61 skrev:
Var nog en rätt dåligt gjord kalkyl.Wagreus skrev:Enligt kalkylen för vårat nybygge så hade återbetalningstiden på bergvärme jämfört med frånluft varit 55år. skiljer ungefär 2000kWh om året. 4500kwh Bergvaräme och 6000-6500kWh för frånluften. (170m2 i Stockholmsområdet)
Gamla frånluftvärmepumpar var i princip bara en en eldynamo, nyare är effektivare speciellt i välisolerade nya hus.
Vi kan ju anta att nästan alla dessa 2000kWh ligger under vinterhalvåret.
2-3kr/kWh inkl allt. (hur optimistisk/pessimistisk vill du vara) ger 4000-6000kr/år i besparing.
Bergvärmen bör inte kostat mer än 100,000kr extra.
100K/6K = 16,67år
100K/4K = 25år
Är vi riktigt pessimistiska i dagens energiläge i världen så går det nog faktiskt rätt mycket snabbare än så också.